Jeg har været igennem hormonbehandlinger med hjemmerul(5stk) IUI(2stk) og 7 ivf forsøg, hvoraf et enkelt var fryseæg. Jeg har i dag 2 børn, begge lavet ved ivf. Jeg er så taknemlig for videnskaben, som har gjort, jeg kunne få opfyldt drømmen om at blive mor.
Til dit spørgsmål, jeg har skulle stikke mig selv ved alle forsøg(mener jeg). De første gange var VILDT grænseoverskridende men på ingen måde smertefulde. Det var altså en psykisk barriere man skulle over. Har bekendte som aldrig rigtig kom over det, og fik manden til det i stedet.Jeg var også vildt nervøs for den første ægudtagning, men igen, det var for mig ikke smertefuldt kun ubehageligt.
Generelt vil jeg sige - for mig - har behandlingerne ikke været super hårde fysisk, det er klart det psykiske, der har fyldt mest. Og igen for mig var det faktisk den der erkendelse af, at man ikke kunne selv og man ingen indflydelse/kontrol havde på det, der var værst. Det med nålene lærer man, og jeg fik det vendt i mit hoved til, at jeg ikke gik og var bange og følte det var ubehageligt, men tværtimod gik jeg og sagde til mig selv, hvor sej jeg var, at jeg ikke lod mig gå på af det, og ikke lod det begrænse min hverdag.
Læg mærke til alle mine "for mig", for det er enormt individuelt, hvordan man reagerer. Generelt vil jeg sige, at man kommer længst med at prøve at fokusere på det, man kan klare og det man gør godt i processen. Og prøv at lade vær med at lade det fylde alt i dit liv, selvom det kan være meget svært.
Held og lykke med det hele.
Anmeld
Citér