Anonym skriver:
Jeg sidder lige og lægger nyt budget i anledning af, at vores yngste skal starte i institution.
Vores faste udgifter er nu oppe på 25.000 kr.
25.000!!!
Det er skisme mange penge.
Vi har hus, bil og to børn i institution. Og så noget "fornuftig" gæld - SU-lån og et noget virksomhedsgæld af min kærestes.
Vi bor i Aarhus kommune, hvilket er dyrt - bare ungernes daginstitution er 4800 kr. om måneden. Huse er dyre, og derfor er både huslån og ejendomsskatter også en større udgift.
Vi arbejder begge fuld tid til rimelig gennemsnitlige lønninger. Vi har ca. 36.000 kr. udbetalt efter skat, og mindre kunne bestemt ikke gøre det. Der er ikke råd til udlandsferie eller de store udskejelser herhjemme. Men heldigvis nok til, at det fint løber rundt med de almindelige hverdagsting.
Vi elsker vores hus, men jeg kan alligevel godt ærgre mig lidt over, at vi bruger SÅ mange penge på det hver eneste måned.
Hvis vi havde boet på f.eks. Djursland, kunne vi sikkert have siddet i noget tilsvarende for det halve.
Men vi er stavnsbundne til Aarhus pga. job, og der var ingen af os, der havde lyst til at pendle. Og så skulle vi sikkert have haft to biler, som jo også er dyrt.
Der er bestemt ikke råd til, at jeg kan gå ned i tid, som jeg egentlig gerne ville. Det ville lette hverdagen en del tror jeg. Men man kan jo ikke få det hele.
Nogle gange drømmer jeg om en billig lejebolig, færre timer på arbejdet eller penge til lange rejser. Men i bund og grund ville jeg nok have svært ved at undvære den luksus det er i hverdagen at have hus, bil og have.
Og så det, at vi bor tæt på venner og familie.
Hvordan har I andre prioriteret jeres økonomi? Og er I glade for, at I har valgt som I gjorde?
Det er muligt at svare anonymt.
Vi har valgt at bo til leje i en boligforening. I Aarhus, hvor vi bor, er det den billigste lejemåde. På den måde er der aldrig noget, der skal ordnes af os - fx male facade, fixe en dør eller revne eller hvad ved jeg. Vi gider det ikke og har heller ikke evnerne (som måske hænger sammen med den manglende interesse). Vi kan lide at bruge tid og energi på os som familie og samværet med bedsteforældre osv., på vores venskaber og på vores egne personlige interesser, slappe af og dyrke motion samt få naturoplevelser, så leje er det bedste for os.
Rengøringshjælp én gang om måneden er også godt, fordi vi begge hader rengøring og det bliver altid til en diskussion. Det betyder at der i den sidste uge op til at rengøringsdamen kommer, er godt nusset, men det har vi valgt at leve med.
Børn i friskole 
Lille, billig, ny bil; ingen reperationer i langt tid
Èn ferie et varmt sted hvert år
helst to uger, hvor vi sikrer os lys og gennemvarme kroppe, nye sanseoplevelser og ingen elektronik.
Min mand tjener mere end man normalt gør med hans uddannelse og det gør hele forskellen for os, samtidig med den billige husleje, som der aldrig dukker uforudsete regninger op i forbindelse med. Jeg arbejder deltid, og det kan kun lade sig gøre, fordi jeg er højt lønnet og var meget heldig at få gennemført ønsket om at arbejde deltid.