Aspergersk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.697 visninger
11 svar
27 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. marts 2017

Anonym trådstarter

Er der nogle af jer, der har børn med aspergersk og har lyst til at fortælle lidt om det? Hvornår/hvordan det blev opdaget, hvordan det på påvirker barnets hverdag osv? 

Vores barn har de sidste år (er 8 år) udviklet sig i en grad vi selv mener peger mere og mere hen mod aspegers syndrom 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2017

Anonym

Anonym skriver:

Er der nogle af jer, der har børn med aspergersk og har lyst til at fortælle lidt om det? Hvornår/hvordan det blev opdaget, hvordan det på påvirker barnets hverdag osv? 

Vores barn har de sidste år (er 8 år) udviklet sig i en grad vi selv mener peger mere og mere hen mod aspegers syndrom 

Få en henvisning til Børne- og ungepsykiatrien til vurdering, selvdiagnosticering på nettet hjælper ingen, og selvom du får erfaring fra andre, er denne sygdom så multifacetteret, at det er umuligt at konkludere noget udfra det, og man risikerer at sætte sig selv op til skuffelse.

Held og lykke med det videre forløb, der er mange muligheder for hjælp, uanset hvilken diagnose I ender med.

Anmeld Citér

10. marts 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Få en henvisning til Børne- og ungepsykiatrien til vurdering, selvdiagnosticering på nettet hjælper ingen, og selvom du får erfaring fra andre, er denne sygdom så multifacetteret, at det er umuligt at konkludere noget udfra det, og man risikerer at sætte sig selv op til skuffelse.

Held og lykke med det videre forløb, der er mange muligheder for hjælp, uanset hvilken diagnose I ender med.

Vi samarbejder lige nu med skolen og er startet med en AKT lærer (adfærd, kontakt, trivsel). Så ser vi hvad der sket videre hen. 

Tak skal du have. Ja man skal passe rigtig meget på, og mon ikke man nærmest kan sætte samtlige diagnoser på de fleste ved bare at læse symptomer 

Anmeld Citér

10. marts 2017

Anonym

Vore søn har Asbergers. 

Han var bagud med sprog og havde svært ved fælles aktiviteter.

han har haft særinteresser - maskiner, ledninger. 

Han kan virke ufleksibel i sin tankegang. 

Han går i normal skole og har en fin venneskare.

han blev diagnostiseret da han blev 7.

Anmeld Citér

11. marts 2017

Anonym

Hvad ser I af tegn ..?

Anmeld Citér

11. marts 2017

Anonym

Min eks havde aspergers, allerede i børnehaveklassen blev der påpeget at der var noget 'galt' med ham, hans sociale relationer og de her meget specifikke områder hans interesser var, fin mekanik, fik sundhedsplejersken til at sige han nok havde en form for autisme. 

Hans forældre nægtede desværre at høre (gætter på de fiiiine mennesker ikke kunne håndtere de havde et 'unormalt' barn) og først da manden var over 25 år blev han udredt. 

Inden da havde han taget en god uddannelse( selvf inden for hans interesse felt ) og havde klaret sig igennem alle disse år uden ekstra hjælp. 

Anmeld Citér

11. marts 2017

dorthemus

Anonym skriver:

Jeg er lige nødt til at korrigere dig her. Aspergerssyndrom og andre autismespektrumsforstyrrelser er IKKE sygdomme, men handicaps. 

Hilsen en mor til datter med autisme 

Anmeld Citér

11. marts 2017

Anonym

Anonym skriver:

Vore søn har Asbergers. 

Han var bagud med sprog og havde svært ved fælles aktiviteter.

han har haft særinteresser - maskiner, ledninger. 

Han kan virke ufleksibel i sin tankegang. 

Han går i normal skole og har en fin venneskare.

han blev diagnostiseret da han blev 7.

En normal sprogudvikling er da ellers et diagnostisk kriterie for Asperger syndrom, så det lyder pudsigt.

Anmeld Citér

11. marts 2017

Jullesnulle

En normal sprogudvikling er da ellers et diagnostisk kriterie for Asperger syndrom, så det lyder pudsigt.

Ja det læste jeg også... men det er selve forståelsen som man skal være bagud med for at få en infantil autisme diagnose. Vores søn har altid forstået alt og haft et normalt ordforråd. Han har blot været længere om aktivt at bruge det....

Anmeld Citér

11. marts 2017

RGN

Profilbillede for RGN
Anonym skriver:

Nu er mine børn ikke udredt, men jeg har selv asperger og kan da fortælle lidt om mig selv som barn.

Socialt var jeg meget vellidt i børnehaven og i de mindre klasser. En pædagog bemærkede dog, at jeg ofte sad for mig selv og "læste". Da jeg blev omkring 8 år havde jeg helst kun en ven. I sommerferien mellem 2. og 3. klasse så jeg slet ikke nogen jævnalderene, men mine forældre lagde ikke så meget i det, fordi jeg var meget sammen med min 5 år ældre søster og hendes veninde, der boede på vejen.

Fagligt var jeg godt med i skolen, min motorik og mit sprog var veludviklet. Dog er min koordinationsevne utrolig ringe, men det giver sig kun udslag i at jeg ikke kan danse.

Jeg var stille og indadvendt, men generelt virkede jeg glad. Nu er jeg født i 1984, så dengang var man ikke opmærksom på asperger og autisme blandt piger var heller ikke almen kendt. Så jeg blev først diagnosticeret som voksen.

Jeg vidste godt, at jeg var anderledes end alle andre mennesker, men det som er svært er, at andre mennesker kun ser toppen af isbjerget. Alle tankerne og følelserne ser eller hører andre ikke, fordi børn ikke nødvendigvis deler deres tanker med andre.

I gymnasiet fik jeg det rigtig svært og udviklede socialfobi. Jeg synes de andre var virkelig mærkelige, fordi de smalltalkede med hinanden. Det forstod jeg slet ikke. Når de fx fortalte, at de havde købt nye sko, var jeg et stort spørgsmålstegn over for den oplysning. Hvad i alverden skulle jeg med den? Hvad forventede de jeg svarede til en komplet ligegyldig oplysning? Det var alt for kompliceret til mig, så jeg isolerede mig mere og mere og til sidst blev jeg angst.

Man taler meget om, at autister undgår øjenkontakt, men der findes også en anden gruppe. Dem der stirrer i stedet for. Den gruppe tilhører jeg. Min psykiater forklarede mig, at det skyldes, at jeg ikke intuitivt forstår folk og derfor forsøger at analysere mig frem. En bekendt gjorde mig dog som 14 årig opmærksom på, at det var ubehageligt. Det var først der jeg blev opmærksom på, at jeg stirrede og jeg har siden da brugt meget energi på, at huske at blinke og kigge væk engang imellem osv. Af og til hører jeg ikke hvad folk siger, fordi jeg har flyttet mit fokus over på mine øjne.

Da min psykiater luftede sin tanke om en autismeforstyrrelse var jeg meget uforstående over for det, for jeg synes jeg er verdens mest empatiske menneske. 
Jeg har meget medfølelse, er god til at lytte til folks problemer og god til at følge op det. Jeg synes også, at jeg er god til at se nuanceret på samfundsgrupper osv.

Jeg var bare ikke opmærksom på, at empati egentlig mest af alt handler om at aflæse folk. Jeg var heller ikke klar over, hvor dårlig jeg faktisk er til det, fordi jeg troede det var normalt.

Jeg har ingen idé om folk kan lide mig eller ej. Jeg kan tolke på deres opførsel og dermed komme frem til en konklusion, men det er ikke noget jeg intuitivt kan mærke. Folk der er meget lukkede i deres kropssprog er helt håbløse for mig. De kan elske eller hade mig. Jeg aner det ikke.

Nå, nu har jeg skrevet en masse. Jeg ved ikke om det var noget du kunne bruge. Du er meget velkommen til at skrive en pm, hvis du vil have noget uddybet eller har andre spørgsmål. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.