Håber du kan hjælpe
Har en datter på 9 måneder der igennem to måneder har brugt fødderne mere og mere til at stå/ bevæge sig rundt ved at holde fast i forskellige overflader, rejse sig op osv. Og som det ser ud tror jeg ikke der gå flere måneder før hun kan gå.
Spm er hvilket fodtøj skal hun have og hvornår med hensyn til hårde og bløde sko. I hjemmet bruger hun ingenting/ skridsikre strømper eller sutsko. Har overvejet overtræks sko som hun kan bruge når vi er i haven. Men ved ikke hvordan jeg skal introducere hende for fodtøj.
Vh Carina
Christinas svar
Kære Carina
Mange tak for dit spørgsmål.
Når din datter har så godt styr på sine fødder og ben er det faktisk ikke nødvendigt at give hende sko på endnu.
Lige nu lyder det som om din datter mest bevæger sig rundt inden døre og da kan hun fortsat have bare tæer eller skridsikre strømper på. Til brug i institutionen kan hun bruge små bløde sko som ikke giver støtte, men som holder fødderne varme. Når hun om en måneds tid eller to tilbringer mere og mere tid på fødderne kan du begynde at introducere rigtige sko.
Det fodtøj jeg vil anbefale er en sko med en fast hælkappe som passer i bredden til hendes fod og som kan spændes ordentlig fast om foden.
Så er det bare med at afprøve hvad hun siger til at få dem på :-)
Held og lykke.
De bedste hilsner
Christina
Christina tilbyder udredning, råd og vejledning, motorisk testning samt behandling af børn i alderen 0-15 år. Typiske problemstillinger kan være motorisk forsinkelse, motorisk uro, hypermobilitet, kranie skævhed, usikker hånddominans samt sansemotoriske vanskeligheder. Christina er mobil børnefysioterapeut og kører i Hovedstadsområdet samt Nordsjælland.
Se Christinas hjemmeside: FysioterapiTilBørn.dk
Anmeld
Citér