Juletraditioner - Farmor vil bestemme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. november 2016

Flødebollen

Anonym skriver:

Muligt at jeg er præget af homoner men har lige brug for og høre om jeg er helt gal på den.

Jeg har en søn på 9 måneder og er gravid med den næste.
Jeg er pt. meget træt og har ondt i ryggen, så jeg synes dagene er lidt lange på barsel med en 9 måneders der ikke kan kravle eller gå og skriger lige så snart man er mere end en meter fra ham. - Jeg er meget alene i hverdagen, da min mand arbejder meget.

Min svigermor ringede igår til min kæreste og (dette er min opfattelse) inviterede hende selv hjem til os, for at bage kager hele søndag formiddag ( vi skal noget lørdag og søndag eftermiddag, så jeg havde glædet mig til at vi bare skulle være hjemme os tre og jeg kunne få lidt aflastning af min mand.)
En ting er at jeg bliver lidt pissed af at hun skal komme og bestemme at det er en ny juletradition som vi skal hvert år fremover.
En anden ting er at min søn ikke gider sidde og kigge i højstolen hele formiddagen, så jeg ved det højst sensynligt bliver min kæreste og svigermor der står og bager og mig der skal rende rundt med min søn hele tiden ligesom i hverdagen.
En tredje ting er at han som sagt er meget tryghedsøgende pt. og bestemt ikke er fan af farmor + at han bruger en masse ekstra energi på at hun er det, så det bliver svært at holde ham så han kan blive lagt så han er frisk til det vi skal om eftermiddagen (han sover pt. ikke særlig godt om dagen og sover kun en lur).
En sidste ting som også bare irretere mig er at det skal være hos os, så JEG skal gøre rent (mit overskud er som sagt ikke eksisterende pt.) og sikkert også bliver den der får lov at rydde op bagefter når de er færdig med at svine det hele + ingen af os spiser julekager, så de kommer også bare til at stå og fylde.

Jeg forstår godt at hun vil se hendes barnebarn og det er hun velkommen til, jeg forstår også godt intentionen med at bage, MEN jeg synes hun burgte vente nogle år så det var noget han kunne være med til også evt. inviterer ham hjem til hende og lave en hygge dag med ham.

Jeg tænker, at du netop er præget af hormoner, selvom jeg egentlig er modstander af at give dem skylden for at 'flippe ud'..

sig det til din svigermor. Jeres forhold bliver aldrig bedre ved st du ikke gør det. Og så måske overvej, om ikke hun har gjort alt det her i bedste mening?

mit barn får en farmor og heldigvis. Jeg har nemlig verdens bedste svigermor, selvom hun er lidt småskør ind i mellem. Pas på med ikke automatisk at se tingene som negative - jeg tror nemlig ikke, at farmor er ude på at genere dig, 'n derimod bare gerne vil hygge med hendes familie. Fuck at i ikke æder de kager. Giv dem til ænderne. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2016

Babilooo

Hun er ikke tankelæser, som andre skriver. Der er folk som er rigtig dygtige til at sætte sig ind k andres situationer og forestille sig hvad der kunne være behov for. Fx. At svigerdatteren er gravid og træt og har et krævende lille barn.... 

Men - hun forestiller dig nok ikke at det giver dig al mulig arbejde. Rengøring, børnepasning osv. Hun ved måske heller ikke helt hvis slidt du er.. eller at I har andre arrangementer.

Hbis du vil have er godt råd... man bliver ikke lykkelig af at forvente andre aflæser ens grænser eller behov. Du vil fortsætte med at være offer for mere dominerende mennesker hvis du ikke sætter grænserne og siger hvad du har behov for. Det handler om at imødekomme så manges behov som muligt.... både få tilgodeset dine egne og andres.

Du kunne evt sige

"Ej en hyggelig tanke.. men lige lørdag har vi arrangement... måske passer xxx bedre?"

"Det lyder rigtig hyggeligt men jeg er godt nok slidt i kanterne for tiden.... kan (din mand og barn) komme hjem til dig i stedet for .. så kan jeg også få et hvil."

Du kan også sige.... " hvor hyggeligt .. jeg har lige brug for at lade batterierne op så I bager bare. Jeg tager et smut i svømmehallen + sauna / til graviditetsmassør eller frisør... eller en god lang gåtur i skoven for dig selv. 

Hvis din mand er meget væk er det da også fair at han ser lidt efter sønnike. 

Mht rengøring plejer jeg at sige - I må tage det som det er - jeg har små børn.... det skal ikke stresse.

men du kommer til at føle dig overrendt af din svigermor, hvis du ikke lærer at udtrykke behov. Så kan hun tale om jer bag din ryg og du kan skrive klagesange herinde - ikke modent eller konstruktivt. 

Du kan ikke ændre på hende .. men din kun din tilgang. 

Anmeld Citér

1. december 2016

lineog4

Jeg melder mig lige i koret af alle dem der har skrevet: åben munden og fortæl hende hvordan du har det. Men vil dog tilføje, at før du åbner munden så overvej lige hvad det er du ikke vil,hvad i situationen du føler er forkert og hvor der kan ske en ændring. Der er den meget åbenlyse: det er ikke hjemme hos jer, måske du endda slet ikke er med. Men det lyder til du også er fornærmet over hun vil skabe en tradition, og der skal du måske lige stoppe op og høre din mand om han synes det er dejligt at lave en tradition med sin mor, om det er en tradition der måske var da han var barn osv. For ja du er moren, ja du er gravid, ja det er din familie, men din mand har også forventninger, drømme om julen, minder fra julen osv og det er måske ikke de samme som dine og måske er han glad ved tanken om at skabe en tradition med julebag en søndag i december med sin mor.

så mit råd er: tænk over hvad du ønsker forandret for på søndag, få talt med din mand om jul med børn - det er den aller første og både du og han og bedsterne har forventninger til den førstebjul med en lille ny og der skal man altså som det enkelte menneske bøje sig lidt, og være med på at vi kommer med forskellige traditioner og ideer om julen. Når du har tænkt og talt med din mand, så ændrer I planen på søndag så du kan overkomme den

Anmeld Citér

1. december 2016

Mum33

Synes nok du er lidt nærtagende - hun kommer og hygger og bager og prøver at hjælpe/skabe bånd til jeres søn, det er da bare super dejligt. Hvis søn ikke er fan af farmor, så er det da klart noget der skal arbejdes på, og det bliver kun bedre hvis de tilbringer tid sammen. 

Sig da bare ærligt, at det er super sødt af hende, og hun er velkommen, men at hun ikke skal forvente at der er ryddet op mm, da du er træt pga graviditeten, men hvis hun er super sød, så kan hun evt gå en lang tur med din søn i barnevogn, mens du får dig en lur på sofaen. 

Nyyyyyd at du har en farmor der gider jer og jeres børn - om få år kan I ikke undvære hende trust me 

Anmeld Citér

1. december 2016

Mortilah

Send hende hjem til mig på søndag. Jeg har 6 unger 1-11 år, der er blevet lovet julebag og hjemmelavet marcipankonfekt Kunne godt lige bruge saadan en farmor! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.