Regler om frivillige pleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.984 visninger
11 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. november 2016

Anonym trådstarter

Jeg overvejer at mit barn skal i frivillige pleje.

Nogen der kan fortælle hvad der er af regler og hvad man har af rettigheder?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2016

Anonym trådstarter

EBK skriver:

http://sim.dk/arbejdsomraader/udsatte-boern-og-unge/saerlig-stoette-og-hjaelp/anbringelser-uden-for-hjemmet.aspx 

http://socialstyrelsen.dk/udgivelser/det-har-du-ret-til-2013-til-foraeldre-hvis-barn-skal-anbringes-eller-er-anbragt/@@download/publication 

Her står en hel del om muligheder, rettigheder m.v.

Tusind tak jeg vil læse siderne igennem her i aften. jeg har ikke selv haft overskud til at søge på nettet endnu

Anmeld Citér

2. november 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Tusind tak jeg vil læse siderne igennem her i aften. jeg har ikke selv haft overskud til at søge på nettet endnu

Velbekomme  

Det første skridt er ihvertfald at bede om hjælp!

Anmeld Citér

3. november 2016

Anonym trådstarter

EBK skriver:

Velbekomme  

Det første skridt er ihvertfald at bede om hjælp!

Ja.

Jeg er desværre ikke levet meget klogere på mine spørgsmål.

Det er ikke kommunen der har givet mig et valg.

det er mig selv, der tænker at mit barn måske ville have bedst af at bor i den aflastning h*n er i nu da h*n har et mindre psykisk handicap og jeg også selv slås med nogen problemer.

Kan man godt selv vælge at h*n kun skal i pleje hos den familie som er aflastning nu (hvis de godkendes som plejefamilie )

Hvis kommunen ender med at ville flytte hende/ham et andet sted vil vi så bare kunne kræve at h*n kommer hjem igen og bo? 

Kan vi selv vælge hvor meget vi vil have hende/ham hjemme?

Og hvad koster det os ud over børnene pengene? kunne se på det ene link at man skal betale noget selv men der stod ikke hvad.

Anmeld Citér

3. november 2016

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Ja.

Jeg er desværre ikke levet meget klogere på mine spørgsmål.

Det er ikke kommunen der har givet mig et valg.

det er mig selv, der tænker at mit barn måske ville have bedst af at bor i den aflastning h*n er i nu da h*n har et mindre psykisk handicap og jeg også selv slås med nogen problemer.

Kan man godt selv vælge at h*n kun skal i pleje hos den familie som er aflastning nu (hvis de godkendes som plejefamilie )

Hvis kommunen ender med at ville flytte hende/ham et andet sted vil vi så bare kunne kræve at h*n kommer hjem igen og bo? 

Kan vi selv vælge hvor meget vi vil have hende/ham hjemme?

Og hvad koster det os ud over børnene pengene? kunne se på det ene link at man skal betale noget selv men der stod ikke hvad.

Tænker at du skal kontakte familie rådgivningen i din kommune. de ville kunne svare dig helt præcis og du kan kontakte dem helt anonym . 

Stort kram til dig. håber du finder en løsning.

Anmeld Citér

3. november 2016

Anonym

Kram til dig  .

Du kan ønske at barnet skal i aflastning/pleje ved nogle bestemte men det er ikke en garanti for at det bliver dem.. det kommer an på rigtig mange ting...

Selvom det er frivillig, så er det meget forskelligt hvor meget man selv "bestemmer" mht samvær... nogle har ret frie rammer, mens andre meget firkantet....

Der er nogle kommuner der kræver betaling, jeg mener det er omkring det som man normalt ville modtage fra den anden forældre mener det er omkring 1300 kr, nogle betaler dog mere ... plus du ikke er godkendt til boligstøtte som enlig, børne penge mm...

Har du evt taget en snak med dem der har ham i aflastning mht dine tanker? 

Anmeld Citér

3. november 2016

Mamalou

Jeg synes også du skal snakke med din familierådgiver om muligheden for anbringelse. De beregner jeres egenbetaling på baggrund af jeres økonomi. I vil stadig have ret til boligstøtte. Sådan var det i hvert fald da jeg sad som rådgiver inden for området for 3 år siden. 

Held og lykke med det

Anmeld Citér

3. november 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Kram til dig  .

Du kan ønske at barnet skal i aflastning/pleje ved nogle bestemte men det er ikke en garanti for at det bliver dem.. det kommer an på rigtig mange ting...

Selvom det er frivillig, så er det meget forskelligt hvor meget man selv "bestemmer" mht samvær... nogle har ret frie rammer, mens andre meget firkantet....

Der er nogle kommuner der kræver betaling, jeg mener det er omkring det som man normalt ville modtage fra den anden forældre mener det er omkring 1300 kr, nogle betaler dog mere ... plus du ikke er godkendt til boligstøtte som enlig, børne penge mm...

Har du evt taget en snak med dem der har ham i aflastning mht dine tanker? 

Jeg er ikke enlig og jeg få ikke boligsikring.

jeg må snakke med min sagsbehandler om vi selv må bestemme hvor meget vi vil have hende/ham. 

Jeg har snakket lidt med aflastning og de har haft snakket om at de måske var beder at h*n var lidt mere hos dem men manden har haft sagt at han ikke ville have hende/ham i pleje men hun vil snakke med ham.

For nu hvor de har haft hende/ham i lang tid så kan de heller ikke undvære. 

Men hvis h*n ikke kan komme i pleje hos dem så skal h*n ingen steder.

Anmeld Citér

3. november 2016

Sprit25

Anonym skriver:

Jeg er ikke enlig og jeg få ikke boligsikring.

jeg må snakke med min sagsbehandler om vi selv må bestemme hvor meget vi vil have hende/ham. 

Jeg har snakket lidt med aflastning og de har haft snakket om at de måske var beder at h*n var lidt mere hos dem men manden har haft sagt at han ikke ville have hende/ham i pleje men hun vil snakke med ham.

For nu hvor de har haft hende/ham i lang tid så kan de heller ikke undvære. 

Men hvis h*n ikke kan komme i pleje hos dem så skal h*n ingen steder.

Hvad med at sætte aflastningen op? Kan det lade sig gøre

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.