Har selv gennemført to graviditeter efter at have mistet et barn.
Jeg tror det er vigtigt at anerkende at frygten er en tro følgesvend og det at man pludselig har forstået at en selv og ens børn ikke er usårlige, gør noget ved en.
Derudover er det min erfaring at det er vigtigt at være ærlig, sige til jordemor, læge mm. Ar man er sindsyg bange og man har brug for de hjælper med at spænde et sikkerhedsnet ud, give den form for tryghed de kan med fx ekstra scanninger, flere konsultationer mm.
Og så de der statistikker, hvad kan bruge dem til? De har jo ramt mig en gang så hvorfor ikke igen? Min datter havde en hjertefejl der bliver 1 barn med hver anden år, tal om små sandsynligheder, og hvad så jeg var jo der tal, jeg havde vundet i lotto ned omvendt fortegn så hvorfor ikke igen? Jeg blev selv rasende når de sagde: det sker ikke to gange - for vidste jo nu livet ikke kom med garantier.
Jeg stillede et krav til mig selv: at være gravid en dag af gangen. Dvs. Jeg vågnede om morgenen og tænkte: i dag er jeg gravid helt ind til i aften og der sker ikke noget lige præcis i dag, så derfor kan jeg nyde i dag og lægge frygten væk bare i dag. Hvis jeg så skulle til en scanning eller andet så kunne jeg ikke før den var overstået men det var også okay. Jeg nåede til sidst op på at kunne være gravid en uge af gangen, for til sidst at ende med kun at kunne 1 time af gangen fordi angsten slog helt igennem.
Og så vil jeg statistikken holdt hos mit, har fået 2 levende mirakler efter der nu endda er 8 og 6 år. Men jeg kan stadig være lige bange for katastrofen skal ramme os igen.
Anmeld
Citér