Mellemørebetændelse og mælk - sammenhæng?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.926 visninger
14 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. april 2017

Anonym trådstarter

Godaften. Jeg har en søn på 1 år med væske på begge øre og gentagende mellemørebetændelser. Han elsker yoghurt, ost og får stadig godnat flaske og 1-2 flasker om natten. Vi er desperate for han skal få det bedre og vi skal til tjek 17 maj og hvis der ikke er bedring skal han have dræn. Er der nogle som har oplevet bedring ift øreproblemer efter at have skåret ned/ fjernet mælk fra kosten? Han havde aldrig døjet med ørene før han blev 1 år gammel men har så tilgrngæld haft 3 MØB alene i april måned.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2017

Meyer

Profilbillede for Meyer

Jeg har haft tre ørebørn. Den en af mine piger er laktose intolerant og fik ingen mælk. Hendes øre var lige så dårlige som de to der fik mælk.

Anmeld Citér

29. april 2017

Anonym trådstarter

Meyer skriver:

Jeg har haft tre ørebørn. Den en af mine piger er laktose intolerant og fik ingen mælk. Hendes øre var lige så dårlige som de to der fik mælk.

Tak fordi du ville dele din erfaring. Har du nogle gode råd til at undgå mellemørebetændelser?

Anmeld Citér

29. april 2017

AnoMom

Anonym skriver:

Tak fordi du ville dele din erfaring. Har du nogle gode råd til at undgå mellemørebetændelser?

Hue på når i er ude. Også selvom solen skinner. ikke om sommeren selvfølgelig. Hehe. 

Men det vejr vi har pt der skifter hele tiden. Så hue på

Anmeld Citér

29. april 2017

Anonym

Ja, jeg var selv allergisk over for mælkeprotein som barn. Ej at forveksle med laktoseintolerans. Det er noget helt andet. 

Det gav sig udslag i: Mange, mange Mellemørebetændelser, en del lungebetændelser, astma, uro i kroppen og generelt altid meget snottet. Når jeg fik (den mindste smule) mælk gik der præcis 3 uger, før det var ude af kroppen igen. Jeg voksede fra det i skolealderen. Det kan være arveligt, og vores ældste har fået det. Det er en hård omgang at omlægge kosten til mælkefri (og smør,yoghurt osv), men så snart I er inde i det, er det ikke noget problem. 

Det er ikke noget man kan teste for ved div. priktest. Den eneste måde at konstatere mælkeproteinallergi er ved at udelukke alle former for mælkeprodukter i 3-4 uger, for derefter at provokere og se, og der kommer en reaktion. Derefter går der så 3 uger igen

Hvis det viser sig at være det, så skal I trøste jer ved, at de for det første vokser fra det, og for det andet er der mange allergier, der er sværere at leve med end denne. 

Anmeld Citér

29. april 2017

Anonym trådstarter

Hue på når i er ude. Også selvom solen skinner. ikke om sommeren selvfølgelig. Hehe. 

Men det vejr vi har pt der skifter hele tiden. Så hue på

Netop det med hue har vi fra starten af været meget opmærksomme på. Har nemlig en kusine som døjede med ørene hele sin barndom Har derfor fra starten frygtet han skulle få øreproblemer, fordi jeg har set hvor smertefuldt det er. Vi har også forsøgt med biostrath og mælkesyrebakterier, men det har endnu ikke virket.

Anmeld Citér

29. april 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja, jeg var selv allergisk over for mælkeprotein som barn. Ej at forveksle med laktoseintolerans. Det er noget helt andet. 

Det gav sig udslag i: Mange, mange Mellemørebetændelser, en del lungebetændelser, astma, uro i kroppen og generelt altid meget snottet. Når jeg fik (den mindste smule) mælk gik der præcis 3 uger, før det var ude af kroppen igen. Jeg voksede fra det i skolealderen. Det kan være arveligt, og vores ældste har fået det. Det er en hård omgang at omlægge kosten til mælkefri (og smør,yoghurt osv), men så snart I er inde i det, er det ikke noget problem. 

Det er ikke noget man kan teste for ved div. priktest. Den eneste måde at konstatere mælkeproteinallergi er ved at udelukke alle former for mælkeprodukter i 3-4 uger, for derefter at provokere og se, og der kommer en reaktion. Derefter går der så 3 uger igen

Hvis det viser sig at være det, så skal I trøste jer ved, at de for det første vokser fra det, og for det andet er der mange allergier, der er sværere at leve med end denne. 

Mange tak for svar. Jeg vil helt klar forsøge at udelukke mælk fra hans kost i nogle uger.  I dagtimerne er jeg allerede i gang og har fjernet mælkeprodukter. Den største udfordringe er strå ham væk fra godnat og nat flaskerne. 

Anmeld Citér

30. april 2017

nielsen80

Jeg tror ikke, det er videnskabelig bevidst, at der er en sammenhæng. Det er dog ikke det samme som at sige, at der aldrig er en sammenhæng. Mælk påvirker jo slimhinderne, så hos nogle, tror jeg, det kan have en effekt. Jeg vil dog altid anbefale at lave en sådan ændring i samarbejde med fagfolk - mælk er jo en vigtig kilde til bla calcium for os, så fjerner du den helt fra kosten, skal du have råd og vejledning om, hvordan du sikrer de rette næringsstoffer. 

Anmeld Citér

30. april 2017

Anonym

Mange tak for svar. Jeg vil helt klar forsøge at udelukke mælk fra hans kost i nogle uger.  I dagtimerne er jeg allerede i gang og har fjernet mælkeprodukter. Den største udfordringe er strå ham væk fra godnat og nat flaskerne. 

Skift til havremælk  

Det har vi gjort. Der er lavet studier i allergi og mælk. Og det er hormonerne i mælken, der tricker. 

Vi skiftede til havremælk i flaskerne (det smager fint) og det får hun stadig i aften flaske (som hun får pga noget medicin) 

Det gik helt uproblematisk. Det kender jeg flere, som har gjort. Så gik hun bare det, den gang hun fik nat stadig. (Til hun var 14 måneder) 

PS havremælk kan købes i mange normale butikker nu. Som netto osv. Men ellers har Føtex det altid. Og superbruger og Irma. 

Du kan også lave der selv af blendet havregryn. Og vand og lidt olie. Men det tager lidt tid  

Men forsøg? 

Anmeld Citér

30. april 2017

Anonym

Jeg tror ikke, det er videnskabelig bevidst, at der er en sammenhæng. Det er dog ikke det samme som at sige, at der aldrig er en sammenhæng. Mælk påvirker jo slimhinderne, så hos nogle, tror jeg, det kan have en effekt. Jeg vil dog altid anbefale at lave en sådan ændring i samarbejde med fagfolk - mælk er jo en vigtig kilde til bla calcium for os, så fjerner du den helt fra kosten, skal du have råd og vejledning om, hvordan du sikrer de rette næringsstoffer. 

Ikke helt korrekt 

Nødder i kosten har mere calcium end mælk!!

Her giver vi nøddesmør på brødet daglig (kan købes i mange dagligbutikker. Tjek evt naturligvis produkter) Og de studier der er lavet med calcium er sponsoreret af Arla. I Norge har de eksempelvis en helt anden holdning til mælk og calcium.

Søg evt på vegetarisk eller vegansk. Eksempelvis er der

Der er Ca 950 mg calcium i sesamfrø i 100 gr. Som voksen skal du have Ca 700 mg calcium om dagen. 

Der mange ting, som indeholder meget mere calcium en komælk... Som i rigtig mange! Men mælken distrikt skal jo også tjene penge. Så hører vi om de andre ting, som giver bedre og mere calcium? Alle tror, at calcium kun kommer fra mælk nærmest... 

Mælk derimod, indeholder "kun" 120 mg pr 100 ml... Så du skal drikke meget og det er mange hormoner fra en ko, som mener kan have en dårlig indvirkning på vores egen hormoner og helbred. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.