Offentlige ammezoner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.550 visninger
12 svar
54 synes godt om
28. februar 2017

Ane Mikkelsen

Hej 
Vi er et par gymnasie-elever, der arbejder med frihedsbegrebet til årets SamfCup. Mange mødre føler sig utrygge ved at amme offentligt, hvilket kan begrænse deres frihedsfølelse. Derfor ønsker vi at der anlægges nogle offentlige ammezoner (i Århus til at starte med fx ved åen eller domkirkepladsen). I ammezonerne vil mødre kunne amme deres børn, uden at føle sig utrygge. Samtidigt vil amning blive mere synligt - dette håber vi vil lede til en mere generel accept af offentlig amning.
Det vil være en stor hjælp hvis i vil svare på dette korte spørgeskema (kun 5 spørgsmål), ved at følge linket nedenfor.

https://da.surveymonkey.com/r/Z6V3K5C 

Hilsen Ane

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2017

Junipige15

Jeg tænker at ved at oprette ammezoner, er det med til at sætte fokus på det netop ikke er accepteret at amme i det offentlige rum. Og så kun er okay i den ammezone der oprettes.. bare en tanke  

Anmeld Citér

28. februar 2017

Kaffekop

Junipige15 skriver:

Jeg tænker at ved at oprette ammezoner, er det med til at sætte fokus på det netop ikke er accepteret at amme i det offentlige rum. Og så kun er okay i den ammezone der oprettes.. bare en tanke  

Præcis min tanke!

Anmeld Citér

28. februar 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

amning er ikke forbudt i det offentlige rum.. men det vil få en naturlig begrænsning hvis man laver zoner, da nogen vil føle man er nødt til at benytte disse for at tage et hensyn. Amme-"modstandere" vil også bruge ammezonerne som argument mod amning alle andre steder.. så, nej tak herfra. Det vil kun udfordre accepten af offentlig amning endnu mere.  

Amning må og skal kunne gøres alle steder. Et Barn kan i øvrigt slet ikke vente på at mor finder en ammezone.. 

desuden, er offentlig amning slet ikke så stort et problem i mine øjne. Jeg har hørt om få steder der frabeder sig det - steder som er privatejede.. jeg har aldrig selv stødt på det og har aldrig fået en kommentar. Folks blikke rager mig langsomt, så det har jeg slet ikke skænket en tanke. Er min baby sulten, får den mad.. nu! Både ude og hjemme. 

Anmeld Citér

28. februar 2017

Mortilah

Mor11 skriver:

amning er ikke forbudt i det offentlige rum.. men det vil få en naturlig begrænsning hvis man laver zoner, da nogen vil føle man er nødt til at benytte disse for at tage et hensyn. Amme-"modstandere" vil også bruge ammezonerne som argument mod amning alle andre steder.. så, nej tak herfra. Det vil kun udfordre accepten af offentlig amning endnu mere.  

Amning må og skal kunne gøres alle steder. Et Barn kan i øvrigt slet ikke vente på at mor finder en ammezone.. 

desuden, er offentlig amning slet ikke så stort et problem i mine øjne. Jeg har hørt om få steder der frabeder sig det - steder som er privatejede.. jeg har aldrig selv stødt på det og har aldrig fået en kommentar. Folks blikke rager mig langsomt, så det har jeg slet ikke skænket en tanke. Er min baby sulten, får den mad.. nu! Både ude og hjemme. 

Du har skrevet præcist dét jeg tænker..:-)

Anmeld Citér

28. februar 2017

(august)

Junipige15 skriver:

Helt enig lige min tanke, at det netop kun er tilladt i de zoner og ikke i hele det offentlige rum når barnet er sultent. 

Jeg har selv ammet alle tre børn og har aldrig mødt nogen som så skævt til mig eller sagde noget fordi jeg ammede. 

Anmeld Citér

28. februar 2017

(august)

Junipige15 skriver:

Helt enig lige min tanke, at det netop kun er tilladt i de zoner og ikke i hele det offentlige rum når barnet er sultent. 

Jeg har selv ammet alle tre børn og har aldrig mødt nogen som så skævt til mig eller sagde noget fordi jeg ammede. 

Anmeld Citér

28. februar 2017

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Jeg har svaret. Håber I læser uddybelserne

Anmeld Citér

28. februar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Ane Mikkelsen skriver:

Hej 
Vi er et par gymnasie-elever, der arbejder med frihedsbegrebet til årets SamfCup. Mange mødre føler sig utrygge ved at amme offentligt, hvilket kan begrænse deres frihedsfølelse. Derfor ønsker vi at der anlægges nogle offentlige ammezoner (i Århus til at starte med fx ved åen eller domkirkepladsen). I ammezonerne vil mødre kunne amme deres børn, uden at føle sig utrygge. Samtidigt vil amning blive mere synligt - dette håber vi vil lede til en mere generel accept af offentlig amning.
Det vil være en stor hjælp hvis i vil svare på dette korte spørgeskema (kun 5 spørgsmål), ved at følge linket nedenfor.

https://da.surveymonkey.com/r/Z6V3K5C 

Hilsen Ane

Amning bliver jo netop ikke mere synligt, hvis ammende samles/henvises til særlige steder. Det er og skal være en absolut undtagelse med steder, hvor man IKKE er velkommen til at amme - ikke den anden vej rundt. 

Det er mig bekendt allerede "legalt" og udbredt at amme fx ved Åen og domkirkepladsen, men ved at gøre det til anlagte ammezoner indikerer man jo, at resten af byen ikke er "ammevenlig". 

Parallelt eksempel: Hvis jeg erklærer en del af min by "indvandrervenlig zone", hvad siger jeg så om resten af byen? Og hvilket signal sender det til både indvandrere og eventuelle indvandrerfjendtlige indbyggere? 

Zoner er IKKE vejen frem, snarere et tilbageskridt. 

Anmeld Citér

28. februar 2017

Venterpålillesøster

Mor11 skriver:

Har heller aldrig oplevet problemer med at amme mine børn i det offentlige rum. Med "ammezoner" gør man vist bare problemet større end det er, og signalerer samtidig også at det ikke er naturligt. 

Så selvom tanken bag egentlig er fin nok (på baggrund af medier osv) tror jeg ikke det er en nødvendighed 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.