Jeg ved ikke, hvad jeg snart skal gøre.
Vi bor til leje, og det er mig, der betaler de fleste ting. Han står for mad, og jeg står så for husleje, el, vand, varme osv. osv. Han har så nogle udgifter til sig selv, transport, telefon, forsikringer, men ellers ikke. Jeg synes, det er en fair fordeling, fordi han kun har sin SU, og jeg har væsentligt flere penge til rådighed end ham.
Han har en historik med økonomiske problemer. Han var ung og uansvarlig og fik en hulens masse kviklån og gæld, og var pludselig mega forgældet. Han flyttede hjem til sin far i et år, arbejdede fuldtid og betalte alle lån ud, og så mødte jeg ham.
Nu har vi været sammen nogle år, og jeg har bemærket, at han absolut er impulsiv økonomisk, men det kører da rundt. Hans bank ringer en dag og tilbyder en kassekredit på 15.000 eller 30.000. Jeg er ikke meget for det grundet hans fortid, men han lovede at han godt kunne styre det. Han sagde, at det jo ikke var fordi, at alle pengene skulle bruges, men at det drejede sig om, at vi så havde en buffer ved uventede udgifter. Det kunne jeg egentlig godt se det fornuftige i, for jeg fandt det stressende, at jeg stod med det største ansvar økonomisk, hvis nu noget skulle ske.
Han fik kreditten på 15.000. Inden da havde han købt et løbeur på afbetaling til 1800 kroner. Kassekreditten brugte han så på - sagde han - at betale uret ud, og betale nogle store tandlægeregninger (5000) han fik på det tidspunkt + diverse. De næste måneder skulle så gå med, at de 500 af hans penge om måneden blev brugt på at bringe kassekreditten ned igen.
Fint nok. For et par måneder siden har han så glemt nogle bankudskrifter i vores fælles rygsæk. Jeg ser bare der ligger papirer og tager dem op, og øverst ser jeg, at hans konto er 13.000 kroner i minus, altså har han brugt næsten hele kassekreditten.
Vi snakkede om det, og husker egentlig ikke, hvad hans forklaring var, men det var som det var.
I dag sender jeg ham så en mail med en opgave, og han beder mig kigge henne på hans pc om den er gået ind, og under min mail i indbakken ser jeg en mail fra det firma, hvor han havde købt uret på afbetaling ang manglende betaling. Jeg ved godt det er forkert, men jeg klikkede på mailen og til min forfærdelse mangler han stadig at betale 1600 kroner af på uret, selvom han har sagt til mig, at han betalte uret ud med kassekreditten! Og der er flere måneder, hvor han ikke har betalt af, selvom han kun er pålagt at betale 77 kroner om måneden minimum.
Jeg har ikke sagt det, for jeg ved jo godt, at jeg ikke skulle klikke på den mail, uanset at han havde bedt mig kigge i hans indbakke, men det var jo efter noget andet.
Vi har et fælles barn på vej, og jeg har 2 børn i forvejen. Jeg er virkelig bekymret for fremtiden, når han ikke er i stand til at styre sin økonomi. Allerhelst foreslog jeg faktisk, at jeg også tog hånd om hans økonomi, men jeg ønsker ikke at barnlig -og umyndiggøre ham. Det er ikke fordi han er en spillefugl eller har ludomani, han er bare ekstremt impulsiv, hvad penge angår. Han får lyst til at købe noget, og så gør han det. Mange måneder har jeg måtte spytte i madbudgettet, som han skal håndtere. Fordi vi kommer til at bruge for mange penge, men det er jo ham, der skal holde styr på, at vi holder budgettet for mad.
Jeg er virkelig angst for vores fremtid økonomisk set, når han pt egentlig kun har gæld. Hans månedlige SU gør ikke op for hans minus. Han har fået et fritidsjob, meningen er, at pengene skal ligges direkte over på min konto, men denne måned siger han, at pengene ikke er gået ind endnu, men det synes jeg lyder mærkeligt. Vi ender jo med at gå helt i sænk økonomisk, hvis jeg ene mand skal løfte en hel bolig, mad, el, vand, varme, forsørge 3 børn, imens jeg har en kæreste, der ikke kan styre sit forbrug.
Hjælp mig, hvad skal jeg gøre? Jeg ønsker ikke at forlade ham. Uanset hans økonomiske problemer, så er det også hans eneste fejl, han er den dejligste, varmeste og mest omsorgsfulde mand, jeg nogensinde har mødt..