Eksperthjælp: 5,5 måned, pylret om dagen, sover ikke meget.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.004 visninger
0 svar
0 synes godt om
14. juni 2017

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth

Først og fremmest tak for en god brevkasse!

Jeg har nogle spørgsmål ang min søn på 5 1/2 måned..
Jeg er blandt andet i tvivl om om jeg ammer for lidt.. og jeg syntes virkelig det kan være svært at gøre ham tilfreds i løbet af dagen..

Theo er en stor dreng på 70 cm og 8,5 kilo

Vores dag ser nogenlunde sådan her ud:

Tidlig morgen omkring kl 5-6 ammes han og sover videre indtil 7- 7.30 og får en lille morgen amning

Allerede kl 8.30-9.00 er han træt igen og her tilbyder jeg bryst, men dette vil han oftest ikke (forståeligt nok, tænker jeg).. han lægges til lur i barnevognen. Han sover oftest 30-40 min

Kl 11 får han grød og vand af kop her spiser han 1/2 dl grød med sveskemos, (er det nok?)

Kl 12-13.00 bliver han træt igen og her tilbydes han bryst ( men vil oftest ikke) lægges til lur og sover alt mellem 20 og 40 min.

Kl 13.30-15.00 ammes han en enkelt gang

Kl 15 bliver han træt igen og sover 20-40 min

Kl 17.00 får han mos 1/2 dl og en smule sveskemos (er det nok?)

Kl 17.30-18.30 bliver han træt og sover 20-30 min hos mig

Kl 19.30 får han nattøj på og vi ammer liggende i sengen hvor han falder i søvn omkring 20.00 og bliver så rykket over i sin egen seng på hans eget værelse. Her sover han oftest indtil næste morgen kl 5-6.

Ind imellem alle lurrene aktiveres han så godt som muligt, hvis humøret tillader det, vi synger sange, danser, snakker, leger, ligger så meget på mave som muligt (han er ikke glad for det)

Jeg syntes han sover meget lidt i løbet af dagen og han virker også rigtig irritabel det meste af sin vågen tid. han gider ikke lege selv ikke engang 5 minutter og vil allerhelst hænge på armen konstant. Men på den anden side sover han jo rigtig meget om natten..?? Er der noget jeg kan gøre anderledes her for at han sover nogle længere lure, jeg syntes ikke vi får så meget ud af dagen, andet end pylder og jeg syntes ofte det er fordi det virker som han er småtræt i løbet af dagen, eller han ikke får det ud af søvnen som han burde.

Jeg er også i tvivl om en 1/2 dl grød og mos er nok til så stor en dreng som ham? Jeg vil jo heller ikke overfodre og risikere ondt i maven?.. det skal lige siges at han tilbydes vand hele dagen igennem...

Han er også nu her for et par dage siden begyndt ikke at ville falde i søvn i barnevognen, ikke engang formiddagsluren.. Han græder som stukket, lige så snart jeg tager han op til mig stopper han.. jeg tager ham så med ind og vugger lidt også falder han i søvn hos mig.. er det forkert? Vil jo helst ikke gøre det til vane at han skal bruge mig hver gang han skal sove, men det gør så i ondt i mit moderhjete at han græder hver gang jeg ligger ham i vognen, hvad gør jeg?

En anden ting.. Jeg er lidt bange for om han er lidt bag ud hvad ang det motoriske... han er først nu her i går begyndt at rulle fra ryg til mave og fra mave til ryg kan han ikke endnu.. han er meget interreseret i sine fødder når han får øje på dem, men det lader ikke til at han vil tage fat i dem og føre dem op til munden.. skal han egentlig kunne det allerede? Hvad skal de kunne nu når de snart fylder 6 måneder?...

Også igen et helt andet spørgsmål? Der har siden han blev født ikke været andet end problemer med amningen, ikke for min søn men for mig.. sår og revner på brystvorterbe, trøske, brystbetænselse osv osv. Jeg har aldrig rigtig fundet mig tilrette med amningen, men har uddlukkebde gjort det fordi jeg ved det er det bedste for min søn. Men nu kunne jeg rigtig godt tænke mig at gå over til flaske ernæring når vi har fået skemaden ordentlig op at køre, altså hvor han får fast føde 3 gange dagligt også mælk ind i mellem.. Men er det overhovedet en mulighed nu når han er så gammel.. han bruger ikke sut, og han kan ikke helt finde ud af hvordan man bruger en sutteflaske..

Jeg håber du vil svare på mine spørgsmål.

Mvh Mor til T

Lisbeths svar

Hej !

Det er frustrerende når de små kun tager et lille power nap på en 30-40 minutter.

Heldigvis sover han flot om natten.

Jeg vil foreslå dig at  justere på  tider.Giv ham grøden kl 730, i stedet for bryst.1/2 dl lyder ikke af meget til den store Theo. Hvis han kan spise mere så giv ham det.

Istedet for at putte ham i barnevogn , tag ham med i seng om am ham . Bliv liggende til han sover trygt. Du kan jo slappe af og hvile dig. Når han mærker dig, tror jeg han stille og roligt begynder at sove længere.Hvis han vågner efter de 40 minutter, hånd på ham , beroligende lyde. Alt er vel mor er her. vug ham lidt tilbage i søvnen

Når hans lur bliver længere bliver hans pylren mindre.

Am ham når han vågner, sikkert blot en hyggetår.

Hvis formiddagen er en succes med søvnen, kan du gentage samme procedure om eftermiddagen.

Jeg vil give dig et stort skulderklap , du har ammet, selvom der har været vanskeligheder, så flot.

Du kan sagtens introducere en flaske selvom han er brystbarn. Hvilken sut der er bedst må I prøve jer frem med. Det kan tage lidt tid at få ham til at tage fat.Hold ud og vær tålmodig.

Børns motoriske udvikling er meget forskellig.Nogle børn har fødderne i munden når de er 5 måneder og triller rundt når de er 4 måneder. Andre er måske 6 måneder førend trilleriet kommer igang.Han gør det i sit tempo.

Du gør det rigtige , træner ham i at ligge på maven. Du kan godt øve lidt med ham, både fødder og tril. Det vil han helt sikkert nyde.

Jeg ved ikke hans fødselsvægt , alligevel lyder det som hans vægt er fin og han trives.

Håber dette kan inspirere og du finder den bedste rytme for jer.

Fortsat held og lykke med ham.

Varme Hilsner

LIsbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.