Sociale historier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.980 visninger
14 svar
15 synes godt om
1. februar 2017

Tin

Profilbillede for Tin

Er der nogle der har kendskab til brug af sociale historier, som pædagogisk værktøj?

Jeg er mor til en skøn dreng på 9 der har infantil autisme og adhd. Han er meget fastlåst i egen tankegang og elsker at ting bare er som det plejer at være.

Han har netop været indlagt på psykriatrisk pga en belastnings reaktion og bliver nu flyttet i en special skole kun for autistiske børn.

Det bliver et meget svært skift for ham, trods store vanskeligheder i folkeskolen. Derfor vil jeg arbejde lidt med social historie, for at se om det evt kan lette overgangen. Jeg har aldrig brugt det før, og er i tvivl om, hvordan jeg skal bygge den op, så det bliver voldsomt konkret for ham. Det er meget vigtigt at den er med så få ord som mulig og meget meget konkret, eller opgiver han på forhånd.

Han er normal begavet og kan snildt læse. Det skal bare være let at forstå.

Hvis der er nogle der kar kendskab til det, vil jeg gerne dele den historie som jeg allerede har lavet - det jeg tænker om min historie er dog, at den indeholder alt for mange ord. Men hvordan pokker koger jeg den ned??

Kom frisk.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2017

Tin

1. februar 2017

FrkGranger

Tin skriver:

Er der nogle der har kendskab til brug af sociale historier, som pædagogisk værktøj?

Jeg er mor til en skøn dreng på 9 der har infantil autisme og adhd. Han er meget fastlåst i egen tankegang og elsker at ting bare er som det plejer at være.

Han har netop været indlagt på psykriatrisk pga en belastnings reaktion og bliver nu flyttet i en special skole kun for autistiske børn.

Det bliver et meget svært skift for ham, trods store vanskeligheder i folkeskolen. Derfor vil jeg arbejde lidt med social historie, for at se om det evt kan lette overgangen. Jeg har aldrig brugt det før, og er i tvivl om, hvordan jeg skal bygge den op, så det bliver voldsomt konkret for ham. Det er meget vigtigt at den er med så få ord som mulig og meget meget konkret, eller opgiver han på forhånd.

Han er normal begavet og kan snildt læse. Det skal bare være let at forstå.

Hvis der er nogle der kar kendskab til det, vil jeg gerne dele den historie som jeg allerede har lavet - det jeg tænker om min historie er dog, at den indeholder alt for mange ord. Men hvordan pokker koger jeg den ned??

Kom frisk.

Jeg bruger det på mit job.

Jeg ville nok lave noget med:

Her er x (et billede af din søn)

Han skal sige farvel til sin gamle klasse (billed af klassen, evt hvis i holder noget afslutning) 

Han skal gå på en ny skole (gerne billed af den indgang på skolen i skal bruge)

Han skal gå i.? (klassens navn)

Kender jo ikke din søn, så ved ikke hvor detaljeret den skal være. 

Kan din søn med tid? For så kunne ned tælling være god.

Må jeg se den du har lavet?

Anmeld Citér

1. februar 2017

Tin

Profilbillede for Tin
FrkGranger skriver:

Jeg bruger det på mit job.

Jeg ville nok lave noget med:

Her er x (et billede af din søn)

Han skal sige farvel til sin gamle klasse (billed af klassen, evt hvis i holder noget afslutning) 

Han skal gå på en ny skole (gerne billed af den indgang på skolen i skal bruge)

Han skal gå i.? (klassens navn)

Kender jo ikke din søn, så ved ikke hvor detaljeret den skal være. 

Kan din søn med tid? For så kunne ned tælling være god.

Må jeg se den du har lavet?

Hejsa og tak for svaret.

Han kan ikke klokken. Han er meget firkantet og færdige pictogrammer duer derfor ikke. Han kan ikke forholde sig til personen på billedet, som værende ham - ligeså svært er det med egne fotografier som pictogrammer, for hvis ikke lige tøjet svarer til det han har på, eller han ikke lige spiser med det blå bestik som på fotoet, så fungerer det slet ikke.

Derfor er hans ugeskema og dagsskema udelukkende basseret på konkret tekst. så som morgenmad-aflevere søster i skole-hjemmeskole- frugt-pause/tablet/30min- osv

De 30 min bruger vi så time timer til.

Mht den sociale historie, så vil jeg prøve at bruge den for at motivere ham til at se det positive i et skoleskift.

Han vil kun være på den "gamle" skole, og jeg ved af erfaring af det IKKE fungerer! Det er derfor han blev indlagt før jul bla. Men den indsigt har han jo ikke. Han kender bare "hans skole" og det er så det.

Jeg vil have ham til at se fordelen i at skifte skole.(At have venner betyder meget for ham, tiltrods for at han ikke har nogle på den skole han går på, derfor bruger jeg meget det ord i teksten)

Nedenstående er hvad jeg har skrevet.....men er bange for at jeg allerede mister ham halvvejs i alt det tekst. Kan det forenkeles yderlig??

Social historie:

Jeg hedder XXXX. Jeg er 9 år. Jeg går på XXXX skole.

Der er mange børn i klassen.

Det er svært for mig at koncentrerer mig. Jeg bliver forvirret og vred. Nogle gange bliver jeg ked af det og kommer til, at råbe af mine venner.

Derfor skal jeg begynde i en ny skole. Her er der ikke ret mange børn. Der er mere ro.

Jeg vil få nye venner. Så har jeg mange venner. Det vil gøre mig rolig og glad.

Min mor vil hjælpe mig meget indtil jeg kender min nye skole.

Jeg vil prøve at blive glad for min nye skole. Når jeg bliver glad, bliver min mor og far og venner også glade.

Hvad tænker du om den?

Anmeld Citér

1. februar 2017

modesty

Tin skriver:

Hejsa og tak for svaret.

Han kan ikke klokken. Han er meget firkantet og færdige pictogrammer duer derfor ikke. Han kan ikke forholde sig til personen på billedet, som værende ham - ligeså svært er det med egne fotografier som pictogrammer, for hvis ikke lige tøjet svarer til det han har på, eller han ikke lige spiser med det blå bestik som på fotoet, så fungerer det slet ikke.

Derfor er hans ugeskema og dagsskema udelukkende basseret på konkret tekst. så som morgenmad-aflevere søster i skole-hjemmeskole- frugt-pause/tablet/30min- osv

Mht den sociale historie, så vil jeg prøve at bruge den for at motivere ham til at se det positive i et skoleskift.

Han vil kun være på den "gamle" skole, og jeg ved af erfaring af det IKKE fungerer! Det er derfor han blev indlagt før jul bla. Men den indsigt har han jo ikke. Han kender bare "hans skole" og det er så det.

Jeg vil have ham til at se fordelen i at skifte skole.(At have venner betyder meget for ham, tiltrods for at han ikke har nogle på den skole han går på, derfor bruger jeg meget det ord i teksten)

Nedenstående er hvad jeg har skrevet.....men er bange for at jeg allerede mister ham halvvejs i alt det tekst. Kan det forenkeles yderlig??

Social historie:

Det er svært for mig at koncentrerer mig. Jeg bliver forvirret og vred. Nogle gange bliver jeg ked af det og kommer til, at råbe af mine venner.

Derfor skal jeg begynde i en ny skole. Her er der ikke ret mange børn. Der er mere ro.

Jeg vil prøve at blive glad for min nye skole. Når jeg bliver glad, bliver min mor og far og venner også glade.

Hvad tænker du om den?

Jeg har ingen erfaring med sociale historier, men jeg arbejder med skriftlig kommunikation til daglig, så jeg fik lyst til lige at prøve at forkorte din tekst.

"Jeg hedder XXXX. Jeg er 9 år. Jeg går på XXXX skole.

Der er mange børn i klassen. De larmer meget. Nogle gange bliver jeg vred og ked af det.

Jeg vil få nye venner i min nye klasse. Så har jeg mange venner. Det vil gøre mig glad."

Der er to elementer jeg har fjernet som er en personlig vurdering som du måske kan være uenig i, så derfor vil jeg lige forklare:

Han kommer til at råbe af sine venner. Og når han er glad, er mor, far og venner også glade.

Jeg kender ikke til autisme, men som mor til et barn uden diagnose, tænker jeg at det er bedre at fokusere på hvad der bliver godt for din søn fremover - i stedet for mere eller mindre implicit at understrege hans skyld i situationen. Det er hans skyld at han råber af sine venner. Det er hans skyld at mor og far ikke er glade. Det tænker jeg ikke er særligt konstruktivt for ham at få at vide. Jeg ved godt at du ikke tænker sådan, men sådan kan han måske komme til at opfatte det. 

Håber at du kan bruge det til noget, ellers bare ignorér. 

Anmeld Citér

1. februar 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79
Tin skriver:

Hejsa og tak for svaret.

Social historie:

Hvad tænker du om den?

Bruger det på mit arbejde og vil sige at der er alt for mange ukonkrete ting i den tekst.

Feks har autister jo som regle svær ved at forholde sig til følelser, især andres.

Jeg vil vælge at korte det ned til fakta! Vh stine

Anmeld Citér

1. februar 2017

Tin

Profilbillede for Tin
modesty skriver:

Jeg har ingen erfaring med sociale historier, men jeg arbejder med skriftlig kommunikation til daglig, så jeg fik lyst til lige at prøve at forkorte din tekst.

"Jeg hedder XXXX. Jeg er 9 år. Jeg går på XXXX skole.

Der er mange børn i klassen. De larmer meget. Nogle gange bliver jeg vred og ked af det.

Jeg vil få nye venner i min nye klasse. Så har jeg mange venner. Det vil gøre mig glad."

Der er to elementer jeg har fjernet som er en personlig vurdering som du måske kan være uenig i, så derfor vil jeg lige forklare:

Han kommer til at råbe af sine venner. Og når han er glad, er mor, far og venner også glade.

Jeg kender ikke til autisme, men som mor til et barn uden diagnose, tænker jeg at det er bedre at fokusere på hvad der bliver godt for din søn fremover - i stedet for mere eller mindre implicit at understrege hans skyld i situationen. Det er hans skyld at han råber af sine venner. Det er hans skyld at mor og far ikke er glade. Det tænker jeg ikke er særligt konstruktivt for ham at få at vide. Jeg ved godt at du ikke tænker sådan, men sådan kan han måske komme til at opfatte det. 

Håber at du kan bruge det til noget, ellers bare ignorér. 

Super gode råd.

Har dog fået at vide at han skal trænes i at tænke at det feks gør ondt på andre når han slår- agtigt. At han skal lære at andre tænker og føler noget.

Dog er jeg total glad for at du påpeger netop det i historien, for kan godt se at det kan give ham en form for skyld og det er ihvertfald ikke tiltænkt. Det bliver sløjfet.

Anmeld Citér

1. februar 2017

Tin

Profilbillede for Tin
StineW79 skriver:

Bruger det på mit arbejde og vil sige at der er alt for mange ukonkrete ting i den tekst.

Feks har autister jo som regle svær ved at forholde sig til følelser, især andres.

Jeg vil vælge at korte det ned til fakta! Vh stine

Har fået afvide at han med tiden skal øves i at tænke på at andre har følelser osv bla for at han jo gerne skal kunne begå sig socialt på sigt bedre end han gør nu.

Jeg vil dog forsøge at fjerne mere tekst , synes selv det bliver for ustruktureret i teksten.  Som skrevet har jeg aldrig prøvet det før, men tænker godt han kan have stor gavn af at bruge det. Og det bliver , som jeg har forstået det, brugt til at ændre uhensigtsmæssigt adfærd.

Når jeg præsenterer ham for, at han skal skifte skole så ved jeg at han vil reagere med total vild vrede. Og min hensigt er at skabe et middel hvor jeg kan nå ind til ham. Når jeg taler med/til ham lukker han af og ved mere end 1 sætning bliver han vred. Jeg skal altså på en hurtig og ret kort fremgangsmåde have ham forklaret det så han høre, forstår og modtager det. 

Uanset vil han blive vred. Det gør han altid når han høre ting der ikke passer ind i hans hensigter , men med tid og bearbejdning plejer han skifte over og blive positiv.

Vil bare gerne undgå flere dages nedsmeltninger og derfor finde et redskab som han kan bruge til at håndtere de her svære situationer. 

Jeg vil prøve at gøre den mere faktuel 

Mange tak for dit svar.

Anmeld Citér

1. februar 2017

lineog4

Tin skriver:

Hejsa og tak for svaret.

Social historie:

Hvad tænker du om den?

Jeg bruger det også på arbejdet og tænker du får for mange årsags sammenhænge ind og prøver. 

Jeg ville nok skrive:

ocial historie:

Det er svært for mig at koncentrerer mig og Jeg bliver forvirret og vred.

Jeg skal begynde i en ny skole. Her er der ikke ret mange børn. Der er mere ro.

Jeg får nye venner.

Det kan være svært at starte i en ny skole. Min mor og de voksne på skolen vil hjælpe mig

Jeg bliver glad for min nye skole. 

Anmeld Citér

1. februar 2017

Tin

Profilbillede for Tin
lineog4 skriver:

Jeg bruger det også på arbejdet og tænker du får for mange årsags sammenhænge ind og prøver. 

Jeg ville nok skrive:

ocial historie:

Det er svært for mig at koncentrerer mig og Jeg bliver forvirret og vred.

Jeg skal begynde i en ny skole. Her er der ikke ret mange børn. Der er mere ro.

Jeg får nye venner.

Det kan være svært at starte i en ny skole. Min mor og de voksne på skolen vil hjælpe mig

Jeg bliver glad for min nye skole. 

Tak for svaret.

Det se også mere faktuel ud det du skriver

Det er godt nok svært. Synes jeg har læst og søgt på nettet, det er jo relativt meget der skal skrives med få ord.

Hvordan vil du foreslå at bruge en social historie? Jeg påtænker at jeg læser den op, dagligt i dagene op til skiftet og at han også selv, hvis han har lyst, læser den.

Skal jeg bruge den flere gange dagligt? Den skal selvfølgelig også være tilgængelig i dagene efter han har skiftet skole, men hvordan  og hvor meget/lidt?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.