Eksperthjælp: Jeg tror hun er utryg!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.762 visninger
13 svar
28 synes godt om
5. november 2016

Trine Andreasen

Jeg undrer mig over en pige på 2 år og 5 mdr. , som jeg passer i en vuggestuegruppe, hvor der er 3 andre jævnaldrende piger. Pigen leger ikke med de andre piger, hun samler legetøj sammen og går rundt med det uden at lege med det, hun sutter bare på det. Hun putter alt i munden, f.eks. Malerpenslen når hun maler. Jeg synes hun er for stor til det. Hun har ellers et fantastisk godt sprog. Taler meget tydeligt og får alle endelser med, kan mange lange sangtekster uden ad. Men hun er bare så anderledes end de andre børn. Hun bruger sut når hun sover og hun har brugt sutteflaske til hun var 1 år. Hvorfor mon hun er sådan? Spørgsmålet er egentlig henvendt til en psykolog, men den mulighed var der ikke for at vælge.

Trines svar

Kære du

Tak for dit spørgsmål.

Jeg håber at jeg, på trods af at jeg "kun" er pædagog med en kandidat i pædagogisk psykologi, kan hjælpe dig lidt på vej.

Det er utrolig svært ud fa en enkel beskrivelse at sige hvorfor hun gør som hun gør.

Derfor vil jeg starte med at stille dig nogen spørgsmål:

Du skriver at hun kun sutter på legetøjet, er det kun i vuggestuen eller også derhjemme?

Hvad sker der når der skal leges?

Hvordan er hendes relation med jer voksne?

Og hvordan er den med de andre børn?

Hvor længe har hun gået hos jer?

Hvad har i gjort for at få hende ind i legen med de andre børn?

Når du kommer med din beskrivelse kan jeg ikke lade vær med at tænke at dette handler om tryghed/usikkerhed.

Det er meget normal at børn går tilbage til tidligere udviklingstrin hvis de oplever situationer der gør dem usikre.

Det virker på mig som om hun er usikker på situationen.

Måske ved hun ikke hvordan man skal lege med legetøjet. Eller måske bliver hun eller er hun blevet skræmt af de andre børn. Derfor ved hun måske heller ikke hvordan hun skal komme ind i legen. 

Jeg tror det er vigtigt at I laver nogle observationer af hende. Hvor I særlig har fokus på hendes interaktion med andre børn og voksne.

Og så tal med forældrene. Er det også sådan hjemme og hvad gør de.

Når I har talt med forældrene og selv gjort jer nogle observationer er det vigtigt at I begynder at give hende de redskaber hun har brug for at kunne udvikle sig socialt.

Det kan for eksempel være at tage hende i hånden og gå ned til de andre børn. Eller at italesætte overfor hende hvad I gerne vil have hende til.

Hvis I har udelukket at hun er usikker, kan I også begynde at stille krav til hende om ikke at sutte på legetøjet. Men først når I er sikre på hun er tryg.

Jeg håber det giver mening.

Jeg mener ikke, at hun kan sættes i en kasse, som "sådan en der gør" eller sætte en diagnose på.

Derimod mener jeg at det handler om den kontekst hun er en del af.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. november 2016

Sandratoft

Er det ikke meget normalt at bruge sutteflaske til 1 års alderen, samt sut når man sover i hendes nuværende alder? 

Anmeld Citér

5. november 2016

Trine

Profilbillede for Trine

Jo det er helt normalt at brug sutteflaske til barnet er 1 år og sut når hun sover. Faktisk bruger mange børn sut helt frem til de er 3-3,6 år når de sover.

Men adfærden, med ikke at lege og bare sutte på alt er en adfærd der høre til et tidligere udviklingsstadige.

Så det skal der følges op på

www.naturligopdragelse.dk

Her får du hjælp når opdragelsen e r svær og du har børn der ikke hører efter, slår eller på anden vis ikke kan samarbejde!

Anmeld Citér

5. november 2016

2721

Min søn legede ikke rigtigt med andre børn før han blev 4 år, det sagde ham ikke noget g først nu her hvor han er startet i skole er det blevet er behov for ham at have venner og noget han efterspørger. Han fungere helt normalt

Anmeld Citér

6. november 2016

Anonymor

Lige en bemærkning: Jeg tror, at det er enormt vigtigt ikke at vurdere hende på hendes sproglige ressourcer. Nu er hun ikke så gammel endnu, men man ser ofte, når man tester børn kognitivt i skolealderen, at de sprogligt ligger rigtig flot, men ligger langt under gennemsnittet ift. perceptuel ræsonnering, arbejdshukommelse og forarbejdningshastighed. Disse børn bliver der ofte sat for store krav til, fordi de jo virker helt alderssvarende på baggrund af deres sproglige ressourcer. Men gode sproglige ressourcer er ikke ensbetydende med, at barnet er alderssvarende på dets øvrige områder.

Prøver ikke at sige, at denne lille pige har en lav IQ Det er mere ment som et eksempel på, at man ikke kan sige ret meget om barnets generelle kunnen på baggrund af sproglige ressourcer. Pas på i ikke lægger for stor vægt herpå.

Anmeld Citér

6. november 2016

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Anonymor skriver:

Lige en bemærkning: Jeg tror, at det er enormt vigtigt ikke at vurdere hende på hendes sproglige ressourcer. Nu er hun ikke så gammel endnu, men man ser ofte, når man tester børn kognitivt i skolealderen, at de sprogligt ligger rigtig flot, men ligger langt under gennemsnittet ift. perceptuel ræsonnering, arbejdshukommelse og forarbejdningshastighed. Disse børn bliver der ofte sat for store krav til, fordi de jo virker helt alderssvarende på baggrund af deres sproglige ressourcer. Men gode sproglige ressourcer er ikke ensbetydende med, at barnet er alderssvarende på dets øvrige områder.

Prøver ikke at sige, at denne lille pige har en lav IQ Det er mere ment som et eksempel på, at man ikke kan sige ret meget om barnets generelle kunnen på baggrund af sproglige ressourcer. Pas på i ikke lægger for stor vægt herpå.

Jeg havde selv et meget begrænset sprog, da jeg var 2,5 år. Kunne kun søge et par enkelt ord og kunne ikke danne sætninger. 

Jeg er i dag Multi sproget og og min iq ligger absolut ikke i den lave ende. 

Så Giv pigen plads og tid - hun er ikke så gammel endnu. 

Derudover kan jeg fortælle, at min datter brugte sut, til hun var 3,5 og fik flaske til hun var 1,5 år, og det er ikke unormalt. 

Anmeld Citér

6. november 2016

Trine Andreasen

Jeg tror det er vigtigt ikke at fokusere på om hun bruger sut eller ej.

Og om hun har et godt sprog eller ej.

Det, jeg har svaret på, er det som jeg oplever som "problemet" nemlig hendes adfærd i den sociale sammenhæng.

Og det er et problem for hende der passer pige.

Måske er det ikke et problem for pige. Og derfor er det også så vigtigt at gøre sig nogle observationer. Så det bliver afklaret om hendes adfærd er et resultat af manglede kompetencer, utryghed eller et selv-valg.

Anmeld Citér

9. november 2016

brevkassen-37811

Jeg har ikke skrevet, at det var et problem, at hun bruger sut når hun sover og har brugt sutteflaske til hun var 1 år. Det er helt normalt. Det var bare ment som en oplysning, for ligesom at fortælle, at jeg synes hendes suttebehov bliver dækket.

Det der er problemet er, at hun ikke leger med de andre børn, men glad og lystigt går rundt får sig selv med favnen fuld af legetøj, hvad som helst, og ikke leger med det, men sutter på det og bider i det, alt i mens hun snakker, synger og sågar rutsjer på vores rutsjebane, som er i vores alrum hvor vi har motorikrum. Jeg har sagt, at når hun skal rutsje skal hun lægge legetøjet væk. Det er hun helt okay med, men glemmer det til næste gang. Hun snakker meget til de voksne og også lidt til de andre børn, men hun engagerer sig ikke i de andre pigers leg med dukker f.eks., når hun går rundt med favnen fuld af dukker og tilbehør så som sutteflasker, tøj, rangler, så ser det ud som om det for hende, bare handler om at "eje" disse ting. Hvis et andet barn prøver at få eksempelvis én af de 2 rangler hun går og sutter på, skriger hun vildt op. Hun er ellers bare glad og smilende.

Jeg har snakket med forældrene om mange ting angående hende, men ikke lige om hun sutter på tingene derhjemme. De fortæller at "hun godt ved at man kun bruger sut når man sover". I vuggestuen er det også vores politik, men jeg har fortalt at hun selvfølgelig får sin sut når hun er ked af det fordi hun har slået sig eller er sløj eller meget træt. De har ingen problemer med at få hende til at sove om aftenen. "Hun ved godt at man skal sove når der er sagt god nat". Hos os kan hun godt ligge længe og rode rundt og snakke inden hun sover, ligesom nogle af de andre børn gør. Her sover hun inde på stuen sammen med de andre over 2 år, hun sover ikke mere end 1 -1½ time. Hjemme sover hun stadig i barnevogn udendørs og kan godt sove 3 timer.

Jeg synes ikke hun virker utryg af at være hos os. Tænker mere om hun bliver gjort for "stor" derhjemme, at hun får mange lange forklaringer på alt, så hun tænker for meget, er klogere/ved for meget end hun bør være for hendes alder. Det skal siges at hendes mor 2 gange i pigens liv har været indlagt og opereret i underlivet og derefter ikke har måttet bære på sin datter i flere uger. Hun blev hentet i vuggestuen af andre i de perioder. Pigen har aldrig en fridag selvom moderen arbejder i butik og har en ugentlig fridag, og når hun er syg er det oftetst os der sender hende hjem og så kommer hun igen 1 dag efter. 

Anmeld Citér

9. november 2016

modesty

Anonymor skriver:

Jeg skulle til at skrive det samme. Dette var et problem for min søn op gennem vuggestuealderen (og i starten i børnehaven). Han havde et virkeligt godt sprog og derfor kommunikerede pædagogerne (og desværre også hans far) med ham på et følelsesmæssigt niveau som var langt højere end hans forståelses-evne.

Anmeld Citér

9. november 2016

Maalene

Tænker den her problemstilling er mest optimal at tage op med stuens pædagoger og ledelsen, som så kan gå videre til PPR, hvis de er bekymrede for barnets udvikling og trivsel...

Ikke at svaret ikke kan bruges, men hvis der er spørgsmål om et barns trivsel, så er det eneste rigtige da at få fat i de rette fagfolk til at vurdere barnet, så hun kan få den nødvendige hjælp 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.