SU og barsel hurtig hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.375 visninger
11 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. marts 2017

Anonym trådstarter

Jeg står i den situtation jeg er gravid . 

Jeg går på skole og få su . 

Hvor meget kan jeg få udbetalt i su hvis jeg holder 12 måneder ?? Plus su lån 

kan man evt sige man "kun" vik holde 8 måneder hvad vil man så få ? 

Jeg har et barn i forvejen og min kæreste arbejder 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2017

Nel

Hejsa

Hvis du holder barsel i 12 måneder, så får du bare hvad der svarer til en alm. SU sats i 12 måneder. dvs. ca de 5000 kr.

Holder du kun barsel i 8 måneder kan du få de resterende 4 måneder udbetalt som dobbel SU.

Barsel giver dig altså 12 måneders ekstra SU klip, som du selv bestemmer hvordan skal fordeles.

Anmeld Citér

20. marts 2017

God-mor

Anonym skriver:

Jeg står i den situtation jeg er gravid . 

Jeg går på skole og få su . 

Hvor meget kan jeg få udbetalt i su hvis jeg holder 12 måneder ?? Plus su lån 

kan man evt sige man "kun" vik holde 8 måneder hvad vil man så få ? 

Jeg har et barn i forvejen og min kæreste arbejder 

Du kan få 12 barselsklip. Du kan så vælge at holde 12 måneders barsel og få almindelig su sats i den periode + SU lån (dog ikke tillægslån til forsørgere i barselsperioden, som jeg har forstået det). Du kan også vælge at holde 6 måneder med dobbelt su og dobbels su lån eller du kan holde 8 måneder som du gerne vil og så få dobbelt su og dobbels su lån de sidste 4 måneder af din barsel. 

Anmeld Citér

20. marts 2017

Anonym trådstarter

Nel skriver:

Hejsa

Hvis du holder barsel i 12 måneder, så får du bare hvad der svarer til en alm. SU sats i 12 måneder. dvs. ca de 5000 kr.

Holder du kun barsel i 8 måneder kan du få de resterende 4 måneder udbetalt som dobbel SU.

Barsel giver dig altså 12 måneders ekstra SU klip, som du selv bestemmer hvordan skal fordeles.

Vil det sige hvis jeg vælger 

8 måneder barsel enkelt klip og de sidste 4 klip som dobbelt . Får jeg så også dobbelt su lån hvis jeg vælger dette ?

vil det så sige jeg i princippet holder barsel i 10 måneder ? .. 

hvornår kan man gå fra på barsel ? Trækkes det fra overståede måneder ? 

Anmeld Citér

20. marts 2017

Anonym trådstarter

God-mor skriver:

Du kan få 12 barselsklip. Du kan så vælge at holde 12 måneders barsel og få almindelig su sats i den periode + SU lån (dog ikke tillægslån til forsørgere i barselsperioden, som jeg har forstået det). Du kan også vælge at holde 6 måneder med dobbelt su og dobbels su lån eller du kan holde 8 måneder som du gerne vil og så få dobbelt su og dobbels su lån de sidste 4 måneder af din barsel. 

8 måneder barsel enkelt klip og de sidste 4 klip som dobbelt . Får jeg så også dobbelt su lån hvis jeg vælger dette ?

Anmeld Citér

20. marts 2017

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

To måneder før, og de er med i de 12 klipz

Ja, det vil give 10 måneder barsel. Lånet er ikke dobbelt.

Anmeld Citér

20. marts 2017

Anonym trådstarter

To måneder før, og de er med i de 12 klipz

Ja, det vil give 10 måneder barsel. Lånet er ikke dobbelt.

Jeg har termin d 8 oktober men kan jo kun gå fra hel månede før ikke midt i en månede vel ? 

4 uger før er d 17 september men jeg er jo så nød til og tage fra 1 sep 

dvs barsel slutter så juni ? 

Med 8 alm su og 2 med dobbelt ?

Anmeld Citér

20. marts 2017

Celine89

20. marts 2017

Julemusen

Hvis du har termin i oktober er det smarteste at gå på barsel pr 1/9. Så kan du holde barsel indtil 1/8 med enkelt klip og starte op med semesterstart 1/9 hvis der er sommerferie fra juni-septemper som ved de fleste uddannelser. Du kan også tage barsel indtil juni og så bare bruge dine almindelige suklip i sommeren hvor du jo stadigvæk har fri. Det givet dig 3 måneder med dobbelt klip (miksklip).  Jeg vil anbefale dig at tage fat i din egen studievejleder da der er forskellige regler fra uddannelse til uddannelse. Ved os måtte man ikke stoppe midt i et semester uden at færdiggøre de fag man var påbegyndt ellers måtte man starte forfra på fagene efter barsel da det ikke var samme fag der blev udbudt hvert semester. 

Sulån kan du kun få et klip af om måneden ligemeget om du får dobbelt su (2x barselsklip eller 1xbarselsklip+1xalmindelig suklip) eller ej. Du kan sagtens vente ved at gå på barsel til du har termin. Det vælger man selv. Jeg gik først på barsel to måneder efter mit barn blev født da det passede med et semester. Og så havde jeg et års barsel der.

Anmeld Citér

20. marts 2017

God-mor

Anonym skriver:

Du kan som udgangspunkt gå på barsel 8 uger før termin, når du er under uddannelse, men du kan også vente og gå fra 1 måned før eller først når du har født. De 12 klip du får disponere du 100 procent selv over, men du kan ikke få almindelig su i 8 måneder og dobbeltklip i 4. Du har jo kun 12 klip i alt, men hvis du holder 8 måneders barsel i alt så kan du få 4 måneder på almindelig su sats og de sidste 4 måneder med dobbelt su sats og dobbelt sulån de måneder du får dobbeltklip. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.