D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Kattha skriver:
De kloge damer, det er sådan, at min datter har de sidste næsten 2 måneder brugt potte. Hun får stadig en ble på når hun skal sove, og også når vi skal ud. Men hun bruger ikke sin ble, og beder i stedet om at komme på toilet, og det er jo rigtig godt.
Men hun tisser stadig i bleen om natten (en del sjældnere under middagsluren). Jeg skifter den inden jeg selv går i seng, og så er den ellers tør til hun vågner.
Hvornår er det normalt at begynde at undvære natbleen? Er der noget jeg skal gøre, eller er det bare normalt, at børnene skal være lidt ældre før der er mere kontrol om natten? Og jeg skal bare vente?
Det er meget forskelligt fra barn til barn hvornår de kan undværre bleen om natten, men det er ikke unormalt at bruge natble til man er 4-5 år.
Det er ikke noget man kan lære ligesom at mærke efter om dagen, da det langt hen af vejen er hormonelt betinget. Man skal producere nok af et vidst hormon til at kroppen nedsætter urin produktionen om natten. - Og det gør de fleste helt små børn bare ikke. Nogle begynder dog tidligere end andre. - F.eks. er min datter på 2 år stortset færdig med natbleen, hun tisser først i den om morgenen, lige inden/efter hun vågner, mens jeg selv havde store problemer og faktisk var vådligger indtil langt ind i teenage årene.
Man kan dog gøre lidt. Hos min datter hjælper det at sige til hende om aftenen at hun har tisset på toilettet, og nu får ble på fordi hun skal sove, men at hun først skal tisse om morgenen når vi er stået op og går på toilettet. Så er bleen som oftest tør om morgenen.
Anmeld
Citér