Read the baby, not the books.
Vi har valgt et familie liv med et enebarn.
Vores søn er nu 5 år gammel, vi har en selvstændig dejlig dreng som kan så meget og vi er så frie til mange oplevelser sammen. Vi kan give ham en masse kærlighed, nærvær og tid.
Vi føler ikke vi har energien og tiden til én til.
Det har været hårdt med vores søn, han var kolik barn, signal stærk og meget sensitiv. Han trivedes overhovedet ikke i dagplejen, var ulykkelig for ikke at kunne blive hjemme eller bare være sammen med hans mor eller far. Han havde INGEN gavn af at være afsted i dagpleje 42 timer om ugen i en dagpleje (vi havde begge fuldtids arbejde, og han blev afleveret inden vi mødte på job og hentet efter vi havde fri)
Skulle vi overveje at sætte et nyt barn i verden, skulle det være på barnets præmisser. Det vil sige barsel efterfulgt af orlov til omkring børnehave alderen. En rolig start på livet med familien i centrum.
Det er derfor vi har valgt ikke at få flere børn, lysten har været der, men vi fandt ud af hvad det kostede vores søn at vi var afhængige af at vi begge havde fuldtids job.
Der mange der har sagt at jamen det jo ikke sikkert barn nummer 2 bliver som vores første og barn nummer toner nemmere end ens første barn, for så har man prøvet det hele før. Der er en chance for at en lille ny ikke er kolik baby, signal stærk og sensitiv, men vi føler ikke et behov for at sætte et barn til verden vi ikke føler vi kan give det vi gerne vil give og som vi føler vores søn ikke fik, fordi vi ikke anede vi fik en følelse af det var forkert at aflevere ham til et fremmed menneske som 10 mdr gammel, sammen med 4 andre babyer/børn han heller ikke på nogen måde kendte i et hjem han slet ikke følte sig tryg i og hvor der startede og stoppede nye børn i ét væk.
Men der er jo nok mange grunde til familier vælger enebarn frem for flere børn, det her er bare vores beslutning ud fra vores familie. Jeg dømmer på ingen måde andre for hvad de gør eller ikke gør. Jeg har meget stor respekt for forældre til flere børn, for jeg ved hvor hårdt det er at passe arbejde og familie samtidig. Jeg synes det er så fint når en familie kan få det til at hænge sammen med flere børn. Men hos os vil det ikke kunne passe ind som det ser ud nu og vi har det også så fint med vores dejlige søn. Vi giver ham alt vi kan og vi tager os tiden til ham efter arbejde.
Anmeld
Citér