Efter fødslen, husdyr og rengøring.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. februar 2017

Ellie79

dd2016 skriver:

Ja der køre mange tanker rundt i hovedet på en når man er gravid og der kun er 127 dage til termin.

Og så faldt jeg lige over dette http://voresborn.dk/baby/11-tips-til-en-nybagt-mor

Jeg har tit tænkt om det virkelig kan passe jeg bare kommer til at sidde i sofaen som en eller anden malkeko og ikke kan lave andet end at sove, amme og spise?

Vi har 2 katte og derfor støvsuger jeg hver dag eller hver anden og kan selvfølgelig godt li at hjemmet ikke roder for meget. Jeg kan simpelthen ikke slappe af hvis der er fyldt med hår over alt, kan få helt stress over det og dårligt humør over det hår.

Manden har kun barsel i 14 dage. Og hans arbejde er  et fysisk hårdt arbejde på 40 timer i ugen. Så synes det er lidt synd for ham hvis han skal gøre alt. Men det er heller ikke vigtigt om han kan gøre det eller om han har barsel, for jeg ville helst selv hvis det kan lade sig gøre.

Men er der overhovedet tid til en let rengøring hver dag når man har en nyfødt ?

Altså f. eks. siger min kusine at jeg nok ikke skal regne med at jeg har tid til at gøre rent og hele hytten kommer til at rode, men min mor siger at det godt kan lade sig gøre og at min kusine bare er lidt dovn. Hehe men hvad er sandheden? Hvad siger i ?  

Uha det er vidst meget forskelligt - min nummer 1 og 3 sov på en god dag 2x 25 minutters lure - på mig var de puttet i barnevogn sov de kun 10 minutter af gangen.. så her nej - nummer to sov gerne en lur på et par timer der kunne jeg sagtens gøre rent og andet husligt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2017

CC79

Det er helt sikkert meget individuelt og kommer an på babys rytme også. Personligt har jeg altid nået rundt om alting også i den første tid. Med mit andet barn formåede jeg endda at tage mit afsluttende semester på min bacheloruddannelse hvor jeg manglede tre eksamner hvoraf den sidste var den store bacheloropgave. Aligevel kunne jeg både passe børn, huslige pligter, husdyr samt skoledage og opgaveskrivning og fik alligevel 10-taller til mine eksamner. Sådan var det de første 4 mdr af min barsel og syntes egentlig det faldt godt for baby var tilfreds når blot han fik mad, søvn og basal omsorg. Venter mit fjerde barn om ganske kort tid og har da også tænkt hvordan mon det går nu hvor jeg har tre i forvejen og hvotdan får man nået alting. Men altså man får en rytme. Man ska bare være indstillet på at tilpasse sig babys rytme og de udsving der nu måtte være fra dag til dag. Nogle gange syns jeg selv det overdrives lidt med hvor ineffektiv man blir som nybagt mor. Ens personlige indstilling til tingene spiller trods alt også ind.

Anmeld Citér

16. februar 2017

Mortilah

Jeg ved ikke hvordan andre har det- men jeg kunne ihvertfald og kan sagtens klare rengøringen/mad/indkøb/vask og hvad der hører til med baby. Jeg vil mene vi bor temmelig rent og rydeligt. Jeg støvsuger 1-4 gange dagligt alt efter hvilket rum der er tale om. Det tager jo ingen tid hvis man bare har holdt det pænt rent. Jeg vil mene at med ét barn er det ikke noget problem:-) 

Anmeld Citér

16. februar 2017

Guldlok88

Det kan man ikke rigtig forudse.. Det er individuelt hvordan børnene er.. 

Jeg havde f. Eks. En dreng der sov Ca 6 timer i døgnet, så jeg havde ikke meget overskud til alt i hjemmet.. Min fætter har 4 unger, og 2 af dem har været meget syge, den 3 sov meget og den 4 var et meget vågen barn.. 

Så det må du se på når du har født 

Anmeld Citér

16. februar 2017

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
dd2016 skriver:

Ja der køre mange tanker rundt i hovedet på en når man er gravid og der kun er 127 dage til termin.

Og så faldt jeg lige over dette http://voresborn.dk/baby/11-tips-til-en-nybagt-mor

Jeg har tit tænkt om det virkelig kan passe jeg bare kommer til at sidde i sofaen som en eller anden malkeko og ikke kan lave andet end at sove, amme og spise?

Vi har 2 katte og derfor støvsuger jeg hver dag eller hver anden og kan selvfølgelig godt li at hjemmet ikke roder for meget. Jeg kan simpelthen ikke slappe af hvis der er fyldt med hår over alt, kan få helt stress over det og dårligt humør over det hår.

Manden har kun barsel i 14 dage. Og hans arbejde er  et fysisk hårdt arbejde på 40 timer i ugen. Så synes det er lidt synd for ham hvis han skal gøre alt. Men det er heller ikke vigtigt om han kan gøre det eller om han har barsel, for jeg ville helst selv hvis det kan lade sig gøre.

Men er der overhovedet tid til en let rengøring hver dag når man har en nyfødt ?

Altså f. eks. siger min kusine at jeg nok ikke skal regne med at jeg har tid til at gøre rent og hele hytten kommer til at rode, men min mor siger at det godt kan lade sig gøre og at min kusine bare er lidt dovn. Hehe men hvad er sandheden? Hvad siger i ?  

Det kan i teorien godt lade sig gøre. Når du får en hverdag op at køre kan du måske planlægge dig ud af det. 

Det kan være at du får en baby, der sover 20 timer i døgnet i liften/vuggen. Så kan det sagtens lade sig gøre.

Men det kan altså også være at du får en baby der skriger i hele den vågne periode. Som kun sover 10-12 timer i døgnet. Og ellers kun vil sove ved brystet. Jeg havde i hvert fald ikke tid ej heller overskud til let rengøring hver dag. 

Vent og se tiden an. Tag det som det kommer. Det er svært at planlægge noget som helst inden man står i det. Og selv når man står i det kan man ikke altid planlægge noget.  

Anmeld Citér

16. februar 2017

God-mor

dd2016 skriver:

Min datter havde kolik og var ikke et særlig nemt spædbarn.... Men jeg fik da ryttet op, vasket op, handlet, støvsuget osv. de fleste dage. Jeg slapper heller ikke af i rod og møg, så det blev prioteret også. Men det kommer an på den enkelte tænker jeg og nogle har også bare et større eller mindre overskud end andre. Det ene er jo ikke bedre end det andet

Anmeld Citér

16. februar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Som de andre siger. Det kommer an på barnet. Min søn kunne ikke sove alene så jeg var låst. Men alt er muligt. Men de første mdr synes jeg var nemmest der sover de en del. Det kommer også an på om du får din nattesøvn hvor meget du orker. Vent og se. 

Men husk ikke at dømme andre fordi nogle kan mere end andre. Når man har sovet max 1 time i streg i 6 mdr har man altså ikke meget energi.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.