Eksperthjælp: "Møver" sig ikke endnu.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.223 visninger
0 svar
0 synes godt om
6. december 2016

Christina Haansbæk

Hejsa. Vores datter fylder 10 mdr næste uge, og vi er lidt bekymrede for hendes manglende motoriske udvikling. Hun viser ingen tegn eller interesse for at kravle, til trods for at alle de andre babyer omkring hende bevæger sig rundt. Hun møver eller rejser sig heller ikke. Umiddelbart virker hun stærk nok i kroppen, sidder fint, pisker rundt når vi svømmer og er en meget vågen og glad pige. Hun har altid været go til at "lege selv", men er fuldstændig upåvirket når legetøj etc er udenfor rækkevidde. Så pludrer hun bare, leger med hænder/fødder og striberne i gulvet. Ska vi være bekymrede, og hvad kan vi evt gøre for at stimulere.
På forhånd tak

Christinas svar

Hej

Tak for dit spørgsmål. Det lyder til at du har en dejlig glad pige som er god til at aktivere sig selv og udforske de ting der er tilgængelige inden for hendes rækkevidde.

Når jeg læser din beskrivelse af din datters motoriske udvikling, tænker jeg først og fremmest, at det lyder helt normalt og at hun bare endnu ikke har set ideen i at kravle og møve sig rundt.

Jeg tænker også, at din datter muligvis kunne være hypermobil i f.eks. hofter og/eller ben. Denne tilstand, hvor leddene kan bevæge sig mere end almindeligt, kan gøre det vanskeligt for børn i den alder at komme i kravle stilling og at stå på sine ben.

Tyngdekraften gør det i starten vanskeligt at kravle og stå, da der mangler stabilitet i leddene - hvilket også kan forklare hvorfor hun pisker rundt i vandet til svømning hvor tyngdekraften er ophævet.

Hypermobilitet er hverken en sygdom eller farligt, det fortæller blot noget om en tilstand i et led. Et hypermobilt barn vil ofte være lidt motorisk forsinket de første år uden det behøver at vække nogen form for bekymring.

Jeg vil anbefale, at du i et par måneder har fokus på at stimulere din datter motorisk. Oplever du ikke, at der sker en udvikling med hendes motorik kunne det være en ide, at vende det med egen læge til 1 års undersøgelse eller opsøge en børnefysioterapeut enten i kommunalt eller privat regi.

Nedenstående er nogle gode råd og ideer til hvad du kan have lave med din datter:

• Vær opmærksom på at hun ikke glider på det underlag hun leger og ”træner” på. Et stykke gulvtæppe vil være det bedste underlag.
  • Hver gang du skal løfte din datter trækker du hende i armene til stående og der fra løfter hende.
  • Når du har trukket hende op til stående, tager du fat om brystet på hende og laver nogle små pres ned ad mod gulvet så hun skal spænde i benene for at de ikke bøjer sammen under hende.
  • Hjælp hende med at komme i kravle stilling ved at bøje hendes hofter når hun ligger på maven. Støt hende omkring hofterne så hun oplever at det er sikkert og trygt.
  • Prøv at placer ting som hun normalt ikke må lege med lige indenfor hendes rækkevidde og ryk det så længere og længere væk når det har fanget hendes interesse.
  • Bliv ved med at læg hende på maven hver gang hun placeres på gulvet for at lege. Så øver hun sig i overgange fra en stilling til en anden.

Du er meget velkommen til at kontakte mig på haansbaek@stofanet.dk hvis du vil have uddybet min besvarelse.

Venlige hilsner

Christina Haansbæk

Christina tilbyder udredning, råd og vejledning, motorisk testning samt behandling af børn i alderen 0-15 år. Typiske problemstillinger kan være motorisk forsinkelse, motorisk uro, hypermobilitet, kranie skævhed, usikker hånddominans samt sansemotoriske vanskeligheder. Christina er mobil børnefysioterapeut og kører i Hovedstadsområdet samt Nordsjælland.

Se Christinas hjemmeside: FysioterapiTilBørn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.