Varmt måltid midt på dagen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. september 2016

mpr

modesty skriver:

Hvorfor skal det være varmt? Du kan vel godt lave et måltid med de samme ingredienser som er koldt. Det vil gøre det en del nemmere.

Derudover tror jeg at det er væsentligt vigtigere hvad måltidet indeholder end hvor det ligger på dagen.

Sandt det kan man, men tænker at få kold mad 5 ud af 7 dage måske ikke bliver så godt modtaget for det ville jo også være mig og manden der skulle have med bonus er det kun 2 hverdage hun ville skulle leve med det. 

Har læst flere eksperter udtale sig om kød, kartofler, ris og lignende ikke bør være en del af aftensmåltidet da det kræver for meget af kroppen, til at fordøje på dette tidspunkt af døgnet og kan påvirke søvn og overskud, samt vægt. Denne sammenhæng bør derfor i stedet ligge midt på dagen i forhold til at det er der vi fordøjer mest. Disse ting ser jeg normalt som varm mad. Alt det man spiser om aften skal være let fordøjelig  Og jeg kan sagtens se det fornuftige i det de siger, da jeg aldrig har haft det bedre med kroppen end dengang jeg spiste på den måde. Og faktisk kun har taget på siden jeg stoppede med at spise på den måde for 6 år siden, på trods af at selve kosten's sammensætning ikke havde ændret sig voldsomt.

Det er bare at jeg skal finde ud af hvordan tingene skal hænge sammen for at det kan lade sig gøre ordentligt i og med det jo ikke vil være rester fra aftensmaden man bare varmer op igen  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2016

modesty

Sandt det kan man, men tænker at få kold mad 5 ud af 7 dage måske ikke bliver så godt modtaget for det ville jo også være mig og manden der skulle have med bonus er det kun 2 hverdage hun ville skulle leve med det. 

Har læst flere eksperter udtale sig om kød, kartofler, ris og lignende ikke bør være en del af aftensmåltidet da det kræver for meget af kroppen, til at fordøje på dette tidspunkt af døgnet og kan påvirke søvn og overskud, samt vægt. Denne sammenhæng bør derfor i stedet ligge midt på dagen i forhold til at det er der vi fordøjer mest. Disse ting ser jeg normalt som varm mad. Alt det man spiser om aften skal være let fordøjelig  Og jeg kan sagtens se det fornuftige i det de siger, da jeg aldrig har haft det bedre med kroppen end dengang jeg spiste på den måde. Og faktisk kun har taget på siden jeg stoppede med at spise på den måde for 6 år siden, på trods af at selve kosten's sammensætning ikke havde ændret sig voldsomt.

Det er bare at jeg skal finde ud af hvordan tingene skal hænge sammen for at det kan lade sig gøre ordentligt i og med det jo ikke vil være rester fra aftensmaden man bare varmer op igen  

OK.  Altså, herhjemme spiser vi hverken ris eller kartofler (eller hvede, som er væsentligt værre end de andre nævnte), så det gør det selvfølgelig lidt nemmere. Vi spiser kød til aftensmad, men derudover kun grønsager.

Der er vist ret delte meninger m.h.t. om det gør en forskel at man spiser "tungt" sent på dagen. Den seneste forskning viser vist at det ikke gør nogen nævneværdig forskel fordi man fordøjer mere jævnt fordelt over døgnet (men jeg er for træt og doven til at google, sorry &nbsp

Under alle omstændigheder vil jeg mene at det er markant mere afgørende HVAD man putter i munden end HVORNÅR man putter det i munden. Det virker lidt som at springe over hvor gærdet er lavest i stedet for at forholde sig til hvad de ting man spiser rent faktisk gør ved kroppen.

Anmeld Citér

7. september 2016

Abracadabra

Jeg tror ikke på den halvvarme madkasse - jeg ville heller ikke spise mad, jeg vidste havde stået på buffeten i 6 timer. Suppe kan serveres pr. termokande, ellers må det være mikroovn eller madpakke i køleskab. 

Men man kan jo stadig leve vegetarisk til aftensmad! Der behøver hverken være kød eller kartofler, de ting kan fint spises koldt til frokost. 

Handler det om vægttab? For hele familien behøver jo ikke følge den fikse idé, du kan jo selv droppe kødet, hvis de andre trives fint med almindelig aftensmad.

Husk i øvrigt, at man i teenageårene har et højere energibehov, så hvis man altid spiste som en 15 årig, ville man blive meget tyk. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.