Mo9ca skriver:
Hvorfor bliver man helt præcist sat i gang når man går over tid?
For her ligger jeg og har de sidste mange uger vågnet tidligt eller vågnet midt om natten, som f.eks. nu, og nu har det lige pludselig slået mig, at min krop da slet ikke får den søvn som den har brug for, for at fødslen går i gang af sig selv. Er i dag 40+1. Og der er absolut ingen fysisk grund til, at jeg vågner så tidligt eller midt på natten. Jeg har hverken problemer med smerter eller behov for at få tømt blæren midt om natten.
Kan det virkelig godt få konsekvenser for, at jeg bliver sat i gang? For det har jeg virkelig, som i virkelig ikke lyst til
Vh. Monica, 40+1 med nr. 3
Første graviditet sov jeg trygt hver nat uden opvågninger - jeg gik 10dage over tid, og blev sat i gabt.
Anden graviditet vågnet jeg konsekvent mindst en gang hver nat fra cirka uge 33. Nogen gange var jeg vågen i en time til to inden, jeg kunne sove igen. Jeg gik selv i fødsel, da jeg var 39+4. Så opvågninger havde for mig intet med i gangsættelse at gøre. De var dog trælse, specielt de første 3 uger, hvor man jo stadig skulle på arbejde og præstere. Jeg læste et sted, at opvågningerne er kroppens måde at gøre kroppen klar til, at den snart skal til at være oppe mange gange i løbet af natten
Om det er rigtig, ved jeg ikke, men tanken hjalp mig lidt. Jeg begyndte at omfavne mine vågne nattetimer, jeg tog dynen ind på sofaen og tændte fjernsynet, og lå og slappet af og nød alenetiden. Så var det ikke helt så slemt.
Mht igangsættelse så gør man det, som en anden skriver, fordi der er studier der viser, at moderkagens funktion nedsættes efter 2 uger. 2 uger er jo et gennemsnit, så hvis alle test er ok, og du ikke ønsker igangsættelse, så er jeg sikker på, du selv bestemmer det.
Held og lykke - håber du snart går i fødsel.