Jeg melder mig på banen med samme holdning som en del af de andre - at det er meget at sætte en ung pige til.
Jeg har selv været den unge pige! Og jeg var hamrende dygtig, jeg havde redet flere ganske lovende ungheste op til middelsvært niveau, og jeg modtog ganske kompetent undervisning sideløbende, havde egen hest og startede middelsvært med placeringer på distriktsplan i en alder af 16 år.
Jeg ville ønske nogen havde stoppet mig da jeg (ung, dum og dristig) kastede mig op på ryggen af den ene unghest efter den anden. Nok var jeg en dygtig rytter, men jeg var også modig som følge af mangel på erfaring og lysten til at vise alle andre hvad jeg kunne.
Det resulterede i to grimme ulykker med et års mellemrum, og i dag lider jeg af kronisk piskesmæld, dårlig hukommelse som følge af en mindre hjerneblødning, postcommotionelt syndrom som følge af 40+ minutters bevidstløshed, en komplet overrevet skuldermuskel som aldrig bliver helt ok igen - og totalt rideforbud fra neurokirurgisk afdeling på OUH.
Hende jeg red hesten til for har aldrig tilgivet sig selv, og jeg tænker tilbage og ville ønske at nogen havde gidet pille mig af hesten og talt til mit selvophøjede ego.
Jeg siger ikke at det nødvendigvis går så galt, men det halve havde også været nok. Dette skete på to forskellige heste, den ene havde flere set det komme med, den anden var godheden selv, men ung og dum - ligesom mig.
Jeg ville aldrig sende en ung pige op på en unghest - en del af det at uddanne sig, er også at acceptere og affinde sig med risiciene ved at arbejde i sådan et erhverv. En ung pige der gør det gratis, lige som jeg selv gjorde, gør det 100% af lyst, og tænker nok i sin glædesrus ikke altid over konsekvenserne.
Anmeld
Citér