Hvorfor bliver man sat i gang?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.712 visninger
13 svar
3 synes godt om
9. januar 2017

Mo9ca

Hvorfor bliver man helt præcist sat i gang når man går over tid?

For her ligger jeg og har de sidste mange uger vågnet tidligt eller vågnet midt om natten, som f.eks. nu, og nu har det lige pludselig slået mig, at min krop da slet ikke får den søvn som den har brug for, for at fødslen går i gang af sig selv. Er i dag 40+1. Og der er absolut ingen fysisk grund til, at jeg vågner så tidligt eller midt på natten. Jeg har hverken problemer med smerter eller behov for at få tømt blæren midt om natten. 

Kan det virkelig godt få konsekvenser for, at jeg bliver sat i gang? For det har jeg virkelig, som i virkelig ikke lyst til

Vh. Monica, 40+1 med nr. 3

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2017

Panther

Profilbillede for Panther
Mo9ca skriver:

For her ligger jeg og har de sidste mange uger vågnet tidligt eller vågnet midt om natten, som f.eks. nu, og nu har det lige pludselig slået mig, at min krop da slet ikke får den søvn som den har brug for, for at fødslen går i gang af sig selv. Er i dag 40+1. Og der er absolut ingen fysisk grund til, at jeg vågner så tidligt eller midt på natten. Jeg har hverken problemer med smerter eller behov for at få tømt blæren midt om natten. 

Kan det virkelig godt få konsekvenser for, at jeg bliver sat i gang? For det har jeg virkelig, som i virkelig ikke lyst til

Forudsat at man er rask og har en sund graviditet, så bliver man sat i gang fordi undersøgelser viser, at der er stigende risiko for, at moderkagen holder op med at være funktionsdygtig efter 42+0. Derfor bliver man typisk tilbudt igangsættelse omkring 41+4, således at barnet kan blive født inden 42+0. Man kan dog sagtens takke nej til denne igangsættelse og afvente et par dage, forudsat at alle tal ser normale ud.

Jeg tror næppe, at natteopvågninger får dit barn til at blive inde i maven, så prøv du bare at slappe lidt af, selvom du ikke kan sove. Og prøv evt at lave let motion (fx yoga/pilates), således at du føler dig smidig og stærk til fødslen - måske kan det endda hjælpe lidt på søvnen.

Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil gå i gang af dig selv, men der er næppe noget, du kan gøre fra eller til.

Held og lykke!

Anmeld Citér

9. januar 2017

nielsen80

Mo9ca skriver:

Første graviditet sov jeg trygt hver nat uden opvågninger - jeg gik 10dage over tid, og blev sat i gabt.

Anden graviditet vågnet jeg konsekvent mindst en gang hver nat fra cirka uge 33. Nogen gange var jeg vågen i en time til to inden, jeg kunne sove igen. Jeg gik selv i fødsel, da jeg var 39+4. Så opvågninger havde for mig intet med i gangsættelse at gøre. De var dog trælse, specielt de første 3 uger, hvor man jo stadig skulle på arbejde og præstere. Jeg læste et sted, at opvågningerne er kroppens måde at gøre kroppen klar til, at den snart skal til at være oppe mange gange i løbet af natten Om det er rigtig, ved jeg ikke, men tanken hjalp mig lidt. Jeg begyndte at omfavne mine vågne nattetimer, jeg tog dynen ind på sofaen og tændte fjernsynet, og lå og slappet af og nød alenetiden. Så var det ikke helt så slemt. 

Mht igangsættelse så gør man det, som en anden skriver, fordi der er studier der viser, at moderkagens funktion nedsættes efter 2 uger. 2 uger er jo et gennemsnit, så hvis alle test er ok, og du ikke ønsker igangsættelse, så er jeg sikker på, du selv bestemmer det. 

Held og lykke - håber du snart går i fødsel.

Anmeld Citér

9. januar 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Man "skal" have født senest 42+0 pga moderkagens funktion nedsættes der. 

Der kan også være andre faktorer hvis der er tal der ikke er optimale eller hvis man tidigere har fået ks, så bliver man sat igang tidligere. Jeg fik aks første gang og anden gang blev jeg sat igang 41+2, fordi de helst så tidligere Ks fødende have født senest 41+3. Det er så pga ar, pres fra veer, størrelse på baby osv. 

Anmeld Citér

9. januar 2017

Mo9ca

PUHK skriver:

Forudsat at man er rask og har en sund graviditet, så bliver man sat i gang fordi undersøgelser viser, at der er stigende risiko for, at moderkagen holder op med at være funktionsdygtig efter 42+0. Derfor bliver man typisk tilbudt igangsættelse omkring 41+4, således at barnet kan blive født inden 42+0. Man kan dog sagtens takke nej til denne igangsættelse og afvente et par dage, forudsat at alle tal ser normale ud.

Jeg tror næppe, at natteopvågninger får dit barn til at blive inde i maven, så prøv du bare at slappe lidt af, selvom du ikke kan sove. Og prøv evt at lave let motion (fx yoga/pilates), således at du føler dig smidig og stærk til fødslen - måske kan det endda hjælpe lidt på søvnen.

Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil gå i gang af dig selv, men der er næppe noget, du kan gøre fra eller til.

Held og lykke!

Jeg slapper af så meget som jeg nu kan. Jeg stod bl.a. Kun ud af sengen i morges for at sende de to store i skole og lave morgenmad til os. 

I forhold til smidighed er jeg hypermobil så styrkeøvelser er det eneste jeg laver under graviditeten for at undgå at overstrække ledene.

Kan den metale indstilling til fødslen have en indvirkning på hvornår eller om det går i gang af sig selv? For jeg vil have det virkelig skidt med det, hvis jeg skulle ende op med at skulle sættes kunstigt i gang med alverdens medikamenter. Det blev jeg ikke med de to vi har i forvejen. Der gik det naturligt i gang to dage over termin og tre dage før termin.

Vh. M

Anmeld Citér

9. januar 2017

alenemor42

Jeg blev sat igang ved at de tog vandet så man behøver ikke få medicin. Men selvom du selv går i fødsel er der jo ingen garanti for du ikke skal have eks. Ve drop.

Anmeld Citér

9. januar 2017

Mo9ca

Mor11 skriver:

Man "skal" have født senest 42+0 pga moderkagens funktion nedsættes der. 

Der kan også være andre faktorer hvis der er tal der ikke er optimale eller hvis man tidigere har fået ks, så bliver man sat igang tidligere. Jeg fik aks første gang og anden gang blev jeg sat igang 41+2, fordi de helst så tidligere Ks fødende have født senest 41+3. Det er så pga ar, pres fra veer, størrelse på baby osv. 

Jeg er sund og rask og har haft en fin graviditet hele vejen igennem og har ingen kejsersnit bag mig. Jeg kan bare mærke at jeg bliver mere og mere bekymret for at blive sat kunstigt i gang. Jeg kan virkelig ikke lide at der er noget kunstigt der går ind og overtager den naturlige proces i kroppen. Jeg er overbevist om, at medicinen bare giver nogle andre komplikationer som så skal reguleres med noget andet medicin og sådan fortsætter det. 

Jeg ved godt der er mange dage endnu til uge 41+ men hvad nu hvis denne gang skulle afvige fra de to fødsler jeg har i bagagen som i øvrigt foregik helt uden problemer og  lige omkring terminen? Det er sådan jeg har det lige nu

Vh. M

Anmeld Citér

9. januar 2017

Muhmi

Mo9ca skriver:

Grunden til du vågner kan være at din krop er igang med at gøre dig klar til det nye søvnmønster du får når baby kommer Intet farligt i det og faktisk meget normalt, er vågnet hver nat siden uge 34 eller sådan noget

Anmeld Citér

9. januar 2017

Mo9ca

alenemor42 skriver:

Jeg blev sat igang ved at de tog vandet så man behøver ikke få medicin. Men selvom du selv går i fødsel er der jo ingen garanti for du ikke skal have eks. Ve drop.

Okay, jeg troede ikke man kunne blive sat i gang ved, at de tog vandet. Jeg håber selvfølgelig, at denne fødsel bliver ligeså økologisk som de to jeg har født. Selvfølgelig vil jeg aldrig gamble med babys liv el. helbred og hvis der skal hjælp til udefra, så er det sådan det er. Men jeg ser helst at det slipper jeg for.

Vh. M

Anmeld Citér

9. januar 2017

lineog4

Jeg er sund og rask og har haft en fin graviditet hele vejen igennem og har ingen kejsersnit bag mig. Jeg kan bare mærke at jeg bliver mere og mere bekymret for at blive sat kunstigt i gang. Jeg kan virkelig ikke lide at der er noget kunstigt der går ind og overtager den naturlige proces i kroppen. Jeg er overbevist om, at medicinen bare giver nogle andre komplikationer som så skal reguleres med noget andet medicin og sådan fortsætter det. 

Jeg ved godt der er mange dage endnu til uge 41+ men hvad nu hvis denne gang skulle afvige fra de to fødsler jeg har i bagagen som i øvrigt foregik helt uden problemer og  lige omkring terminen? Det er sådan jeg har det lige nu

Vh. M

Man bliver sat i gang som andre skriver fordi naturen en gang imellem laver nogle fejl og "glemmer" at sætte fødslen i gang selvom barnet ikke får nok næring. Man kan så undersøge med tilvækst og flow om det er tilfældet men har valgt at sætte en grænse.  I DK har vi sat grænsen ved 42+0, men man ved fra studier at de fleste moderkager begynder at degenerere omkring 41+0.

Jeg har oplevet 4 fødsler: 2 der gik i gang af sig selv, men hvor den ene krævede vedrop for at fortsætte.

2 hvor jeg blev sat i gang, den ene med at prikke vandet ergo ingen medicin og en med stikpiller 41+0. Ingen af de fødsler krævede yderligere vedrop eller lignende.

det var min sidste fødsel hvor lillebror åbenbart ikke havde til sinds at komme ud - jeg havde haft aftalen om igangsættelse fra jeg var cirka halvvejs i graviditeten som en garanti (som ikke kan gives) om jeg ikke igen skulle kæmpe for at få lov at blive sat i gang når hovedet og følelserne stod af og ja så fordi jeg vidste at 41+0 er en skæringsdato.

jo det er fantastisk at gå i gang selv, men det er også fantastisk at blive sat i gang og skrækhistorierne om igangsættelser skal man lukke ørene for. Jeg havde en dejlig nem igangsatfødsel der godt nok varede lidt længere en de to foregående, den varede nemlig hele 3 timer, men det var egentlig en lettelse fa de andre havde været så hurtige så hovedet ikke kunne følge med.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.