Hun er ikke tankelæser, som andre skriver. Der er folk som er rigtig dygtige til at sætte sig ind k andres situationer og forestille sig hvad der kunne være behov for. Fx. At svigerdatteren er gravid og træt og har et krævende lille barn....
Men - hun forestiller dig nok ikke at det giver dig al mulig arbejde. Rengøring, børnepasning osv. Hun ved måske heller ikke helt hvis slidt du er.. eller at I har andre arrangementer.
Hbis du vil have er godt råd... man bliver ikke lykkelig af at forvente andre aflæser ens grænser eller behov. Du vil fortsætte med at være offer for mere dominerende mennesker hvis du ikke sætter grænserne og siger hvad du har behov for. Det handler om at imødekomme så manges behov som muligt.... både få tilgodeset dine egne og andres.
Du kunne evt sige
"Ej en hyggelig tanke.. men lige lørdag har vi arrangement... måske passer xxx bedre?"
"Det lyder rigtig hyggeligt men jeg er godt nok slidt i kanterne for tiden.... kan (din mand og barn) komme hjem til dig i stedet for .. så kan jeg også få et hvil."
Du kan også sige.... " hvor hyggeligt .. jeg har lige brug for at lade batterierne op så I bager bare. Jeg tager et smut i svømmehallen + sauna / til graviditetsmassør eller frisør... eller en god lang gåtur i skoven for dig selv.
Hvis din mand er meget væk er det da også fair at han ser lidt efter sønnike.
Mht rengøring plejer jeg at sige - I må tage det som det er - jeg har små børn.... det skal ikke stresse.
men du kommer til at føle dig overrendt af din svigermor, hvis du ikke lærer at udtrykke behov. Så kan hun tale om jer bag din ryg og du kan skrive klagesange herinde - ikke modent eller konstruktivt.
Du kan ikke ændre på hende .. men din kun din tilgang.
Anmeld
Citér