Shopaholic / købemani

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.253 visninger
11 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. februar 2017

Anonym trådstarter

Er der nogle som har erfaring med købemani? Fra sig selv eller andre?

Jeg har nok erkendt, at jeg lider af det. Jeg har sådan set været klar over i en del år, at jeg elsker at shoppe og jeg har ofte bandet mig selv langt væk, over at have købt ting på afbetaling, fordi jeg ikke kunne lade være.

Men det er sådan rigtig gået op for mig lige nu, at det er et reelt problem for mig. Det er stukket helt af den sidste måneds tid, jeg når kun lige at få en pakke ind af døren og så må jeg på nettet og finde mere. Det er næsten ligegyldigt hvad det er, altså jeg bliver "høj" af det, uanset om det er til mig selv, baby eller min kæreste. Men jeg bliver ikke glad af det og jeg har kontant dårlig samvittighed over det, især når jeg bruger penge jeg ikke har. Jeg kan se, at trangen til det er aller værst når jeg er ked af det. Så kan jeg næsten ikke tænke på andet, end at jeg vil på nettet og finde noget. Det er dejligt og beroligende mens jeg leder efter noget at købe, men så snart jeg har bestilt det, så har jeg meget blandede følelser omkring det. Det føles ofte "forbudt" og jeg skjuler indimellem (ikke altid) når jeg køber nye ting, overfor min kæreste. 

Så jeg har lige nu besluttet mig for at prøve at gøre noget. Derfor er jeg nysgerrig efter at høre, hvad i herinde har af erfaring med det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2017

TNBC

Anonym skriver:

Er der nogle som har erfaring med købemani? Fra sig selv eller andre?

Jeg har nok erkendt, at jeg lider af det. Jeg har sådan set været klar i mange år over, at jeg elsker at shoppe og jeg har også nogen gange bandet mig selv langt væk, over at have købt ting på afbetaling, fordi jeg ikke kunne lade være.

Men det er sådan rigtig gået op for mig lige nu, at det er et reelt problem for mig. Det er stukket helt af den sidste måneds tid, jeg når kun lige at få en pakke ind af døren og så må jeg på nettet og finde mere. Det er næsten ligegyldigt hvad det er, altså jeg bliver "høj" af det, uanset om det er til mig selv, baby eller min kæreste. Men jeg bliver ikke glad af det og jeg har kontant dårlig samvittighed over det, især når jeg bruger penge jeg ikke har. Jeg kan se, at trangen til det er aller værst når jeg er ked af det. Så kan jeg næsten ikke tænke på andet, end at jeg vil på nettet og finde noget. Det er dejligt og beroligende mens jeg leder efter noget at købe, men så snart jeg har bestilt det, så har jeg meget blandede følelser omkring det. Det føles ofte "forbudt" og jeg skjuler indimellem (ikke altid) når jeg køber nye ting, overfor min kæreste. 

Så jeg har lige nu besluttet mig for at prøve at gøre noget. Derfor er jeg nysgerrig efter at høre, hvad i herinde har af erfaring med det?

Giv dit kreditkort til din kæreste, lav fælleskonto, luk paypal(hvis du bruger det).

snak med en om det.

Anmeld Citér

5. februar 2017

drabo

Profilbillede for drabo

Første skridt er helt sikkert at anerkende, at du har et problem. Og synes det er flot du er kommet så langt.

Tror ikke det er så nemt, som bare at klippe kreditkortet - men en hurtig google søgning gav dette - tænker jeg ville prøve at ringe og høre om mulighederne og held og lykke. Som du kan se p siden er du ikke alene med dit problem

https://www.danskmisbrugsbehandling.dk/shopaholic/

Anmeld Citér

5. februar 2017

Anonym trådstarter

TNBC skriver:

Giv dit kreditkort til din kæreste, lav fælleskonto, luk paypal(hvis du bruger det).

snak med en om det.

Tak for dine råd :-) Mit hævekort er jeg lidt afhængig af at have, da jeg bruger det til diverse udgifter i min hverdag. Vi har fælles madkonto og jeg bruger ikke paypal.

Indtil videre er jeg begyndt at føre dagbog, for at identificere hvordan jeg har det og komme købetrangen i forkøbet, eller om ikke andet finde ud af, hvad der gør at den opstår. Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra andre med erfaringer med det, hvad der har hjulpet?  :-)

Anmeld Citér

5. februar 2017

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Første skridt er helt sikkert at anerkende, at du har et problem. Og synes det er flot du er kommet så langt.

Tror ikke det er så nemt, som bare at klippe kreditkortet - men en hurtig google søgning gav dette - tænker jeg ville prøve at ringe og høre om mulighederne og held og lykke. Som du kan se p siden er du ikke alene med dit problem

https://www.danskmisbrugsbehandling.dk/shopaholic/

Tak og tak for linket, det kigger jeg lige på. Jeg har også googlet lidt rundt omkring emnet, blandt andet deraf jeg virkelig blev bevidst om at jeg har et problem med det.
Nej, det med at klippe kortet tror jeg ikke vil hjælpe i længden, jeg tror snarer jeg skal lære at håndtere trangen. Jeg vil jo altid skulle stå i situationer hvor det er nødvendigt at købe ting, jeg skal bare lære ikke købe ting ud fra mine følelser.

Anmeld Citér

5. februar 2017

MorAugust2017

Jeg ville i første omgang aflevere kortet til kæresten, og aftale med ham at han skal hæve penge til dig når du skal handle eller bruge nogle. 

Tror på det er vigtigt at finde den bagved liggende grund til din adfærd. Men først og fremmest er det vigtigt at få stoppet dit forbrug. 

Anmeld Citér

5. februar 2017

TNBC

Anonym skriver:

Tak for dine råd :-) Mit hævekort er jeg lidt afhængig af at have, da jeg bruger det til diverse udgifter i min hverdag. Vi har fælles madkonto og jeg bruger ikke paypal.

Indtil videre er jeg begyndt at føre dagbog, for at identificere hvordan jeg har det og komme købetrangen i forkøbet, eller om ikke andet finde ud af, hvad der gør at den opstår. Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra andre med erfaringer med det, hvad der har hjulpet?  :-)

Kan de udgifter ikke gøres i kontanter, eller at kæresten gør det?
Bare ind til at du har fået den hjælp du har brug for. Han må vel kunne se at du bruger en del penge

Anmeld Citér

5. februar 2017

Anonym trådstarter

MorAugust2017 skriver:

Jeg ville i første omgang aflevere kortet til kæresten, og aftale med ham at han skal hæve penge til dig når du skal handle eller bruge nogle. 

Tror på det er vigtigt at finde den bagved liggende grund til din adfærd. Men først og fremmest er det vigtigt at få stoppet dit forbrug. 

Det er en god ide. Jeg kan sagtens se fornuften i det, virkelig. Min kæreste ved dog ikke noget, og jeg har først lige nu erkendt over for mig selv, at det er et problem for mig. Så jeg skal lige sluge den kamel det er, at inddrage ham. Jeg er super flov over det.

Ja, lige nu er jeg fokuseret på hvad jeg selv kan gøre. Min økonomi er dog i sig selv ok (jeg er studerende) jeg har ikke store summer gæld alle mulige steder, da jeg det sidste års tid har fået betalt det meste tilbage som jeg har skyldt. P.t. har jeg SU gæld og skylder ca. 3000 kr til diverse afbetalingsfirmaer. Men de 3000 har jeg optaget i løbet af 1,5 måned, og det har været ret ukontrolleret, hvor jeg - som beskrevet i mit første indlæg - har bestilt noget nyt, så snart jeg har fået en pakke ind af døren.  Så nu prøver jeg at lave lidt "damage control" fordi jeg kan mærke, at det er af de helt forkerte grunde jeg shopper.

Anmeld Citér

5. februar 2017

Anonym trådstarter

TNBC skriver:

Kan de udgifter ikke gøres i kontanter, eller at kæresten gør det?
Bare ind til at du har fået den hjælp du har brug for. Han må vel kunne se at du bruger en del penge

Jo, det ville selvfølgelig godt kunne lade sig gøre
Nej, min kæreste ved ikke noget. Jeg skjuler det fuldstændigt, på den måde, at han ikke er klar over hvor meget jeg køber for og med hvilke penge.

Anmeld Citér

5. februar 2017

Anonym

Jeg er lige ano, da jeg ikke vil "udlevere" min mand som sådan..

Min mand havde en virkelig stor tendens til det. Vores konto gik i minus, og han kunne købe dyre ting. Han nævnte selv, at han fik et "rus", når han købte det, når det kom hjem og så kunne han ikke få nok.

Her hjalp det simpelthen, at jeg havde kortet, og han kun fik det, hvis han skulle ud og handle i en dagligvarebutik. 

Min mand kan sagtens administrere det nu, men lysten sidder stadigvæk i ham... Og han snakker MEGET om, hvad han gerne vil have osv.

Men jeg tænker, at det også er godt at snakke med nogle, som kan hjælpe dig. Nogle, som kender til det, og hvordan man kommer "af" med det..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.