Hvordan har I proriteret?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.054 visninger
16 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. juli 2017

Anonym trådstarter

Jeg sidder lige og lægger nyt budget i anledning af, at vores yngste skal starte i institution.

Vores faste udgifter er nu oppe på 25.000 kr.
25.000!!!
Det er skisme mange penge.

Vi har hus, bil og to børn i institution. Og så noget "fornuftig" gæld - SU-lån og et noget virksomhedsgæld af min kærestes.

Vi bor i Aarhus kommune, hvilket er dyrt - bare ungernes daginstitution er 4800 kr. om måneden. Huse er dyre, og derfor er både huslån og ejendomsskatter også en større udgift.

Vi arbejder begge fuld tid til rimelig gennemsnitlige lønninger. Vi har ca. 36.000 kr. udbetalt efter skat, og mindre kunne bestemt ikke gøre det. Der er ikke råd til udlandsferie eller de store udskejelser herhjemme. Men heldigvis nok til, at det fint løber rundt med de almindelige hverdagsting.

Vi elsker vores hus, men jeg kan alligevel godt ærgre mig lidt over, at vi bruger SÅ mange penge på det hver eneste måned.
Hvis vi havde boet på f.eks. Djursland, kunne vi sikkert have siddet i noget tilsvarende for det halve.
Men vi er stavnsbundne til Aarhus pga. job, og der var ingen af os, der havde lyst til at pendle. Og så skulle vi sikkert have haft to biler, som jo også er dyrt.

Der er bestemt ikke råd til, at jeg kan gå ned i tid, som jeg egentlig gerne ville. Det ville lette hverdagen en del tror jeg. Men man kan jo ikke få det hele.

Nogle gange drømmer jeg om en billig lejebolig, færre timer på arbejdet eller penge til lange rejser. Men i bund og grund ville jeg nok have svært ved at undvære den luksus det er i hverdagen at have hus, bil og have.
Og så det, at vi bor tæt på venner og familie.

Hvordan har I andre prioriteret jeres økonomi? Og er I glade for, at I har valgt som I gjorde?

Det er muligt at svare anonymt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2017

Anonym

Jeg sidder lige og lægger nyt budget i anledning af, at vores yngste skal starte i institution.

25.000!!!

Vi har hus, bil og to børn i institution. Og så noget "fornuftig" gæld - SU-lån og et noget virksomhedsgæld af min kærestes.

Vi bor i Aarhus kommune, hvilket er dyrt - bare ungernes daginstitution er 4800 kr. om måneden. Huse er dyre, og derfor er både huslån og ejendomsskatter også en større udgift.

Vi arbejder begge fuld tid til rimelig gennemsnitlige lønninger. Vi har ca. 36.000 kr. udbetalt efter skat, og mindre kunne bestemt ikke gøre det. Der er ikke råd til udlandsferie eller de store udskejelser herhjemme. Men heldigvis nok til, at det fint løber rundt med de almindelige hverdagsting.

Vi elsker vores hus, men jeg kan alligevel godt ærgre mig lidt over, at vi bruger SÅ mange penge på det hver eneste måned.
Hvis vi havde boet på f.eks. Djursland, kunne vi sikkert have siddet i noget tilsvarende for det halve.
Men vi er stavnsbundne til Aarhus pga. job, og der var ingen af os, der havde lyst til at pendle. Og så skulle vi sikkert have haft to biler, som jo også er dyrt.

Der er bestemt ikke råd til, at jeg kan gå ned i tid, som jeg egentlig gerne ville. Det ville lette hverdagen en del tror jeg. Men man kan jo ikke få det hele.

Nogle gange drømmer jeg om en billig lejebolig, færre timer på arbejdet eller penge til lange rejser. Men i bund og grund ville jeg nok have svært ved at undvære den luksus det er i hverdagen at have hus, bil og have.

Hvordan har I andre prioriteret jeres økonomi? Og er I glade for, at I har valgt som I gjorde?

Vi har to pæne lønninger og bor i Nordsjælland. Vi har prioriteret hus og to biler og et barn i privatskole. 

Vores indtitutionsudgifter er også ca det samme som jeres. 

Vi tager på rejse ca 1-2 gang om året en forlænget weekend og evt en sommerferie på et ressort.

jeg tænker da også nogle gange at det kunne blive til federe ferier hvis man boede til leje eller i Rødovre i stedet for Gentofte ... mens så ser jeg på børnene og hvordan de hygger sig med trampolinen i haven og den gode skole den ældste går på osv... og så er det ok. 

Det er en grund til at nogle steder er dyre - fordi der er dejligt og mange gerne vil bo der og man er der mange timer af sit liv.

Anmeld Citér

22. juli 2017

Mor1986

Anonym skriver:

25.000!!!

Vi bor på Djursland. Har to biler og pendler hver dag begge til Skejby. Lige nu går jeg dog i skole. Vi har eget hus. Og udgifter for 24.000 kr. Og vores indkomst er til sammen 32.000 kr. 

Vi har længe været presset på økonomi. Og en bil der konstant skal laves. Og med det sammen med andre ting er vi nu blevet enige i at gå fra hinanden. Det er selvfølgelig ikke lige det du efterspørger. Men det var mere for at fortælle hvordan vores situation er. 

Anmeld Citér

22. juli 2017

Anonym

Vi bor i en stor lejelejlighed i Kbh, har et barn, to gamle biler, to motorcykler, to katte. Lige nu har vi en løn på 24000 før skat, og jeg er lige løbet tør for SU. Så det klarer vi os med. Skal på ferie om en måneds tid, og ellers går ud og spiser en -to gange om måneden. Vi håber da det bliver endnu bedre når jeg er færdig med uddannelsen og der kommer to lønninger ind. Og måske vil vi kigge efter et hus...

Men indtil videre elsker jeg at jeg ikke er bundet til fast ejendom, at jeg ikke stresser vildt meget i hverdagen. At jeg henter barnet rigtig langsomt og roligt i børnehaven, og vi går lang tur og hygger bagefter. Vi holder begge af genbrug her i huset, så det ville nok ikke ændre sig når der kommer flere penge. Udover SU lån har vi ingen lån, og nyder det. Tror vi vil fortsætte sådan så længe vi kan, og rejse meget mere når jeg begynder at tjene.

Anmeld Citér

22. juli 2017

Carina:-)

Vi prioterer blandt andet plads. 

Vi har et stort hus i midtbyen af Herning.

380 kvadratmeter ,og vil ikke bytte det for flere penge.

Vi prioterer også friskole - og har da udgifter der siger 5000 indtil videre i inst og friskole.

Vi rejser kun 1 gang om året - da vi er mange ,og en alm charter nemt ryger op i 50.000 .

Vi tjener godt,men arbejder også mere end de fleste- og indimellem hænger det da en ud af halsen at man konstant er på - men jeg er alt for glad for mit hus til at ville overveje andet. 

Og vores arb gør også at vi selv vælger vores tid - og det er også en stor priotering mhs til vores børn at de skal ikke leve deres barndom i en inst. så det har self. også meget at sige i det store billede. 

Anmeld Citér

22. juli 2017

Anonym

Vi er gift, og har vores søn på 6 år, en helt ny bil og vi bor til leje. Vores søn går på privatskole og i SFO, jeg er elev og min mand arbejder fuld tid.

Vi har et lån til bilen, en mobil, cykel, opvaskemaskine, bærbar og et par briller, alle lån er rentefri med undtagelse af bilen og bilen er betalt om 3 år og resten af lånene er vi færdig med til april 2018. 

Vi har en månedlig indkomst på 30.000kr og en månedlig udgift på 19.000kr, så vi har et rådighedsbeløb på 11.000kr.

Udgifter og indtægter er beregnet ud fra hver måneds udgifter over 1 år og divideret med 12 (for at få gennemsnittet over 12 måneder) og udbetalte lønninger over 1 år og divideret med 12. Så nogle måneder har vi 9.000kr til rådighed og andre måneder en del mere. 

Vi har det egentligt meget fint med vores lønninger og vi er blevet enige om at når jeg er udlært så søger jeg deltid og beholder samme lønning som under elev tiden. For vi mangler absolut intet... og der ingen grund til at vænne os til flere penge hvis det er tid vi vil have mere af. Jeg er også så heldig at der i mit fag er et stort behov for faglærte og jeg er ikke bange for at kunne få job, selv med 30 timer  

Ved at jeg får deltid, 30 timer om ugen, er der mere tid med vores søn, som vokser så hurtigt! Den tid er aldrig givet dårligt ud.

Jeg har et meget detaljeret budget liggende for et helt år af gangen som vi kigger i sammen hver måned for at sikre os alt er som planlagt og ting vi køber er en fælles investering som er aftalt på forhånd. Vores mål er at blive endnu bedre og frem over betale de ting vi gerne vil købe kontant i stedet for at lave et efterslæb selvom det er rentefri er det bedre at have pengene. Så vi er meget bevidste om vores økonomi og hvad der kan blive bedre. Men det der det vigtigste for os er at have styr på økonomien, for det er den største kile i et forhold, så min mand og jeg er virkelig opmærksom på den del. 

Anmeld Citér

22. juli 2017

JC2014

Profilbillede for JC2014

Vi har valgt at få børn imens jeg læser, for at have mest mulig tid og kunne være mest muligt nærværende imens de er helt små. Jeg læser til lærer på fjernstudie. Det giver meget korte dage på 4-5 timer i dagplejen (når jeg ikke er i praktik eller i praksissamarbejde), og ingen fravær når vores dreng er syg. Vi har en søn på 14 1/2 måned, og planlægger at få en mere inden jeg er færdig. Min mand arbejder på fuldtid som pædagog, men det får man jo ikke den højeste løn for. Vi har omkring 20.000 udbetalt efter skat tilsammen + børnepenge hvert kvartal. Jeg får ikke SU-lån, da vi klarer os fint uden. Vi får desuden fripladstilskud, så vi kun skal betale 1600 kr. for dagpleje om måneden. Vi bor til leje i en billig tre-værelses villa-lejlighed i et skønt og børnevenlig villakvarter. Her har vi sagtens plads til et barn mere, og vi har indtil videre valgt at blive her til efter jeg er færdiguddannet og har fået fast arbejde. Derefter har vi talt om at flytte i en større lejebolig (måske et lejet hus). Vi har pt ikke bil (ingen af os har kørekort, men jeg er lige startet), men vi regner med at købe en brugt bil inden året er omme. Vi har faste udgifter for 10.500 kr. hver måned. Dog indebærer det 2000 kr. hver måned til min mands SU-gæld. Vi behøver ikke at betale den af så hurtigt, men har bare valgt at gøre det indtil videre, da vi ikke bryder os om at have gæld. Vi sætter det måske lidt ned når vi får barn nr. 2. Vi har en god opsparing, da vi sparer 3000-5000 op om måneden. De går til uforudsete udgifter, andre større ting og ferie og fornøjelser. Det er meget vigtigt for os med nogle gode oplevelser og rejser med vores søn. Vi ønsker ikke eget hus, da vi ikke ønsker især de praktiske forpligtelser i forhold til vedligeholdelse der følger med. Det må en udlejer hellere end gerne klare for vores skyld.  Vi ser heller ingen fordele i at være bundet økonomisk til et hus. Vi har lykkelige i vores lejede lejlighed. Selvom vi elsker at tage ud, er vi også hjemme-hygge-mennesker med stort forbogstav. Vi går altså også meget op i at have en god hverdag herhjemme. Til daglig lever vi på ingen måde spartansk. Køber meget tilbud og laver madplan, men vi lever altså virkelig godt. Min dreng har godt nok ikke meget mærketøj, men H og M klarer det nu også meget godt. Han passer ikke ret godt på tøjet alligevel. Vi har heller ingen dyre vaner, elsker et godt tilbud, og så tænker vi os bare virkelig godt om, og passer generelt rigtig godt på vores ting.

Anmeld Citér

22. juli 2017

Anonym

Vi tjener 88.000 tilsammen, hvoraf jeg er på elevløn.

vi har i flere år prioriteret at bo til leje, og så rejse meget. Vi har rejst virkelig meget, oplevet verden, hygget os. bare været sammen, os tre.

Men i takt med at vores barn er blevet større er fornuften sat ind, så nu får vi bygget et hus i en forstad til København. Så vi skal i gang med voksenlivet nu. 

Vi har talt meget om, at vi kan få vores hus for det halve, hvis vi flytter længere væk fra København, men vi vil ikke væk herfra. Så må det koste det det gør, for vores jobs, familie, m.m. Er her, og vi nyder virkelig at have alt i nærheden, og næsten ingen transport tid.

Anmeld Citér

22. juli 2017

God-mor

Anonym skriver:

25.000!!!

Vi har også lige lagt nyt budget da vi til næste år også skal have den mindste i institution. Vores udgifter løber op i 24.000 kr.  Hvilket jeg også mener er mange penge! Vi ejer hus, ny bil, har SU gæld og 2 unger snart i institution. Vi bor på Syd Sjælland 1 time fra København i bil. Alene til huset betaler vi 13.000 pr. måned 

Jeg er på SU og det er jeg de næste 4 år og min mand er rimelig godt lønnet. Vi har udbetalt mellem 35-40.000 hver måned. Vi spare op hver måned, men ikke meget, men vi har en ok opsparing lige nu. Vi rejser 2 gange om året men ikke på kanon dyre ferier, det er charterrejser eller kør selv. 

Jeg er godt tilfreds med vores valg af priorteringer og vi bor nu med familie og venner omkring os, hvilket vi trives rigtig godt med! Desuden er huspriserne hvor vi bor rimelige

Anmeld Citér

23. juli 2017

Anonym

Vi har tilsammen omkring 34.000 kr udbetalt efter skat og der i har jeg en elevløn. 

Dog skal jeg ud og søge arbejde indenfor de næste 5 mdr.

vi har 2 børn i instution - til 4200,- om mdr - fripladstilskuddet varierer da min mands løn varierer. 

Vi bor i lejet hus til 7450,- eksl. Strøm og varme.

udgifter om mdr er 23.000 ish og der i har vi et forbrugslån vi er færdige med om ca 2 år hvor så SU gæld skal tilbage betales for mit vedkommende. Har bil og diverse som også betales. 

Vi rejser omkring aldrig, da pengene ikke har været der - i år ændres det og vi tager syd på som en bonus for os i år. Ja ja vi kunne have betalt gæld ud men vi skal afsted BUM! 

Jeg ville ikke ændre noget ved mit liv rent økonomisk - hvorfor ændre på noget der virker for os. Det skulle lige at få flere lommepenge til min mand og jeg end blot "madindkøb" det sjovt nok altid børnene som går i nyt tøj herhjemme først og så må man se om far og mor os er heldige 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.