Der er 15 måneder mellem mine unger, og vi valgte at have både en barnevogn og en klapvogn.
Klapvognen var faktisk dem de brugte til at sove i, mens barnevognen fungerede som en slags kombi: Til den yngste skulle i dagpleje sov storebror i klapvognen i dagplejen, og søster i barnevognen, da hun kom i dagpleje fik hun en barnevogn der ovre (den blev ledig) og brormand fortsatte med klapvognen, i weekenderne sov brormand ikke til middag så der sov søter i liften i klapvognen. Når vi skulle nogle stedder tog vi klapvognen med, den havde søster 1-priotet til, mens bromand altså havde fået et par ben at gå på (her skal huskes at han stoppede med at sove til middag uden for dagplejen da han var 2)
Den meget sjældne gang vi tog på en tur hvor vi ikke kunne forlange at brormand gik, fik han lov at hvile benene sidende med søster mellem benene oppe i klapvognen, blev han træt i benene mens hun sov holdt vi pause.... hun havde sele på, og sad tæt på styrtbøjlen, så hun kunne ikke falde nogen stedder, han kunne alligevel ikke komme til at smutte ud for hende, det skal siges at det var en barnevogns sele, havde der været 5.punkts sele ville det ikke kunne have ladedet sig gøre på den måde.
Ind i mellem satte vi dem i hver sin ænde af barnevognen, så de så på hinanden, den ene brugte seleringene, mens den anden brugte de stænger der er til at stive vognen af med, altså barenevognsselerne blev sat der i.
På et tidspunkt blev storebror for stor til at de kunne dele klapvognen, så vi blev enige om at købe en ekstra lidt billigere model, som bare kunne smides i varekurven på den store klapvogn... meget meget dårligt valg, den endte med at ligge fast i bilen, så kunne vi bruge den når vi var ude for at handle og søster var faldet i søvn på turen.
Jeg må indrømme, at med mindre man ofte skal på lange ture, er jeg modstander af at man kører ens halv store småbørn rundt, det er simbelthen alt for tideligt at lære dem at de skal køres, de har SÅ godt af at lære at bruge deres små kroppe, og godt af at lære at det der med at køre hele tiden ikke er nogen god ide, det er ikke for sjov skyld man døjer med fedme i DK, og så går vi her og lærer vores børn at de bare skal være dovne, det gælder altså om at lære dem sunde vaner fra start af, sund mad kan ikke gøre det alene, at bruge kroppen er også en stor del af det. Jeg bliver SPÅ harm går genboen ikke lige gider gå op i børnehaven med hendes 5- årige tøs, for F der er skalde 800 meter, og den sjælden gang det så sker brokker tøsen sig over at hun har ondt her og der og ikke kan gå sååååå langt, uhe stakkels tøs, og dog for nu er hun begyndt i før-skole ordtnlingen og 7 km er jo langt (det var ikke ironisk *ss*) så der bliver man hver eneste dag inden kørt eller må tage bussen, så nu er man fri for at brokke sig over at man skal gå en lille bitte smugle.... Ej jeg sys det er noget underligt noget, og tvivler altså på at mine unger blver senere træt end andres (men selgfølgelig at man har lært at bruge signe ben gør narturligvis en forskæld) og de kan altså godt klare en hel dag i sommerland uden en klapvogn (hhv 3 og 4½ år gamle) uden at brokke sig, vi voksne blev faktisk trætte i benene før de gjorde.
Kunne jeg lave vores vlag om, ville jeg ikke gøre det, jeg har haft SÅ meget glæde af vores mange tusinde kroner dyre klapvogn, og den har holdt, vi er ellers ikke nogen der passer på, den har været med på meget stejle bakker off-road i skove, ud over stupmarker og plovfuger i saltvand på stranden og jeg skal komme efter dig med hårdhænnethed, den holder ganske glimrende endnu, selv om at det er ved at være en gamel sag, den har holdt til 4 børn alt i alt (vi købte den brugt til 2100 fra ny kostede den over 5000) Den er så også modellen lige under duo, dvs til modellen en tak større er der en barnevognsdel med til (det kunne man også købe til denne her en gang, men den var så lang i liggemål at det ikke var nødvendigt at have) lavet så man kunne lave den om til en kombi, dvs fodstøtten op ryglænet ned (og den blev helt vandret hvilket mange klapvogne ikke bliver i dag) evt en kørepose i og så overlædderet og den ligner fuldstændig en kombi.
Normalt vil jeg ikke anbefale en kombi liggemålne er simbelthen for små, mens man i duo kan få liggemål i barnevognsdelen der er lige så lange som alm barnevogn, hvis man kun har den ene vogn, er det klart at foretrække.
Hvad der er bedst for jer??? tja, mit bedste råd er at vente og se hvad i får brug for, jeg er SÅ super lykkelig for at min mand fik lokket mig til at vente, ellers havde vi kastet penge efter en tvillinge vogn, som vi slet slet ikke ville være blevet glade for, mens andre med pseudotvillinger, ikke ville kunne undvære deres tvillingevogn, hvordan man bor og hvilke krav man stiller betyder rigtig meget for hvad man bliver glad for, og det er nu en gang nemest at se hvad man har brug for når man står og skal bruge det, og du holder jo ikke op med at kunne købe vogn bare fordi der er kommet en mindre søskende, vel? Min erfaring er: vent og se hvad i får brug for, med minder i bare overhovedet ikke kan leve uden en vogn jeres datter kan sove til middag i.
Anmeld