Jeg undrer mig over en pige på 2 år og 5 mdr. , som jeg passer i en vuggestuegruppe, hvor der er 3 andre jævnaldrende piger. Pigen leger ikke med de andre piger, hun samler legetøj sammen og går rundt med det uden at lege med det, hun sutter bare på det. Hun putter alt i munden, f.eks. Malerpenslen når hun maler. Jeg synes hun er for stor til det. Hun har ellers et fantastisk godt sprog. Taler meget tydeligt og får alle endelser med, kan mange lange sangtekster uden ad. Men hun er bare så anderledes end de andre børn. Hun bruger sut når hun sover og hun har brugt sutteflaske til hun var 1 år. Hvorfor mon hun er sådan? Spørgsmålet er egentlig henvendt til en psykolog, men den mulighed var der ikke for at vælge.
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Jeg håber at jeg, på trods af at jeg "kun" er pædagog med en kandidat i pædagogisk psykologi, kan hjælpe dig lidt på vej.
Det er utrolig svært ud fa en enkel beskrivelse at sige hvorfor hun gør som hun gør.
Derfor vil jeg starte med at stille dig nogen spørgsmål:
Du skriver at hun kun sutter på legetøjet, er det kun i vuggestuen eller også derhjemme?
Hvad sker der når der skal leges?
Hvordan er hendes relation med jer voksne?
Og hvordan er den med de andre børn?
Hvor længe har hun gået hos jer?
Hvad har i gjort for at få hende ind i legen med de andre børn?
Når du kommer med din beskrivelse kan jeg ikke lade vær med at tænke at dette handler om tryghed/usikkerhed.
Det er meget normal at børn går tilbage til tidligere udviklingstrin hvis de oplever situationer der gør dem usikre.
Det virker på mig som om hun er usikker på situationen.
Måske ved hun ikke hvordan man skal lege med legetøjet. Eller måske bliver hun eller er hun blevet skræmt af de andre børn. Derfor ved hun måske heller ikke hvordan hun skal komme ind i legen.
Jeg tror det er vigtigt at I laver nogle observationer af hende. Hvor I særlig har fokus på hendes interaktion med andre børn og voksne.
Og så tal med forældrene. Er det også sådan hjemme og hvad gør de.
Når I har talt med forældrene og selv gjort jer nogle observationer er det vigtigt at I begynder at give hende de redskaber hun har brug for at kunne udvikle sig socialt.
Det kan for eksempel være at tage hende i hånden og gå ned til de andre børn. Eller at italesætte overfor hende hvad I gerne vil have hende til.
Hvis I har udelukket at hun er usikker, kan I også begynde at stille krav til hende om ikke at sutte på legetøjet. Men først når I er sikre på hun er tryg.
Jeg håber det giver mening.
Jeg mener ikke, at hun kan sættes i en kasse, som "sådan en der gør" eller sætte en diagnose på.
Derimod mener jeg at det handler om den kontekst hun er en del af.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk