Hvordan har I proriteret?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juli 2017

Anonym

Hej. Vi har prioriteret sådan at jeg kan være hjemmegående. Vi har et skolebarn, to børnehavebørn og en baby pt. Vi bor i en stor 4-værelses lejebolig og har månedlige udgifter på ca. 10000 kr. I en kvartalsmåned 14-15000 kr. Vi har kun min mands indkomst og vi får boligsikring, fripladstilskud og vores bil er købt brugt. Vi kommer ikke på ulandsferier men tager ture om sommeren som vi sparer op til i løbet af året. Bakken, Bon- Bon land, Zoo, Legejunglen mv. Vi kører stramt budget og visse ting er der ikke råd til. Nogle forsikringer, tandlægebesøg er der bare ikke til. Men børnene har dog kæledyr. Kanin, marsvin, mus og fisk. Synes vi har det super godt og mangler ikke noget i hverdagen og der er tid til børnene som har en ustresset hverdag. Bliver afleveret sent og hentet tidligt. Vi synes det er det hele værd. Vi skal aldrig bekymre os om børns sygedage eller om dårlig samvittighed fordi de skal være i institution en hel dag som vi kæmpede med førhen. Nej vi har ikke råd til hus, flot bil eller luksus men vi kan leve minimalt materielt og det fungerer rigtig fint og hverdagen er rolig og ustresset. Jeg kan nå alt det praktiske i hverdagen når børnene er i institution og skole og min mand ka passe sit arbejde og har ingen forpligtigelser i hjemmet udover at være far for sine børn når han er hjemme. Det er et dejligt liv for vi har prøvet det andet med to fuldtidsjobs. Det var hektisk og ikke det værd.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2017

Anonym

Vi har faktisk valgt at flytte længere væk fra byen pga baby nummer tre er på vej .... �� det kan vi nu få et skønt hus for og spare ca en million (hvis vi skulle have det samme hus inde i byen) 

mig så kan vi nemlig spare lidt op samme tid.

har du husket der er søskende rabat når man får to passet? ��

Anmeld Citér

23. juli 2017

Anonym

Vi har to børn på 5 og 10 år.

Vi arbejder begge fuldtid +. Min mand er leder og arbejder nærmere 50 t/ugen. Jeg har pt. Ca. 100 flekstimer, der skal afvikles eller udbetales. Vi har lækkert hus som er komplet nyrenoveret og to biler. (Leasing så helt nye, men absolut ikke topmodellerne) Vi prioriterer lækker mad og rejser. 

Vi har altid mange gæster og rejser meget. Udlandssommwrferie hvert år, skiferie og flere småture fx. Storbysferuer samt ture i Dk og sommerhus. 

Vi har ca. 48.000 udbetalt og udgifter for 30.000 kr. Vi sparer ca. 5.000 kr. Op hver måned.

Vi har for nogle år tilbage levet med et rådighedsbeløb på 10.000-11.000 kr. Og med eget hus er det bare alt for surt syntes jeg. Dengang ville jeg ønske vi havde sat os billigere for en vis økonomisk frihed betyder rigtig meget synes jeg. Det med at skulke frygte enhver ekstra udgift gider jeg bare ikke! 

Anmeld Citér

23. juli 2017

Ena

Anonym skriver:

Jeg sidder lige og lægger nyt budget i anledning af, at vores yngste skal starte i institution.

Vores faste udgifter er nu oppe på 25.000 kr.
25.000!!!
Det er skisme mange penge.

Vi har hus, bil og to børn i institution. Og så noget "fornuftig" gæld - SU-lån og et noget virksomhedsgæld af min kærestes.

Vi bor i Aarhus kommune, hvilket er dyrt - bare ungernes daginstitution er 4800 kr. om måneden. Huse er dyre, og derfor er både huslån og ejendomsskatter også en større udgift.

Vi arbejder begge fuld tid til rimelig gennemsnitlige lønninger. Vi har ca. 36.000 kr. udbetalt efter skat, og mindre kunne bestemt ikke gøre det. Der er ikke råd til udlandsferie eller de store udskejelser herhjemme. Men heldigvis nok til, at det fint løber rundt med de almindelige hverdagsting.

Vi elsker vores hus, men jeg kan alligevel godt ærgre mig lidt over, at vi bruger SÅ mange penge på det hver eneste måned.
Hvis vi havde boet på f.eks. Djursland, kunne vi sikkert have siddet i noget tilsvarende for det halve.
Men vi er stavnsbundne til Aarhus pga. job, og der var ingen af os, der havde lyst til at pendle. Og så skulle vi sikkert have haft to biler, som jo også er dyrt.

Der er bestemt ikke råd til, at jeg kan gå ned i tid, som jeg egentlig gerne ville. Det ville lette hverdagen en del tror jeg. Men man kan jo ikke få det hele.

Nogle gange drømmer jeg om en billig lejebolig, færre timer på arbejdet eller penge til lange rejser. Men i bund og grund ville jeg nok have svært ved at undvære den luksus det er i hverdagen at have hus, bil og have.
Og så det, at vi bor tæt på venner og familie.

Hvordan har I andre prioriteret jeres økonomi? Og er I glade for, at I har valgt som I gjorde?

Det er muligt at svare anonymt.

Vi har valgt at bo til leje i en boligforening. I Aarhus, hvor vi bor, er det den billigste lejemåde. På den måde er der aldrig noget, der skal ordnes af os - fx male facade, fixe en dør eller revne eller hvad ved jeg. Vi gider det ikke og har heller ikke evnerne (som måske hænger sammen med den manglende interesse). Vi kan lide at bruge tid og energi på os som familie og samværet med bedsteforældre osv., på vores venskaber og på vores egne personlige interesser, slappe af og dyrke motion samt få naturoplevelser, så leje er det bedste for os. 

Rengøringshjælp én gang om måneden er også godt, fordi vi begge hader rengøring og det bliver altid til en diskussion. Det betyder at der i den sidste uge op til at rengøringsdamen kommer, er godt nusset, men det har vi valgt at leve med.

Børn i friskole 

Lille, billig, ny bil; ingen reperationer i langt tid

Èn ferie et varmt sted hvert år  helst to uger, hvor vi sikrer os lys og gennemvarme kroppe, nye sanseoplevelser og ingen elektronik.

Min mand tjener mere end man normalt gør med hans uddannelse og det gør hele forskellen for os, samtidig med den billige husleje, som der aldrig dukker uforudsete regninger op i forbindelse med. Jeg arbejder deltid, og det kan kun lade sig gøre, fordi jeg er højt lønnet og var meget heldig at få gennemført ønsket om at arbejde deltid. 

Anmeld Citér

23. juli 2017

lineog4

Jeg ved ikke om vi bevidst har prioriteret, men livet faldt sådan ud. Vi bor i en forholdsvis billig udlejnings lejlighed hvor vi har plads nok (180 kvm). Vi har en enkelt bil til manden min, jeg klarer min transport med cykel og det offentlige hvis jeg skal længere. Vi bor i centrum af Roskilde og især jeg kan ikke forestille mig at bo uden for byen. 

Jeg har været på nedsat tid siden barslen med den mindste, men gik på fuld tis sidste pr da jeg har fået et frikøb der gør jeg arbejder mere intenst i kortere perioder og kan ligge de andre timer i fx weekender og aftener. Det betyder jeg i hverdagene næsten har det som da jeg var på nedsat tid. 

Vi er super dårlige til at spare op, men vil nu forsøge igen. Vi har råd til ferier (to om året i hvert fald, en storby ferie og 3 uger til Italien). Jeg prioriterer oplevelser, er i teatret med børnene eller et af dem mindst en gang om måneden, har I år også givet mig selv billetter til operaen. Jeg har råd til at betale for en ekstra uddannelse som jeg er færdig med næste sommer og ville så egentlig gerne have mulighed for at uddanne mig yderligere. Jeg har råd til st sy, ungerne til at gå til deres fritidsinteresser osv. Men vi ejer ingen ting og er på papiret stoet set fattige som kirkerotter eller i hvert fald er der ikke andet at arve for ungerne end gode minder og et par klunsede designer møbler.

Anmeld Citér

23. juli 2017

Anonym

Anonym skriver:

Jeg sidder lige og lægger nyt budget i anledning af, at vores yngste skal starte i institution.

25.000!!!

Vi har hus, bil og to børn i institution. Og så noget "fornuftig" gæld - SU-lån og et noget virksomhedsgæld af min kærestes.

Vi bor i Aarhus kommune, hvilket er dyrt - bare ungernes daginstitution er 4800 kr. om måneden. Huse er dyre, og derfor er både huslån og ejendomsskatter også en større udgift.

Vi arbejder begge fuld tid til rimelig gennemsnitlige lønninger. Vi har ca. 36.000 kr. udbetalt efter skat, og mindre kunne bestemt ikke gøre det. Der er ikke råd til udlandsferie eller de store udskejelser herhjemme. Men heldigvis nok til, at det fint løber rundt med de almindelige hverdagsting.

Vi elsker vores hus, men jeg kan alligevel godt ærgre mig lidt over, at vi bruger SÅ mange penge på det hver eneste måned.
Hvis vi havde boet på f.eks. Djursland, kunne vi sikkert have siddet i noget tilsvarende for det halve.
Men vi er stavnsbundne til Aarhus pga. job, og der var ingen af os, der havde lyst til at pendle. Og så skulle vi sikkert have haft to biler, som jo også er dyrt.

Der er bestemt ikke råd til, at jeg kan gå ned i tid, som jeg egentlig gerne ville. Det ville lette hverdagen en del tror jeg. Men man kan jo ikke få det hele.

Nogle gange drømmer jeg om en billig lejebolig, færre timer på arbejdet eller penge til lange rejser. Men i bund og grund ville jeg nok have svært ved at undvære den luksus det er i hverdagen at have hus, bil og have.

Hvordan har I andre prioriteret jeres økonomi? Og er I glade for, at I har valgt som I gjorde?

Da vi skulle købe hus valgte vi at købe i min kærestes barndomsby, som også er en lille by, men med alt hvad der skal være. Her bor vi i et fedt hus, men billigt grundet byen, og det betyder at jeg ikke skal arbejde fuld tid. Til gengæld henter jeg aller senest børn i institution kl. 15 hver dag, og om fredagen noget tidligere. Vi har råd til en gang om året at tage på en udenlandsrejse, men til gengæld er vi også meget strukturerede i måden vi bruger penge. Hver søndag er der styr på madplanen og ugen indkøb. Det er vi faktisk holdt ved, da vi ellers har fundet ud af at budgettet bliver noget højere hvis vi handler for ofte. Synes altså virkeligt vi sparer mange penge her! Og derudover er vi også gode til ikke at gå amok i spontane tøjkøb eller ting til hjemmet, men køber tøj når det er nødvendigt, og samler det gerne lidt i klaser. 

Synes lidt jeg stod i det samme som jer for nogle år siden, men da vi satte os ned og så på tallene, og fik struktur på det hele, så gjorde det virkeligt en forskel. Det var lidt et hestearbejde i starten, men nu sidder det bare på rygraden, og nu er det sådan vi gør. Vi mangler aldrig noget, men er heller ikke storforbrugere..

Anmeld Citér

24. juli 2017

MysteriousAngel

Anonym skriver:

25.000!!!

Vi har udgifter for 33600. 1 hus, 2 biler, 3 børn og gæld diverse steder (su, bank mm). 

Vi har hver især en ok løn, ca 33000 før skat hver. Vi bor lidt udenfor byen i et hus vi købte for 800 og som kan rumme os alle. 

Vi kommer sydpå ca hvert år. Enten bilferie eller charter. Udover det er der ikke så mange penge at rutte med. Vi har ca 7000 hver måned når alle faste udgifter er betalt. Nogle mdr har vi kun 5. Børnepengene dækker så de udgifter som løbende kommer, feks julegaver, rep på biler, gaver mm. 

Vi har prioriteret rejser sydpå. Det er nok der den lander. For hvis vi ikke hvert år skulle spare 30+ til ferie, havde vi jo markant flere penge imellem hænderne. Den ferie er bare vores "lyspunkt" i en stram hverdag. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.