Hej Lisbeth,
Nu er jeg efterhånden ved at være lettere frustreret.
Jeg har den skønneste lille datter på knap 14 uger, men selvom hun er enormt dejlig, så har jeg brug for lidt råd.
De første 4 uger var hun verdens nemmeste baby. Hun spiste, lavede i bleen og sov uden problemer. Hun faldt pænt i søvn ved brystet og sov gerne 3 timer, vågnede, spiste, blev skiftet, spiste og sov igen.
Men i løbet af 5. Leveuge begyndte det at ændre sig. Selvfølgelig blev hun mere vågen, men om aftenen skulle hun ammes og vugges i op mod 2-3 timer, før hun endelig gik omkuld og kunne falde i søvn til natten (typisk fra 22-01). Hun begyndte at nægte at sove fra kl 17 og til det tidspunkt. Jo ældre hun blev, jo værre er det med søvnen blevet.
Jeg ved godt, at det er naturligt med uro om aftenen hos de små, og at mange af dem først vil sove sent.
Mit dilemma på det punkt er, at vores søvn foregår således:
Hun vågner rigtig op omkring kl 8-9 om morgenen.
Mellem 11:30 og 12:30 (uanset hvornår hun er vågnet) falder hun delvist i søvn ved amning, bliver puttet i barnevognen til gåtur og sover gerne ca 3 timer (oftest). Hun kan godt sove videre, når barnevognen står stille, men kan kun sove videre i den, hvis hun er blevet ammet med overtøj på, så jeg kun skal putte hende i liften.
Når hun vågner fra denne gode lur, så vil hun ikke sove igen før kl 22, hvor hun kun vil falde i søvn, hvis jeg lægger mig i sengen med hende og ammer hende i søvn. Derefter vil hun ligge helt tæt hele natten. Den første del af natten (indtil hun vågner til natmad omkring kl 3-4) kan jeg godt rykke lidt væk fra hende, men derefter skal hun nærmest ligge med et bryst i munden konstant for at sove videre. Ellers spræller hun helt vildt (ikke som moro-refleks, men ligger meget uroligt) og begynder at pive mere og mere for til sidst at åbne øjnene og græde helt ulykkeligt. Det er kun bryst, der kan trøste, og hun falder nærmest omgående i søvn igen, hvis hun får det.
Det er tydeligt på hende, at de mange vågne timer specielt om eftermiddagen/tidlig aften er enormt hårde for hende. Hun er typisk træt efter halvanden time vågen, men uanset hvad jeg prøver, så vil hun ikke sove. Så fra omkring 16:30 har jeg en pylret baby, der kun vil hænge på skulder mens vi går rundt eller ligge ved brystet (hvor hun ikke spiser effektivt).
Jeg kan også mærke, at det er lidt det samme om formiddagen, fordi strækket vågen er for langt.
Jeg har forsøgt at bruge barnevognen på andre tidspunkter af dagen, men hun begynder at græde for senere at skrige. Jeg har forsøgt både at trøste og være vedholdende, men når hun har skreget i 30 minutter, er helt rød i hovedet og tøjet gennemblødt af sved, så kan jeg simpelthen ikke mere. Det hjælper kun at tage hende op.
Det virker heller ikke at gå med i seng og forsøge at amme
Jeg har forsøgt at svøbe, vugge, lægge hende for sig selv, holde en hånd på maven, nusse mellem øjnene, bruge White noise, have hende i vikle... intet virker (viklen har tidligere kunnet give en lille lur på 30 minutter, men det gør den ikke længere).
Trætheden medfører, at hun vil lægges ved brystet nærmest konstant. Vi snakker altså en halv time fra hun slipper, til hun vil lægges til igen. Hun falder lidt hen ved brystet, men kan ikke hjælpes videre i søvnen på nogen måde og er lysvågen efter max 5 minutter.
Vi har 2 gange 1 time i døgnet, hvor hun er oplagt, hvor vi stimulerer hende, lægger hende på maven, taler med hende, leger med hendes alderssvarende legetøj osv.
Mht amning så føler jeg sjældent at mine bryster er spændte og fyldte, men det skyldes sandsynligvis, at hun hænger i dem konstant. For om natten og under hendes middagslur kan jeg sagtens mærke det.
Hun tager ca 32 gram på om dagen og vokser rigtig fint (Fødselsvægt 4380, 13 uger gammel 7300. Længe 55 ved fødsel, 67 cm ved 13 uger), så jeg er ikke bange for, at hun får for lidt. Sundhedsplejersken har også kigget hendes teknik, og hun sutter rigtig fint og svøber godt. Hendes tungebånd er heller ikke for kort.
Hun vil heller ikke tage en sut (jeg har forsøgt både flade/symmetriske, anatomiske, runde og både latex, silikone og gummi), heller ikke selvom man lokker med sukkervand eller dypper dem i koldt vand. Jeg har ikke forsøgt med et par dråber modermælk, da jeg ikke kan malke ud (det fungerer bare ikke for mig)
Derudover skriger hun oftest, når vi kører bil, selvom vi har forsøgt at køre når hun er fuldstændig udkørt af træthed (når hun plejer at sove middagslur). Det virker bedre at køre, når hun er fuldstændig oplagt og kan underholdes, men det virker kun 15 minutter, så begynder hun at kede sig. Jeg tror, det er fordi hun ikke kan falde i søvn.
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende? Nu begynder hun jo så småt snart at få vaner, og jeg ønsker ikke at give hende dårlige vaner, men når intet fungerer, så føler jeg virkelig, at vi snart løber panden mod en mur.
Mit eneste lille lys i det her søvn mareridt er, at vi i det mindste (nogenlunde) sover om natten, selvom jeg fungerer som menneskelig sut her i de meget tidlige morgentimer.
Derudover er hun rigtig god til at sige fra og gemme sig hos mig, hvis der er for mange stimuli (fx hvis vi er i byen og hun ikke gider snakke mere).
Undskyld det blev så langt et indlæg.
Lisbeths svar
Hej !
Tillykke med din lille datter.
Hun er i fin trivsel læser jeg.Det er så fint.
Du oplever hun er svær at få til at sove om dagen, efter den lange lur.
Som mor er det ofte frusterende og giver afmagt at stå med en baby der virker træt,men alligevel ikke vil overgive sig til søvnen.
Du har prøvet mange ting .
Jeg tror det bedste duI kan gøre lige nu er:
Accepter I har en datter der sover bedst om natten,samt en god formiddagslur.De små kan ikke tvinges til at sove hvis ikke de vil.
Jo mere du udviser ro og accept. Min datter har denne rytme og det er ok. Du kan lægge hende i kravlegård eller have hende i vikle, og hun vil nyde nærværet. Jo mere harmoni kommer der hos hende, er hun træt så sover hun, er hun ikke, ja så er hun vågen.
Istedet for sut som hun ikke vil bruge, giv hende en nusseklud, når hun er i viklen.
De små reagerer meget, hvis der sker for meget omkring dem. Overvej om I har for mange aktiviteter.
Ofte er forældres behov ikke det lille barns behov.Du giver dit lille barn det allerbedste, når du opfylder behovet for nærvær,omsorg,kærlighed.Det er en god ballast at udvikle sig videre på.
Mange babyer bryder sig ikke om bilkørsel, nogen falder i søvn med det samme. Der er mange varianter.
Håber I finder fred og harmoni om dagen med jeres lille pige.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk