Anonym skriver:
Det her er er ømt emne for mig, men jeg er virkelig nysgerrig efter andres erfaringer. Jeg fødte for en uge siden, og det endte desværre meget traumatisk. Da hun er født går det hurtigt op for mig, at der er noget galt. Baby kommer op til mig og samtidig vælter det ind med jordemødre og andet personale som går i gang med akupunktur og ligge drops mens jeg ligger og forstår ingenting. Min reaktion er meget voldsom, jeg græder og er virkelig bange og ønsker at min kæreste tager baby, da jeg slet ikke kan overskue situationen. Finder ud af, at jeg bløder meget og en jordemoder holder på livmoderen for at forsøge at stoppe blødningen. Hurtigt køres jeg på operationsstue og ligges i fuld narkose. 2,5 time senere vågner jeg på opvågning og noget personale fortæller kort at jeg har mistet 2 liter blod og at de måtte operere moderkagen ud for at stoppe blødningen. Jeg kommer op på barselsklinikken, hvor min kæreste og baby er på stuen, og jeg er totalt afkræftet og helt bleg. Jeg får baby i armene men hele dagen er meget omtåget. Min kæreste fik ikke lov til at klippe navlestrengen, da det skulle gå stærkt. Derudover har vi ingen billeder fra hun blev født fordi der skete så meget. Vi var indlagt i tre dage, og ikke en gang har jeg skiftet hende der, jeg kan ikke engang stå på mine ben og de ender med at give mig blod i forsøg på at give mig nogle kræfter. Efter vi er kommet hjem kan jeg mærke hele situationen påvirker mig meget. jeg føler jeg er gået glip af noget som jeg ikke kan få igen, og jeg føler jeg mangler en tilknytning til mit barn. Jeg er ked af de manglende billeder og den manglende oplevelse som vi skulle have haft sammen som familie lige efter fødslen. Jeg kan sidde og græde over Det. Jeg har brug for at snakke om situationen hele tiden, og min kæreste vil gerne snakke med mig, men han ved ikke rigtigt hvad han skal sige for at gøre det bedre. Jeg frygter det kan udvikle sig, men omvendt er det vel meget normalt at reagere sådan ved en traumatisk fødsel? Er der nogle der har været igennem en traumatisk fødsel og som måske har haft lignende følelser som kan hjælpe eller give råd til hvad jeg kan gøre? Jeg har tænkt på at ringe til barselsklinikken og høre om der er nogle tilbud om efterfødselssamtale eller om de har gode råd, men måske en herinde kunne hjælpe? 
Besvarer som anonym, da jeg svarer som jordemoder her og vil ikke genkendes af tidligere patienter 
For det første gør det mig utrolig ondt, at i har haft den voldsomme oplevelse og at du/i er gået glip af noget som du havde glædet dig til i moderskabet ❤
Det er super godt du er så opmærksom på hvad du føler, for man kan sagtens have en efterfødselsreaktion allerede kort tid efter fødslen. Og som du skriver kan det bla gå ud over tilknytningen.
Jeg synes og håber du vil søge hjælp hurtigst muligt. Du kan bede om en efterfødselssamtale med den jordemoder i fødte med. Som jeg læser det er der flere parametre der påvirket dig; Den manglende kommunikation da det blev alvorligt, forskrækkelse over der skete noget alvorligt, tabet over den normale fødsel og mødet med jeres barn. Stemmer det? Det ville være de emner som kunne være rigtig gode at få talt igennem så du kan få det bearbejdet og fundet en "plads" til det. Du har en sorg som skal bearbejdes og det skal tages seriøst ❤
Dernæst er det vigtigt du er åben omkring det overfor sundhedsplejersken, da sådan en oplevelse er en faktor der hele tiden vil være tilstede i jeres familiedannelsesproces - det kan ikke bare slettes fra følelserne. Og man er IKKE en dårlig mor fordi man synes det er svært - tværtimod viser det fornuft og omsorg for dit barn at sige de ting højt som du allerede reflektere over. Hvis det udvikler sig kan SP også hjælpe med at finde en psykolog hvis de andre samtaler ikke har været nok. Tænker også det er en tryghed for dig at vide at SP er ekstra opmærksom på en evt senere reaktion, for nogle gange kommer det e snigene.
Vid, det er helt ok du har det som du har det. Bed om hjælp, for din, dit barns og jeres alles skyld. Du skal passe på sig selv ❤