Igår var vi til 12ugers scanning på Skejby(jeg er Idag 12+6) og havde besluttet os for at sige ja til en Risikovurderingen. Føj for en overraskelse det blev . Den lille spire var livlig og alt så fint ud, lige bortset fra en nakkefold på 9mm! Og væske under huden på stortset hele kroppen. Mine blodprøver var dog normale. Vi endte med en risiko vurdering på 1:4 downs, men fik også afvide at der selv om der ikke skulle vise sig at være kromoson fejl - nemt kunne være andet galt og at vi skulle ind og have en snak med en overlæge imorgen.(altså i dag) hold fast en overraskelse og en rædselsfuld følelse Vi har brugt de sidste 2år på at forsøge at blive gravide ved og sidst ved ivf. Hvor det nu endelig er lykkedes med et super æg enda❤️
Idag kom vi så til samtale med en overlæge og blev scannet igen, med samme resultat - dig kunne hun se lidt væske ved lungerne, men ellers så alt fint ud. Vi snakkede om chancer og muligheder og hun forklarede at det ikke så godt ud og at vi kunne vælge en moderkage biopsi for at tjekke for kromosonfejl, men at selv om vi skulle gå fri for alt hvad de kan tjekke, vil barnet kunne fejle andre alvorlige sygedomme (faktisk er der 46% sansynlighed for det)som man først kan tjekke senere hen eller måske først opdager efter de er født - hvis de da bliver det, for risikoen for at den dør i maven er 20%.
alt i alt har vi en chance på 40% for at føde er raskt og levende barn.
Den anden mulighed vi fik var abort som hun var helt sikre på at vi kunne få dispensation til.
Vi fik lov til at gå en tur efter snakken og vende tilbage med svar.
Vi græd og græd men vi gik og talte om det hele og blev hurtigt enige om at vi ikke vi opgive håbet endnu, så en biopsi fik vi lavet - nu skal vi så bare vente i en god uge ca, og så skal vi til scanning igen for at se hvordan det hele arter sig
speciel jeg føler mig fuldstændig knust, og har ihvertfald lige nu meget svært ved at se lyset. Derfor håber jeg at finde nogen derude som har prøvet noget lignende hvor det endte godt
Det skulle overraske mig svært, hvis noget her i livet er risikofrit. Udover det så kan jeg godt sætte mig ind i jeres svære situation.
Det er lang tid at forsøge sig med at blive gravid, så når det lykkes kommer fokus over på andre dele. Der var rama-skrig da man tillod ivf. i tidernes morgen, hvilket I og andre nu sander én af grundene til. Men fordi det er tilladt, godkendt og efterhånden gennemprøvet, så betyder det ikke at man kan "lave" de perfekte børn som de dengang pralede med. Falsk reklame fra deres side, dårlig oplevelse på jeres side.
Jeg kender ikke jeres nærmere omstændigheder, men at få børn på den gode gammeldags måde er min fortrukne. Her er der også en mulighed for at barnet ikke bliver perfekt.
Men til gengæld kan man ikke beskylde det kliniske for at bære skylden til kromosonfejl m.m.
Om abort er løsningen det er jeres beslutning, fordi I skal leve med det resten af jeres liv. Intet kommer nemt her i livet, så I må hænge i og gøre op i fællesskab hvad planen bliver.