Halløj.
Jeg fødte en rask dreng for en knap en uge siden, fødslen var ukompliceret. Vi har været hjemme i et par dage, men jeg bøvler lidt med humøret. Jeg har grædt on/off siden vi kom hjem og føler mig en smule fanget i det at være blevet mor. Jeg synes min baby er lækker, men har ikke de store følelser for ham endnu. Jeg er normalt selvstændig og stærk men pt har jeg mest lyst til at min mand skal være ved mig heletiden. Jeg har ikke fortalt nogen om hvordan jeg har det.
Mit spørgsmål er, om det er en normal reaktion på alt det nye jeg skal tackle, altså en slags fødelsreaktion
Lisbeths svar
Hej Kære du !
Først stort tillykke med din lille dreng.
Det er en kæmpestor omvæltning at blive mor. først en lang graviditet, en måske hård fødsel, og så hele den store oplevelse af at skulle have ansvaret for et lille hjælpeløst babybarn.
Den store lykkefølelse kommer ikke altid som et lyn fra en klar himmel.Nogen gange tager det tid inden det nære bånd er opstået.
Usikkerheden om du er en god nok mor, får han mad nok, kan du læse ham, sover han godt nok, er han rask, trækker han vejret pænt. Alle disse tanker myldrer sikkert rundt i dig.? Det er helt normalt.
At være alene med ham uden din mand kan skabe en stor bekymring eller endog angst.
De er vigtigt, du fortæller din mand, hvordan du har det, hormonerne drøner rundt i din krop og gråd on off er helt normalt.
Han skal lytte og rumme dig og være der når du har brug for ham. dine følelser skal ikke negliseres.Nyd ham sammen, læg jer, snak og hold om hinanden.
Ræk ud og bed om hjælp til de praktiske ting. Der må være bedsteforældre og venner der meget gerne vil gå en tur.med barnevognen eller lave noget praktisk.
Om du har en fødselsreaktion, ja det har du.Nogen gange går det hurtigt over når erfaringen omkring den lille ny er på plads.
Gamle ting fra rygsækken kan poppe op og give nogle reaktioner, så nogen gange skal der mere hjælp til.
Det vigtige er , du åbner og fortæller, hvordan du har det, så du kan få den hjælp og kærlige støtte, du lige nu har så meget brug for.
Vil bede dig ringe til din sundhedsplejerske i morgen og fortælle hvordan du har det.
Får du ikke besøg, må du skrive igen, og jeg vil støtte dig så godt det er muligt herfra.,
Sender dig et stort varmt støttende knus.
Varme Hilsner
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk