Influenza-vaccine

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.221 visninger
12 svar
0 synes godt om
7. oktober 2009

Kaufie

Min mand er meget opsat på at jeg skal have influenza-vaccinen, hvis den bliver tilbudt til gravide.

Men jeg havde fået den opfattelse, at den kun tilbydes gravide i særlig risikogruppe - og dermed ikke konsekvent "bare" fordi man er gravid??

Hvad er jeres holdning til at få vaccinen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2009

Vingummien

Kaufie skriver:

Min mand er meget opsat på at jeg skal have influenza-vaccinen, hvis den bliver tilbudt til gravide.

Men jeg havde fået den opfattelse, at den kun tilbydes gravide i særlig risikogruppe - og dermed ikke konsekvent "bare" fordi man er gravid??

Det er også det indtryk jeg har fået. At det er mest til de gravide der døjer med noget i forvejen osv. Hvis man er rask osv så kunne det vist skade mere kunne det ik?

Ved at jeg selv kan få den fordi jeg har astma så vidt jeg har læst mig frem til.

Er den egentlig kommet?

Anmeld

7. oktober 2009

Moar'en

Det er besluttet hvem der skal have vaccinen. har holdt lidt øje da vi havde fået afvide at Viktor skulle have den, men det ser ikke sådan ud alligevel da han jo er under 3 år. man kan vist først få den fra d 1 november
Dette er taget fra sundhedstyrelsens hjemme side. Gravide står under punkt 3

Vaccination mod influenza A (H1N1)v i almen praksis
Anbefalinger for vaccination af personer i risiko for alvorlig syg-dom på grund af A (H1N1)v infektion
Vaccination mod A (H1N1)v anbefales til børn og voksne, der har en særlig risiko for, at infektion med influenza A (H1N1)v får et alvorli-gere forløb. Det er de samme persongrupper med kronisk sygdom, der anbefales vaccineret mod sæsoninfluenza; men risikogrupperne er i forbindelse med A (H1N1)v blevet yderligere specificeret.
Ved stillingtagen til vaccination bør lægen tage individuelle hensyn fx til patienter, der har tendens til at få hyppige og alvorlige luftvejsin-fektioner.
De grupper, der tilbydes vaccination er:
1.
Personer fra 3 år og op med følgende kroniske sygdomme
o
Lungesygdomme som KOL, astma med kronisk obstruk-tion og astma, der er vanskelig at kontrollere, cystisk fi-brose, sarkoidose, lungefibrose, samt andre lungesyg-domme især, hvis lungefunktionen er nedsat, eller der er gentagne lungeinfektioner
o
Hjerte- og karsygdomme, især svær koronarsygdom, hjertesvigt, sværere klaplidelser (ikke kun isoleret forhø-jet blodtryk)
o
Blodsygdomme, især hæmoglobinopathier
o
Diabetes 1 eller 2, især med komplicerende hjerte- eller nyresygdom eller med almen svækkelse pga. diabetiske senfølger – eller diabetes, der er vanskelig at kontrollere
o
Medfødte eller erhvervede immundefekter, herunder hiv-smittede personer og medikamentelt immunsupprimerede
o
Neuromuskulær sygdom med påvirket respiration eller nedsat hostekraft
o
Kronisk lever- eller nyresvigt (vejledende GFR< 30 ml/min)
o
Svært overvægtige (vejledende BMI > 40).
o
Andre sygdomme, hvor tilstanden ifølge lægens vurde-ring medfører, at en influenzainfektion udgør en alvorlig sundhedsrisiko
Side 2
29. september 2009
Sundhedsstyrelsen
2.
Husstandskontakter
o
I særlige tilfælde kan husstandskontakter til svært immunsup-primerede vaccineres.
3.
Gravide
o
Alle gravide med ovennævnte kroniske sygdomme anbe-fales at blive vaccineret, også efter individuel vurdering i 1. trimester.
Raske gravide anbefales som udgangspunk ikke vaccination, men kan vaccineres efter en individuel vurdering hos egen læge
.

Anmeld

7. oktober 2009

Misjelle

Kaufie skriver:

Bare så i tager det med i overvejelserne, men vaccinen er jo ikke testet på gravide og man kender derfor ikke bivirkningerne af den ifht. fosteret. Generelt anbefaler man jo ikke vacciner til gravide.

Anmeld

7. oktober 2009

Vingummien

Troede faktisk at det var generalt dem med astma der kunne få den

Anmeld

7. oktober 2009

Ni-ko-li-ne

jeg forstår godt din/jeres bekymring...

men jeg vil bare påpege at denne svine influenza, trods alt er en influenza... Der vil konstant komme nye typer af influenza frem... Influenza vira muterer kraftigt.... Jeg har det sådan at det er en influenza som alle andre... Og jeg tror at en af grundene til at man måske er længere syg ved denne type influenza er at vores immunforsvar aldrig har været i kontakt med denne...

sørg for at vaske dine hænder når du har handlet osv og brug alcogel til desinfektion.... spis dine vitaminer og undgå stress... så tror jeg du er godt stillet

Anmeld

7. oktober 2009

Lise

Kaufie skriver:

Hej Mette,

Jeg er efterhånden rimelig afslappet mht den influenza, så hvis jeg mod forventning skulle blive tilbudt en vaccine, tror jeg ikke jeg vil tage imod den, da man ikke kender til evt. konsekvenser/bivirkninger. Men det er også ud fra en betragtning om at jeg er sund og rask og har et normalt godt fungerende immunforsvar.

Hvad synes du selv?

Anmeld

7. oktober 2009

malou

Jeg skal ikke have den vaccine... tør ikke fordi de ikke kender alle symptomerne... her i sverige får vi den alle tilbudt men vi har altså valgt at sige nej tak

knus malou

Anmeld

7. oktober 2009

Kaufie

Tak for input

Selv har jeg ikke lyst til at blive vaccineret - netop fordi jeg faktisk sjældent er syg - og derfor mener at have et velfungerende imunforsvar.

Det er mere min mand, der er bekymret - han plejer at betale sig fra at få influenza-vaccine - men mest fordi han ikke mener han har tid til at ligge i sengen en uge - han er som sådan heller ikke syg særlig tit.

Jeg tager snakken med min læge når jeg alligevel skal til 1. undersøgelse om 14 dage - men kunne ikke forestille mig, at hun vil anbefale mig at få vaccinen.

Anmeld

7. oktober 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
jeg er voldsomt i risikogruppen - jeg har en immundefekt (har svært ved at bekæmpe infektioner) OG jeg er gravid... Jeg skal IKKE have vaccinen... uanset om jeg bliver tilbudt den eller ej! så hellere risikere at blive smittet og tage tamiflu, da de fleste influenza vacciner alligevel gør dig syg!
De gange jeg er blevet vaccineret mod alm. influenza har det endt med at jeg har ligget syg 14 dage efter, hvor jeg kan bekæmpe en alm. influenza hurtigere hvis jeg "bare" er smittet med den
Til gengæld har jeg tamiflu liggende herhjemme så jeg kan starte op ved mistanke om H1N1 hos mig eller en i min nærmeste omgangskreds

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.