Jeg vil ikke tage stilling til harry Potter og jurassic park.
Men døden som den fremstilles i Disney er jo netop bare døden og ikke splat og blod. Den er døden som er en naturlig del af livet, jeg begravede døde fugle, bier osv da jeg var barn (også før skoletiden så må have været under 5), døden var ikke farlig, den var ikke noget som jeg skulle frygte. Jeg frygtede at blive forladt, det gør selv spædbørn og døden var en del af det at blive forladt, men døden var ikke mere skræmmende end rejse væk.
Hvor går grænsen, ja for mig går den ikke ved døden, for oplever ikke døden som hverken tabu eller skrækkelig. Min datter fik døden helt tæt på som 3 1/2 årig da hendes lillesøster døde og hun så hende. Da de var henholdsvis 8, 4 og 1 år døde oldefar og alle 3 var med inde og se ham og vi græd sammen, talte om døden og at savne. Det her ikke traumatiseret det - tror faktisk min datter havde været langt mere "traumatiseret" hvis vi ikke havde talt om det, ikke havde set hende, ikke havde været naturligt. Så nej min grænse går ikke ved døden men ved splatterøden ser absolut ingen grund til min 14 årige skal se hunter game selvom alle de andre har set den fx.
Sex, hmm hvis man skal se detaljer så er der en grænse, men at vide de kysser og går i seng med hinanden, hvad forkert er der ved det? Igen det er jo en naturlig del af livet.
Jeg er nok frisindet lige her, som skrevet tidligere kan jeg sagtens forstå man skærmer ved film, men tænker det er fantastisk så at læse eventyrene op. Her hjemme fx har vi en regel om Harry Potter, man må kun se de film hvor man har enten selv læst eller fået læst bøgerne op. Når man læser kan man stoppe op, billederne skal dannes i eget hoved og man kan på den måde blive skånet. Men at frarøve dem muligheden for den fantastiske bogserie ville jeg da ikke.
Jamen vi læser skam også, de får mange eventyr fortalt og lige for tiden er de igang med skatteøen. 
Vi herhjemme har også haft døden tæt inde på livet, deres farfar og morfar døde med et halvt års mellemrum for 3 år siden, så de ved desværre alt om døden da vi skulle forklare hvorfor far var ked af det og et halvt år efter, hvorfor mor var ked af det. Det er faktisk først lige for nyligt, at de er stoppet med at snakke om døden hele tiden. Så måske man også kan snakke for meget med sine børn om det? Vi har nemlig ikke ville gøre det til et tabu, at snakke om følelser eller at snakke om døden, men at skulle snakke næsten hver dag, i 3 år, om at "Morfar er død ikke?" "Jo skat morfar er død" "Farfar er også død!" "Ja skat, farfar er også død" "Er farmor død" "Nej skat, farmor er ikke død" "Er mormor død?" "Nej skat, mormor er stadig levende" osv osv osv. Så vi vil måske gerne prøve at skåne dem for alt den død som har optaget dem så meget, i så mange år efterhånden 
Jeg synes godt man kan skåne børn for nogle følelser som man kan læse de ikke er klar til endnu... For, ja, Rune på 4 er en lille daredevil og kan tåle rigtig meget.. Men store, følsomme Silas, på snart 6, har lidt sværere ved at håndtere uhygge og store eksplosive følelser, til trods for at han er ældre. Han er netop rigtig følsom og forstår rigtig meget, så det er super svært, at skulle vælge at sætte noget på som Rune vil se som bagateller, men som Silas vil kunne forstå og blive enormt ked af, fordi han er følsom og klog. Derfor vælger vi at skåne dem begge og ser altid filmene FØR de får lov at se dem, så vi kan regne ud om det er noget de vil blive bange for eller kede af