Julemusen skriver:
Hvis du har termin i oktober er det smarteste at gå på barsel pr 1/9. Så kan du holde barsel indtil 1/8 med enkelt klip og starte op med semesterstart 1/9 hvis der er sommerferie fra juni-septemper som ved de fleste uddannelser. Du kan også tage barsel indtil juni og så bare bruge dine almindelige suklip i sommeren hvor du jo stadigvæk har fri. Det givet dig 3 måneder med dobbelt klip (miksklip). Jeg vil anbefale dig at tage fat i din egen studievejleder da der er forskellige regler fra uddannelse til uddannelse. Ved os måtte man ikke stoppe midt i et semester uden at færdiggøre de fag man var påbegyndt ellers måtte man starte forfra på fagene efter barsel da det ikke var samme fag der blev udbudt hvert semester.
Sulån kan du kun få et klip af om måneden ligemeget om du får dobbelt su (2x barselsklip eller 1xbarselsklip+1xalmindelig suklip) eller ej. Du kan sagtens vente ved at gå på barsel til du har termin. Det vælger man selv. Jeg gik først på barsel to måneder efter mit barn blev født da det passede med et semester. Og så havde jeg et års barsel der.
Der står på SU hjemmesiden at de måneder man får dobbeltklip, kan man også få dobbelt SU lån.
Anmeld
Citér