Jeg har bonusbørn som er hos os ca 1/3 af tiden. De store er 7,9,11. Dette drejer sig om dem. De små bruger ble/potte. Jeg har kendt dem i nogle år og jeg elsker hver og en meget højt. Jeg er dybt fortvivlet over deres manglende basale hygiejne. Det er lige fra at vaske hænder, bade til toiletbesøg. Men det det giver mig mest ondt i hovedet er at jeg hver dag 1-2 gange dagligt kommer ud til et toilet fyldt med lort. Tis, lort og deraf kan jeg se der ikke er blevet tørret numse. Underbukserne er brune af lort hver gang de kommer på samvær og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op mere.
Jeg har prøvet at skælde ud. Jeg har prævet at vi maler skilte og hænger op på døren ved håndvasken " husk at vaske hænder" ""tør numsen".. Jeg har prøvet at stille alle på række foran toilettet og bedt dem blive stående indtil den der har gjort det indrømmer (og deraf måske føler skam og ændrer den dårlige vane) jeg har prøvet så sent som i morges at sidde stille og roligt omkring et bord og tale om hvad der sker ved at man ikke tørrer sig. (Altså at der kan komme lortebakterier i skeden=blærebetændelse, lugter dårligt, colibakterier i hele huset, klassekammerater synes det er ulækkert etc etc.) i morges tog vi snakken om at det er for deres skyld vi ønsker de lærer det- ikke for min. Jeg er cool nok med lort, da jeg har to ble børn, men jeg er så nervøs for at de ender med at blive mobbet gevaldigt, da andre børn allerede nu lægger mærke til og kommenterer, at de er snuskede og lugter. Kun 4 timer senere kom jeg ud til et overskidt toilet igen- som udløste bad af de store igen, da én jo ihvertfald måtte rende rundt med en beskidt numse. Dét er ikke det eneste punkt jeg synes de mangler basal opdragelse, men et punkt jeg mener skader dem på sigt.
Er der nogen der ved hvordan jeg kan ændre det her? Er der et trick? Straf, ros, kontrol?
Anmeld
Citér