Jeg har valgt at være anonym da det er et meget følsomt emne for mig og jeg er bange for jeg er den eneste der har det på denne måde.
Eller er der andre der kan fortælle mig at det er normalt?
Min mand og jeg har 2 små børn med ikke så lang tid imellem. Min ældste har altid været ret robust af sind, tillidsfuld og nem, og har altid kunnet tages af andre mennesker. Han nyder at blive set og hørt og generelt skal han nok selv sørge for at få opmærksomhed hvis han ikke synes han får nok.
Lillebror derimod er lidt det modsatte. Han er sensitiv, og bryder sig bestemt ikke om andre mennesker end mor og far, han er stille og bliver hurtigt overset i mængden og ender derfor tit med at sidde for sig selv og lege imens alles øjne er på storebror. Vi som forældre er meget obs på dette, men oplever som sagt desværre ofte at han bliver overset af andre som giver storebror al opmærksomheden, og vi kan til tider også have svært ved at give ham helt det vi gerne vil fordi storebror er så frembrusende (ikke på nogen dårlig måde)
Samtidig har lillebror været en del syg, er lidt tilbage udvikling og er under udredning for nogle forskellige syndromer.
Jeg elsker uden tvivl begge mine børn helt ekstremt og føler ikke at jeg elsker den ene højere end den anden. Til gengæld føler jeg klart en større trang til at beskytte den lille, og til at være tæt på ham. Jeg er ikke i tvivl om at den store nok skal sige til hvis han har brug for mig, men det gør lillebror ikke.
Er det normalt at man føler større beskyttertrang overfor den ene end man gør overfor den anden? Jeg føler mig næsten som en dårlig mor, men jeg har jo disse følelser fordi jeg har to børn med meget forskellige behov og personligheder. Jeg føler måske også jeg har et stærkere bånd til den lille end til den store fordi den lille altid er hos mig hvis jeg er der, hvor den store ligeså meget bruger sin far...
Nu skal mit opslag ikke mistforstås som om at lillebror får al min opmærksomhed for det gør han ikke - storebror bliver i den grad også prioriteret og får masser alenetid med mig.
Er mine følelser mon normale?
Anmeld
Citér