Eksperthjælp: Jeg tror hun er utryg!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. november 2016

modesty

brevkassen-37811 skriver:

Jeg har ikke skrevet, at det var et problem, at hun bruger sut når hun sover og har brugt sutteflaske til hun var 1 år. Det er helt normalt. Det var bare ment som en oplysning, for ligesom at fortælle, at jeg synes hendes suttebehov bliver dækket.

Det der er problemet er, at hun ikke leger med de andre børn, men glad og lystigt går rundt får sig selv med favnen fuld af legetøj, hvad som helst, og ikke leger med det, men sutter på det og bider i det, alt i mens hun snakker, synger og sågar rutsjer på vores rutsjebane, som er i vores alrum hvor vi har motorikrum. Jeg har sagt, at når hun skal rutsje skal hun lægge legetøjet væk. Det er hun helt okay med, men glemmer det til næste gang. Hun snakker meget til de voksne og også lidt til de andre børn, men hun engagerer sig ikke i de andre pigers leg med dukker f.eks., når hun går rundt med favnen fuld af dukker og tilbehør så som sutteflasker, tøj, rangler, så ser det ud som om det for hende, bare handler om at "eje" disse ting. Hvis et andet barn prøver at få eksempelvis én af de 2 rangler hun går og sutter på, skriger hun vildt op. Hun er ellers bare glad og smilende.

Jeg har snakket med forældrene om mange ting angående hende, men ikke lige om hun sutter på tingene derhjemme. De fortæller at "hun godt ved at man kun bruger sut når man sover". I vuggestuen er det også vores politik, men jeg har fortalt at hun selvfølgelig får sin sut når hun er ked af det fordi hun har slået sig eller er sløj eller meget træt. De har ingen problemer med at få hende til at sove om aftenen. "Hun ved godt at man skal sove når der er sagt god nat". Hos os kan hun godt ligge længe og rode rundt og snakke inden hun sover, ligesom nogle af de andre børn gør. Her sover hun inde på stuen sammen med de andre over 2 år, hun sover ikke mere end 1 -1½ time. Hjemme sover hun stadig i barnevogn udendørs og kan godt sove 3 timer.

Jeg synes ikke hun virker utryg af at være hos os. Tænker mere om hun bliver gjort for "stor" derhjemme, at hun får mange lange forklaringer på alt, så hun tænker for meget, er klogere/ved for meget end hun bør være for hendes alder. Det skal siges at hendes mor 2 gange i pigens liv har været indlagt og opereret i underlivet og derefter ikke har måttet bære på sin datter i flere uger. Hun blev hentet i vuggestuen af andre i de perioder. Pigen har aldrig en fridag selvom moderen arbejder i butik og har en ugentlig fridag, og når hun er syg er det oftetst os der sender hende hjem og så kommer hun igen 1 dag efter. 

Umiddelbart tænker jeg at det vigtigste er at hun er glad. Hvorfor er det et problem at hun ikke leger med de andre børn hvis hun trives?

"Sære vaner" og småting som ikke følger gennemsnittet slavisk ift. udvikling har de fleste børn vel på det ene eller det andet tidspunkt i løbet af deres opvækst. 

Jeg tror bestemt ikke at hun tænker for meget eller er klogere end børn på hendes alder fordi hun får mange lange forklaringer derhjemme. Og det undrer mig egentlig at du som pædagog kan lave den kobling. Tværtimod kan det være med til at skabe den modsatte effekt - at barnet simpelthen ikke forstår hvad der bliver forsøgt kommunikeret til det.

Det virker helt normalt at et barn sover bedre hjemme end i institutionen. Hvorfor mener du at det er relevant at nævne den forskel?

Jeg synes at dit bekymringsgrundlag er lidt tyndt. Men det er selvfølgelig svært at sige når man ikke kender indgående til den konkrete sag.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2016

brevkassen-37811

Tak for alle jeres svar. Der er lidt at tænke over. Vi har besluttet at tage det op med vores ppr sparrings team. Tænkte blot at der måske var nogen, der havde en logisk forklaring. Men det er svært at forklare på tryk, har forsøgt at komme med så mange oplysninger om barnet som muligt, men det bliver vist bare mere forvirrende. Der er var kun barnets legeadfærd, jeg var bekymret for. Men det lader til at det er den generelle opfattelse at der ikke er noget i vejen med barnet, hun er bare utryg. 

Anmeld Citér

9. november 2016

modesty

brevkassen-37811 skriver:

Tak for alle jeres svar. Der er lidt at tænke over. Vi har besluttet at tage det op med vores ppr sparrings team. Tænkte blot at der måske var nogen, der havde en logisk forklaring. Men det er svært at forklare på tryk, har forsøgt at komme med så mange oplysninger om barnet som muligt, men det bliver vist bare mere forvirrende. Der er var kun barnets legeadfærd, jeg var bekymret for. Men det lader til at det er den generelle opfattelse at der ikke er noget i vejen med barnet, hun er bare utryg. 

Jeg synes det er en vild tolkning at barnet er utrygt. Hvorfor tror du det?

Anmeld Citér

10. november 2016

snuskesmor

Jeg synes det er dybt uprofessionelt af en vuggestuemedarbejder at bruge baby.dk til at vurdere hvordan et vuggestuebarn skal hjælpes, idet du lægger en ret detaljeret beskrivelse af barnet åbent ud på nettet. Det virker for mig som at du problematiserer en glad pige fordi du har et problem med moren. Hvor ville jeg være fortvivlet hvis mit barn blev behandlet på den måde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.