Min søn er 14 mdr gammel og jeg er oprigtigt bekymret for ham.
Lige lidt baggrundsinfo- Han havde en hård start. igangsættelse i uge 37+0 pga nyremisdannelser og måtte direkte på neo i c-pap efter fødslen. Derefter blev han både henvist til øjenafdelingen, øre næse halsafdelingen, hjerteafdelingen, og nyreafdelingen fordi han er født med 3 nyrer, hvoraf 2 var syge, hul i hjertet, som heldigvis har lukket igen, og han havde ingen stemme var total hæs, og så mistænkte de at han var blind fordi vi ikke kunne få øjenkontakt med ham og han reagerede ikke på lys. Hans øjne fejlede dog ikke noget men han begyndte først at bruge sit syn i 3-måneders alderen.. Han fik også foretaget en MR af hjernen som var helt normal.
Det med kontakten var svært længe og han var nok 7-8 mdr før vi og sundhedsplejersken var tilfredse med hans kontakt. Det skal siges at vi bliver fulgt på ouh som holder øje med hans udvikling stadigvæk.
Siden han fyldte 1 synes jeg dog hans kontakt bliver dårligere og dårligere. nu er han så 14 måneder og han er rigtig svær at komme i kontakt med. Han reagerer ikke på sit navn eller når vi taler til ham, han virker nærmest døv. Han snakker meget (pludrer) og kigger os gerne i øjnene imens hvis han selv har taget initiativ til det men aldrig fordi vi snakker til ham. Når han leger er han nærmest inde i en bobbel - hans egen lille verden og jeg kan slet ikke "råbe ham op".
Han har fået lavet en sanseprofil som viser at han er ekstremt lavt reagerende overfor lyd intryk og det er jo også det vi oplever, men vi har ikke fået nogle værktøjer til at hjælpe ham. Det er et stort problem synes jeg fordi jeg ikke rigtig føler vi er i samspil med ham. Når jeg kommer hjem eller ned i dagplejen for at hente ham reagerer han ikke når jeg kalder på ham eller råber hej. Han reagerer først når han ser mig rent visuelt. Han ligger slet ikke mærke til lyden.
Fysioterapeuten har spurgt flere gange om vi er sikre på han kan høre, og vi har været ved ørelægen som siger hans ører intet fejler så jeg kan jo ikke rigtigt gøre mere på den front.
Jeg føler ikke at dagplejemor og dagplejepædagogen rigtigt gør noget eller tager det seriøst, hvor jeg derimod synes det er vigtigt at finde ud af om der er noget i vejen, og i så fald hvad.
Lægen skal først se ham igen når han er halvandet.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og håber nogen kan komme med gode råd, trøst, har prøvet noget lignende eller bare har noget at sige...