Hej alle,
Jeg er mor til en dreng på 2,5 år. Han går i vuggestue, han trives, er glad for at komme der og så videre. Han er en sund og rask dreng, som dog både kravlede (1 år) og gik meget sent (1,5 år). Han har intet sprog ud over små ord som hej, ja, nej, øv og mere.
Vuggestuen er gået i gang med det helt store apparat - vi snakker støttepædagog, og de vil vist også se om de kan få en psykolog på. Jeg synes det er mega overdrevet, jeg har alle dage været sådan en "ja ja, det kommer når det kommer" type. Jeg er selvfølgelig glad for at vuggestuen sætter ind, men for mig at se lyder det meget voldsomt.
Han kan være ret ensporet i sin leg - han er meget i nuet. Er han eksempelvis inde på stuen gider han kraftedeme ikke med ud og have tøj på og komme på legepladsen. Når han så endelig er på legepladsen, ja så vil han kraftedeme bare ikke med ind og have tøjet af igen, men når han så er på stuen er han tilpas i det - og sådan kører det egentlig med mange af de ting han foretager sig. Samtidig kan han godt have lidt svært ved at registrere de andre børn, det kan godt indimellem virke som om han ikke ænser dem. At de simpelthen ikke er der, hvis han eksempelvis får øje på en bil han bare gerne vil have, så ser han kun dén bil, ikke de børn han skal "igennem" for at få fat på bilen (dog aldrig udadreagerende, han er bare meget tumlet i sine bevægelser, hvis i forstår. Jeg skal have den bil og det er nu, så jeg tromler lige dén vej)
De har forsøgt lidt med nogle piktogrammer i vuggestuen, i ved det der med billeder og at forberede ham på hvad han skal. De har lamineret et billede af min søn, som er i gang med at tage flyverdragt på, og det var deres plan at han skulle have det i hånden og sætte fast på rummet når flyverdragten var kommet på - som en måde hvorpå de bedre kunne få ham guidet fra setting til setting. Det virker lidt - men ikke meget. Herhjemme virker det altid at forberede ham på ting. "Lige om lidt skal vi gå, så er vi færdige med (eksempelvis) at lege", og så kommer han som regel med.
Vores indtryk, både hans far og jeg (vi bor ikke sammen) er, at vores dreng er meget anderledes i vuggestuen end han er hjemme. Vi kan til tider ikke genkende det billede der males af vores barn. De har lavet en eller anden test på ham i vuggestuen hvor de har vurderet ham som værende ude af stand til eksempelvis at udpege en bold blandt en masse forskelligt legetøj, de vurderer ham som værende ude af stand til at udpege forskellige køretøjer i en pegebog - ting som han uden problemer klarer til UG herhjemme. Pædagogerne har efterfølgende forsøgt nogle af tingene med ham igen, hvor han har klaret sig meget bedre, så længe han har været alene på stuen, altså uden en masse larm og gang i den rundt om ham.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal udlede af det her. Jeg synes det er ret ubehageligt at mit barn bliver "problemificeret" når jeg jo bare synes, at han er en 2,5 årig som er lidt bagud motorisk og sprogligt, men som ellers fungerer fint. Han forstår ALT hvad vi siger til ham - men som mange børn i den alder gider han sgu bare ikke rigtig høre efter - hvilket jeg ofte har på fornemmelsen vuggestuen tolker som at han ikke forstår.
Jeg kan faktisk mærke jeg bliver lidt irriteret over at sidde og skrive det her. Jeg har forsøgt at sige fra i vuggestuen flere gange, jeg har endda overvejet at tage ham ud og sende ham i dagpleje, så han kunne få noget mere tæt voksenkontakt, da det ofte er det han søger. Han er ikke pylret eller noget, han søger bare oftest de voksne i det daglige. Han er ALDRIG efter andre børn, jeg har aldrig set ham være udadreagerende over for hverken børn eller voksne, hvilket vuggestuen heldigvis også siger, de aldrig har oplevet.
Er det dumt jeg føler som jeg gør? Jeg føler jo mit barn er normalt, omend lidt tilbage på det motoriske og sproglige. Finmotorisk er han helt med fremme, det er det grovmotoriske hvor han har haltet. Jeg har googlet og gjort ved, læst om autisme, adhd, add etc. Han er kun 2,5 men vi har en del i familien. Lidt autisme på begge sider i den nære familie (min fætter og fars bror) lidt adhd og add kan også spores, og de her ting skulle være arveligt. Dog er der intet jeg har læst hvor jeg har tænkt "Wow det passer på min dreng!" 
Er der andre forældre herinde som kan genkende det billede jeg tegner og hvad tænker i? Jeg ved det er svært bag en skærm, men alle gode råd og historier vil jeg tage til mig, jeg mangler virkelig et eller andet konstruktivt at tage med mig.
Hilsen en lidt bekymret mor.
Jeg ville lytte til pædagogerne - de har immervæk større sammenligningsgrundlag og erfaring med, hvornår der er grund til at være særligt opmærksomme. Du bruger meget vendingen "han gider ikke lige", og det er da en mulighed, men børn vil jo grundlæggende helst gøre det rigtige, så måske er der noget, du tolker som manglende "giden", der bunder i reel usikkerhed fra hans side?
De tiltag, de sætter ind med nu, kommer HELT sikkert ikke til at skade ham. Hvis det viser sig, der ikke er noget, har han intet mistet - men hvis det kan hjælpe ham, er en tidlig indsats jo kun positiv.
Jeg ved ikke så meget om førskolebørn rent professionelt, men jeg har svært ved at tro, pædagogerne reagerer på en 2,5-årigs adfærd ud af den blå luft. Og så er det ret klassisk, iøvrigt, at barnet har en anden addfærd hjemme. Min søn var virkelig "sær" i børnehaven, men i vores øjne ret normal på hjemmefronten. Han viste sig at have Aspergers i mild grad, og gennem en tidlig indsats blev han virkelig velfungerende fra skolealderen, også qua de gode råd, vi modtog.