What to do? (Part til hest)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. september 2016

fo82

Mami skriver:

Du kan stoppe mig herfra og til juleaften jeg kommer aldrig til at mene at gratis hestepiger er kvalitet. 

Som sagt har jeg arbejdet for flere proffesionelle stalde (inklusiv den jeg har min gang I nu) og set skraek eksempel paa skraek eksempel udfoert af ih saa dygtige selvudnaevnte hms guruer. 

Hvis de her ridepiger er saa dygtige hvorfor vil de saa saette liv og Lemmer paa spil uden nogensinde at faa noget ud af det? Saa vil du maaske sige erfaring men hvad skal de dog bruge erfaring I basal ridning og traening til hvis de er saa dygtige? 

Og du har simpelthen bevaeget dig rundt paa saa mange staevnepladser og stalde at du kan sige der er faa udannet proffesionelle Ryttere du vil anbefale? 

Jeg har INTET sted skrevet at en 3 aars ikke kan tage styring jeg har skrevet det ikke er optimalt  

hms er omgang med en hest, der kan vaerre god omgang (en god horseman) og daarlig omgang (daarlig horseman) 

og saa finder jeg det ustyrlig morsomt at du skriver man ikke skal vaerre bedreviden osv. Naar du er praecis det samme mod de som er uddannet og har betalt I dyre domme for at naa til hvor de er :-D

Nej jeg vil ikke bruge erfaring som argument - men lysten til at træne og udvikle - tænk sig - man kan godt være motiveret af andet end cool cash...

jeg har, som dig, haft min gang i flere professionelle stalde, med uddannet personale... Tid er penge - og det bærer træning utroligt meget præg af,  og når nu du taler om de mange stævne pladser - tag et kig på opvamningsbanerne - kalder du det flertallet praktiserer i dag for kvalitetsridning? Jeg gør ikke... Cirkusbevægelser uden takt og bæring, heste der går konsekvent bag den lodrette linie... Ja hurra for god kvalitativ ridning...

jeg har vidst ikke skrevet nogen steder at jeg ved bedre end de uddannede - men man kan da være nok så uddannet - hvis ikke man praktiserer et ordentligt arbejde og en ordentlig ridning af hesten, så er man ikke et hak bedre end urutinerede pony Lise...

din attitude mod de ryttere der rider og træner både egne og andres heste er utrolig hoven, en examineret berider er ikke nødvendigvis det dygtigere, sjovt nok er der ikke mange af dem der er repræsenteret på vores dressurlandshold.. I ridesporten kan man have redet i nok så mange år, og have taget en uddannelse, men man bliver aldrig færdig med at lære og udvikle sig... Og mener man at man ikke behøver lære mere kan man lige så godt stige af og sælge hesten... For så er man ikke på nogen måde open minded længere... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2016

Lilleluna

Ja jeg er altså enig med mami. Jeg ville personligt aldrig overlade en uuddannet hest til en ung pige. Dette både i forhold til hest og den unge pige. Den rigtige uddannelse fra starten er så vigtig fr sådan en hest. Og som ejer ville jeg være rigtig ked af hvis en ung pige kom galt afsted med min unghest. Der kan ske mange ting med en hest der gerne vil prøve grænser af. 

Jeg ville nok droppe at få hesten trænet indtil jeg enten selv havde mulighed eller kunne sende den i professionelle hænder. 

Anmeld Citér

4. september 2016

Mami

Nej jeg vil ikke bruge erfaring som argument - men lysten til at træne og udvikle - tænk sig - man kan godt være motiveret af andet end cool cash...

jeg har, som dig, haft min gang i flere professionelle stalde, med uddannet personale... Tid er penge - og det bærer træning utroligt meget præg af,  og når nu du taler om de mange stævne pladser - tag et kig på opvamningsbanerne - kalder du det flertallet praktiserer i dag for kvalitetsridning? Jeg gør ikke... Cirkusbevægelser uden takt og bæring, heste der går konsekvent bag den lodrette linie... Ja hurra for god kvalitativ ridning...

jeg har vidst ikke skrevet nogen steder at jeg ved bedre end de uddannede - men man kan da være nok så uddannet - hvis ikke man praktiserer et ordentligt arbejde og en ordentlig ridning af hesten, så er man ikke et hak bedre end urutinerede pony Lise...

din attitude mod de ryttere der rider og træner både egne og andres heste er utrolig hoven, en examineret berider er ikke nødvendigvis det dygtigere, sjovt nok er der ikke mange af dem der er repræsenteret på vores dressurlandshold.. I ridesporten kan man have redet i nok så mange år, og have taget en uddannelse, men man bliver aldrig færdig med at lære og udvikle sig... Og mener man at man ikke behøver lære mere kan man lige så godt stige af og sælge hesten... For så er man ikke på nogen måde open minded længere... 

Du skriver der er faa du vil anbefale det tyder jeg som du har en masse erfaring med proffesionelle Ryttere, hvad er det ioevrigt for traening og udvikling en i forvejen dygtig rytter skulle faa ud af basis traening? 

Jeg er hoven (kender ikke lige det ord?) overfor en der aabenbart er lige saa dygtig som en proffesionel uden at tage penge for det fordi det absolut ingen mening giver. Den person ville have aars ventetid. 

En berider kan slet ikke bestaa hvis de rider grimt og ikke kender Deres teori, at nogle top ryttere (som ikke noedvendigvis er berider) rider som skulle man tro det var loegn, er en helt anden diskussion 

men bevis gerne jeg tager fejl og smid en video op af en gratis dygtig rytter der rider andres heste til med godt resultat. 

Indtil da holder jeg paa du faar hvad du betaler for 

nu snakker jeg selfoelgelig ridning paa lidt mere end C plan og der syntes jeg bestemt fleertallet rider paent. 

Og du har ret I vi ikke har mange paa det danske landshold. Men tag et kig paa Dubai, tyskland, holland og england, der er en Del danskere der goer det godt 

Anmeld Citér

4. september 2016

Skouboe

Mami skriver:

Du skriver der er faa du vil anbefale det tyder jeg som du har en masse erfaring med proffesionelle Ryttere, hvad er det ioevrigt for traening og udvikling en i forvejen dygtig rytter skulle faa ud af basis traening? 

Jeg er hoven (kender ikke lige det ord?) overfor en der aabenbart er lige saa dygtig som en proffesionel uden at tage penge for det fordi det absolut ingen mening giver. Den person ville have aars ventetid. 

En berider kan slet ikke bestaa hvis de rider grimt og ikke kender Deres teori, at nogle top ryttere (som ikke noedvendigvis er berider) rider som skulle man tro det var loegn, er en helt anden diskussion 

men bevis gerne jeg tager fejl og smid en video op af en gratis dygtig rytter der rider andres heste til med godt resultat. 

Indtil da holder jeg paa du faar hvad du betaler for 

nu snakker jeg selfoelgelig ridning paa lidt mere end C plan og der syntes jeg bestemt fleertallet rider paent. 

Og du har ret I vi ikke har mange paa det danske landshold. Men tag et kig paa Dubai, tyskland, holland og england, der er en Del danskere der goer det godt 

Uden i øvrigt at tage stilling til jeres diskussion, den må I helt selv om, vil jeg gerne indføje her at der altså findes rigtigt dygtige unge ryttere, der af forskellige årsager ikke selv har hest i øjeblikket, fx pga. økonomi/studie eller lign., og som derfor gerne rider andres heste gratis. Det er der ikke noget usædvanligt i.

Anmeld Citér

4. september 2016

Mami

Skouboe skriver:

Uden i øvrigt at tage stilling til jeres diskussion, den må I helt selv om, vil jeg gerne indføje her at der altså findes rigtigt dygtige unge ryttere, der af forskellige årsager ikke selv har hest i øjeblikket, fx pga. økonomi/studie eller lign., og som derfor gerne rider andres heste gratis. Det er der ikke noget usædvanligt i.

Det goer der bestemt, men de tilrider sjaeldent og staar med hele ansvaret Alene og saa faar de ofte god undervisning undervejs, og de piger har som oftes part of betaler et Lille beloeb om mdr 

Anmeld Citér

5. september 2016

Anonym trådstarter

Vil lige tilføje at hun ikke står med det hele selv. Hesten kan lorengeres, bære sadel og trense, trafiksikker osv. Meget nem at gå til - Hvis man blot håndtere den "på den rigtige måde".. (Konsekvent) + jeg vil selv være der, når hun skal op på den, for at være sikker på det bliver gjort på en forsvarlig måde. 

Den er kun 3, så min forventning til i år er ikke andet end at være ryttervant og så må vi se, om jeg har råd til at sende den i ridning når uddannelsen er bestået. 

Jeg er kommet frem til at jeg tager en seriøs snak med parten, og hvis hun ikke forstår min pointe og behov for kommunikation, så flytter jeg hesten i stald tættere på mig selv, så jeg får det til at gå op lidt nemmere og så må jeg se om en evt. Part kan dukke op, eller om jeg må klare det selv. 

Anmeld Citér

5. september 2016

Lilleluna

Jeg synes uanset hvor meget du så end er med på jorden og hvor sød du synes din hest er at det er meget at sætte en ung pige til. 

Man kan aldrig forudsige hvordan hesten reagerer og der er altid en risiko. Den risiko ville jeg ikke smide over på andre, med mindre de var professionelle og dermed har en forsikring der gør sig gældende. 

Jeg kan sagtens forstå det er et dilemma at have ung hest ig være gravid. Jeg står selv i nogenlunde samme situation, bortset fra min er 5 år og har gået stævner i både spring og dressur. Jeg har heller ikke råd til at sende hende i ridning indtil jeg engang selv er klar igen, men jeg er heller ikke tryg ved at have en mere eller mindre tilfældig rytter til at ride min stadig ret uerfarne hest, derfor holder hun fri indtil nytår og kommer så i ridning 2-3 måneder derefter til je selv er kommet så meget ovenpå at jeg kan overtage.

Anmeld Citér

5. september 2016

Anonym trådstarter

Lilleluna skriver:

Jeg synes uanset hvor meget du så end er med på jorden og hvor sød du synes din hest er at det er meget at sætte en ung pige til. 

Man kan aldrig forudsige hvordan hesten reagerer og der er altid en risiko. Den risiko ville jeg ikke smide over på andre, med mindre de var professionelle og dermed har en forsikring der gør sig gældende. 

Jeg kan sagtens forstå det er et dilemma at have ung hest ig være gravid. Jeg står selv i nogenlunde samme situation, bortset fra min er 5 år og har gået stævner i både spring og dressur. Jeg har heller ikke råd til at sende hende i ridning indtil jeg engang selv er klar igen, men jeg er heller ikke tryg ved at have en mere eller mindre tilfældig rytter til at ride min stadig ret uerfarne hest, derfor holder hun fri indtil nytår og kommer så i ridning 2-3 måneder derefter til je selv er kommet så meget ovenpå at jeg kan overtage.

Men nu har min hest bare et behov for at være i hænder, mere end jeg selv kan. Desuden er pigen ganske kompetent og god med hesten, trods startproblemer. 

Selvfølgelig(!!) ønsker jeg ikke der sker noget, men nu har jeg selv redet mange forskellige heste for andre mennesker før jeg købte min egen.. Selc søde Musse kan blive forskrækket og der sker en ulykke.. Så når pigen ved hvordan hesten er, og jeg (og andre) kan se at pigen er tryg og god til at håndtere de situationer, så tør jeg godt. 

Vi er (heldigvis) alle sammen forskellige ang. Vores heste, holdninger og behov. 

Anmeld Citér

5. september 2016

årgang84

Profilbillede for årgang84

I mine øjne er den KUN 3 år. Så hvorfor så travlt. 

Er lidt imod den tidligetilridning. Men det er hvad det er. 

Men ja de kræver virkelig at vide hvor skabet skalstå. Og der er en undervisning du skal give videre til hende. Så i kan blive fælles om " projektet " så derefter begynde at få faste dage hvor du er der og hvor hun er der. 

Det er dig der har købt hesten og valgt den til. Så har du jo også hoved ansvaret. 

Anmeld Citér

5. september 2016

Mi_Ni

Jeg melder mig på banen med samme holdning som en del af de andre - at det er meget at sætte en ung pige til.

Jeg har selv været den unge pige! Og jeg var hamrende dygtig, jeg havde redet flere ganske lovende ungheste op til middelsvært niveau, og jeg modtog ganske kompetent undervisning sideløbende, havde egen hest og startede middelsvært med placeringer på distriktsplan i en alder af 16 år. 

Jeg ville ønske nogen havde stoppet mig da jeg (ung, dum og dristig) kastede mig op på ryggen af den ene unghest efter den anden. Nok var jeg en dygtig rytter, men jeg var også modig som følge af mangel på erfaring og lysten til at vise alle andre hvad jeg kunne.

Det resulterede i to grimme ulykker med et års mellemrum, og i dag lider jeg af kronisk piskesmæld, dårlig hukommelse som følge af en mindre hjerneblødning, postcommotionelt syndrom som følge af 40+ minutters bevidstløshed, en komplet overrevet skuldermuskel som aldrig bliver helt ok igen - og totalt rideforbud fra neurokirurgisk afdeling på OUH.

Hende jeg red hesten til for har aldrig tilgivet sig selv, og jeg tænker tilbage og ville ønske at nogen havde gidet pille mig af hesten og talt til mit selvophøjede ego.

Jeg siger ikke at det nødvendigvis går så galt, men det halve havde også været nok. Dette skete på to forskellige heste, den ene havde flere set det komme med, den anden var godheden selv, men ung og dum - ligesom mig.

Jeg ville aldrig sende en ung pige op på en unghest - en del af det at uddanne sig, er også at acceptere og affinde sig med risiciene ved at arbejde i sådan et erhverv. En ung pige der gør det gratis, lige som jeg selv gjorde, gør det 100% af lyst, og tænker nok i sin glædesrus ikke altid over konsekvenserne.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.