Igangsættelse metoder på hospitalet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.857 visninger
17 svar
4 synes godt om
6. februar 2017

Miti's mama

Nu er jeg 'desværre' ved at nå så langt i graviditeten at der er tale om en igangsættelse. Har haft flere falske starter, med veer hele natten, rytmiske, eskalerende, 4 minutter imellem og så ingenting...

Jeg er sat til at føde på Storkereden, som er en lille klinik, hvor fødslen skal føles som hjemme - men hvor der er god plads og uden jeg selv skal rydde op  Jeg er  så glad for min jordemoder der, der er ro på og jeg kan føde i kar. Jeg har bækkenløsning der er ret smertefuldt, og jeg tror ikke jeg vil kunne føde på 'tør grund', uden at skulle ty til smertestillende (som jeg gerne vil undgå denne gang) fordi jeg ikke rigtigt kan bevæge mig liggende/siddende. Kar med varmt vand er derimod himlen for mig. Derudover kan jeg virkelig ikke lide hospitaler!

Nu skal jeg til samtale torsdag på Næstved om igangsættelse og ifølge deres hjemmeside kan jeg i den forbindelse ikke føde i kar, og det skal være på hospitalet, hvilket jeg godt kan se når der er vedrop involveret.

Men kan man ikke få en stikpille til at sætte i gang i stedet for vedrop? Eller de tager vandet eller noget tredje så jeg stadig kan føde på storkereden og i vand  Hører hele tiden om kvinder der bliver sat i gang og så sendt hjem inden fødslen rigtigt går i gang 

Nogle med erfaringer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2017

nielsen80

Miti's mama skriver:

Nu er jeg 'desværre' ved at nå så langt i graviditeten at der er tale om en igangsættelse. Har haft flere falske starter, med veer hele natten, rytmiske, eskalerende, 4 minutter imellem og så ingenting...

Jeg er sat til at føde på Storkereden, som er en lille klinik, hvor fødslen skal føles som hjemme - men hvor der er god plads og uden jeg selv skal rydde op  Jeg er  så glad for min jordemoder der, der er ro på og jeg kan føde i kar. Jeg har bækkenløsning der er ret smertefuldt, og jeg tror ikke jeg vil kunne føde på 'tør grund', uden at skulle ty til smertestillende (som jeg gerne vil undgå denne gang) fordi jeg ikke rigtigt kan bevæge mig liggende/siddende. Kar med varmt vand er derimod himlen for mig. Derudover kan jeg virkelig ikke lide hospitaler!

Nu skal jeg til samtale torsdag på Næstved om igangsættelse og ifølge deres hjemmeside kan jeg i den forbindelse ikke føde i kar, og det skal være på hospitalet, hvilket jeg godt kan se når der er vedrop involveret.

Men kan man ikke få en stikpille til at sætte i gang i stedet for vedrop? Eller de tager vandet eller noget tredje så jeg stadig kan føde på storkereden og i vand  Hører hele tiden om kvinder der bliver sat i gang og så sendt hjem inden fødslen rigtigt går i gang 

Nogle med erfaringer?

Jeg blev sat i gang med min den første, der skulle kun en stikpille til om formiddagen, var så i aktiv fødsel kl cirka 14. Uanset om det er stikpille, vedrop eller ballonudvidelse, så får man ikke lov til at komme i kar - det måtte jeg i hvert fald ikke. Begrundelsen er, at de gerne vil holde øje, da bare det at skulle sættes i gang kan indikere en problematisk fødsel. 

Min igangsættelse endte desværre i akut KS(gør det selvfølgelig ikke for dig), og grundet arret kunne jeg heller ikke komme i vand anden gang, selvom jeg ville have ELSKET det. Det hjalp mig at huske på, at de jo forbyder det af en årsag, og at jeg heller vil have et helskindet barn end en drømmefødsel(lidt sort/Hvidt sat op, i know) Vil også sige, at jeg havde en god fødsel alligevel! Kunne fint håndtere veerne uden smertestillende, og det hele gik nemmere end forventet. Så man kan godt have en dejlig fødsel selvom man er lidt bundet af udstyr og ikke må komme i vand, man skal bare lige indstille sig på det.

Kæmpe kram og masser vestøv - forhåbentlig går du snart i gang helt af dig selv, så din plan kan udleves.

Anmeld Citér

6. februar 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Miti's mama skriver:

Nogle med erfaringer?

Jeg blev sat i gang med orale piller. Jeg fik 2 piller af 2 omgange (fordi første dosis ikke var nok, og så var der ellers gang i veerne. 

Jeg måtte gerne føde i vand, og det var planen indtil jeg blev så overvældet af smerterne at jdm fik mig overtalt til en epidural (god beslutning!). Derefter måtte jeg ikke være i vand længere, men der havde ikke været noget problem med at være i vandet indtil da. Brugte også 2 timer i karet, og det var skønt!

Anmeld Citér

6. februar 2017

MiniMe2005

Jeg blev sat i gang med orale piller og fødte på Riget (hvilket var planen). Det samme gjorde min veninde. Vi blev begge sendt hjem med pillerne. Om vi ville have fået lov til at føde hjemme, ved jeg ikke, da det ikke var planen for nogen af os.

Derudover ved jeg, at man kan blive sat i gang ved hindeløsning, eller at de tager vandet, men det kræver, at du har åbnet dig lidt.

Men jeg har godt nok aldrig hørt, at man får vedrop allerede ved igangsættelsen? Det får man vel kun, hvis veerne ikke går i gang af sig selv eller fødslen går i stå?

Men hvis du allerede har haft lidt veer selv, kan man jo håbe på, at du snart går i gang af dig selv, eller max skal have taget vandet (ved ikke, om du skal føde på hospitalet i den situation). Jeg ved, at man bliver sendt hjem igen, hvis man får taget vandet, og det ser fint ud.

Anmeld Citér

6. februar 2017

nielsen80

MummiT skriver:

Jeg blev sat i gang med orale piller. Jeg fik 2 piller af 2 omgange (fordi første dosis ikke var nok, og så var der ellers gang i veerne. 

Jeg måtte gerne føde i vand, og det var planen indtil jeg blev så overvældet af smerterne at jdm fik mig overtalt til en epidural (god beslutning!). Derefter måtte jeg ikke være i vand længere, men der havde ikke været noget problem med at være i vandet indtil da. Brugte også 2 timer i karet, og det var skønt!

Nu bliver jeg nysgerrig, hvor fødte du? Jeg fik afvide det var 100% udelukket, og der skulle kun en stikpille til hos mig. Blev misundelig der, selvom det er 4,5år siden

Anmeld Citér

6. februar 2017

Miti's mama

Utroligt hvor forskelligt det er! Skal sige at jeg første gang fødte uden hjælp (40+0), men var bundet med diverse udstyr til sengen (fødte i USA). Jeg hadede det og det tog en evighed!

Men nu hvor min bækkenløsning virkelig er en udfordring kan jeg slet ikke overskue at gøre det igen uden epidural - og vil så gerne undgå det, selv om det jo må gøres hvis det kommer til det.

Måske kan jeg overtale dem dernede eller stikke af efter en stikpille og løbe hjem til klinikken  haha, måske ikke. Men vildt at der er så store forskelle fra sted til sted. Tak for jeres svar! Nu ved jeg at det kan lade sig gøre.

Anmeld Citér

6. februar 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
nielsen80 skriver:

Nu bliver jeg nysgerrig, hvor fødte du? Jeg fik afvide det var 100% udelukket, og der skulle kun en stikpille til hos mig. Blev misundelig der, selvom det er 4,5år siden

Jeg fødte i Herning, i '14

Super fødested med dygtige og dejlige jordmødre.

Anmeld Citér

6. februar 2017

Miti's mama

MiniMe2005 skriver:

Jeg blev sat i gang med orale piller og fødte på Riget (hvilket var planen). Det samme gjorde min veninde. Vi blev begge sendt hjem med pillerne. Om vi ville have fået lov til at føde hjemme, ved jeg ikke, da det ikke var planen for nogen af os.

Derudover ved jeg, at man kan blive sat i gang ved hindeløsning, eller at de tager vandet, men det kræver, at du har åbnet dig lidt.

Men jeg har godt nok aldrig hørt, at man får vedrop allerede ved igangsættelsen? Det får man vel kun, hvis veerne ikke går i gang af sig selv eller fødslen går i stå?

Men hvis du allerede har haft lidt veer selv, kan man jo håbe på, at du snart går i gang af dig selv, eller max skal have taget vandet (ved ikke, om du skal føde på hospitalet i den situation). Jeg ved, at man bliver sendt hjem igen, hvis man får taget vandet, og det ser fint ud.

åh det kunne være så dejligt! Fik foretaget en hindeløsning for to uger siden hvor jeg havde min første omgang veer der endte i ingenting. Havde den dag og i sidste uge stadig kun åbnet mig 1 cm. Håber de indvilliger i at sende mig hjem så jeg kan tage på klinikken i stedet for. Men nu har jeg noget jeg kan argumentere med! Tak 

Anmeld Citér

6. februar 2017

lineog4

Miti's mama skriver:

Nogle med erfaringer?

Jeg er blevet sat i gang to gange, en gang ved de prikkede vandet og en gang med stikpiller. Begge gange fik jeg at vide at barnet skal overvåges yderligere når der er tale om igangsættelse - de var faktisk mere obs der hvor de prikkede vandet end der hvor de gav piller. 

Jeg nåede ikke i vand i de fødsler ikke fordi jeg ikke måtte men fordi fødslerne gik for hurtigt. 

Anmeld Citér

6. februar 2017

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Jeg blev ikke sat i gang, men vil lige bidrage med, at jeg også ville have født i vand. Men på den fødestue, jeg fik tildelt, var der ikke noget badekar og ikke plads på nogle af de andre. Til gengæld var der brusebad på stuen, og der tilbragte jeg et par timer, men jeg åbnede mig fra 6-9 cm. Det er selvfølgelig ikke optimalt, når man gerne vil i vand, men det fungerede vældig fint for mig og gav meget smertelindring. Måske har Næstved nogle lignende faciliteter?

God fødsel 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.