Natble - hvor længe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.281 visninger
15 svar
5 synes godt om
26. juli 2016

Kattha

De kloge damer, det er sådan, at min datter har de sidste næsten 2 måneder brugt potte. Hun får stadig en ble på når hun skal sove, og også når vi skal ud. Men hun bruger ikke sin ble, og beder i stedet om at komme på toilet, og det er jo rigtig godt.

Men hun tisser stadig i bleen om natten (en del sjældnere under middagsluren). Jeg skifter den inden jeg selv går i seng, og så er den ellers tør til hun vågner. 

Hvornår er det normalt at begynde at undvære natbleen? Er der noget jeg skal gøre, eller er det bare normalt, at børnene skal være lidt ældre før der er mere kontrol om natten? Og jeg skal bare vente?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Kattha skriver:

De kloge damer, det er sådan, at min datter har de sidste næsten 2 måneder brugt potte. Hun får stadig en ble på når hun skal sove, og også når vi skal ud. Men hun bruger ikke sin ble, og beder i stedet om at komme på toilet, og det er jo rigtig godt.

Men hun tisser stadig i bleen om natten (en del sjældnere under middagsluren). Jeg skifter den inden jeg selv går i seng, og så er den ellers tør til hun vågner. 

Hvornår er det normalt at begynde at undvære natbleen? Er der noget jeg skal gøre, eller er det bare normalt, at børnene skal være lidt ældre før der er mere kontrol om natten? Og jeg skal bare vente?

Det er meget forskelligt fra barn til barn hvornår de kan undværre bleen om natten, men det er ikke unormalt at bruge natble til man er 4-5 år. 

Det er ikke noget man kan lære ligesom at mærke efter om dagen, da det langt hen af vejen er hormonelt betinget. Man skal producere nok af et vidst hormon til at kroppen nedsætter urin produktionen om natten. - Og det gør de fleste helt små børn bare ikke. Nogle begynder dog tidligere end andre. - F.eks. er min datter på 2 år stortset færdig med natbleen, hun tisser først i den om morgenen, lige inden/efter hun vågner, mens jeg selv havde store problemer og faktisk var vådligger indtil langt ind i teenage årene.

Man kan dog gøre lidt. Hos min datter hjælper det at sige til hende om aftenen at hun har tisset på toilettet, og nu får ble på fordi hun skal sove, men at hun først skal tisse om morgenen når vi er stået op og går på toilettet. Så er bleen som oftest tør om morgenen.

Anmeld Citér

26. juli 2016

Muffinmus

Når vi har haft 4-5 tørre bleer i træk om natten har vi prøvet..  Nogle gange gik det, andre ikke og så måtte vi vente nogle uger igen

Anmeld Citér

26. juli 2016

Kattha

MummiT skriver:

Det er meget forskelligt fra barn til barn hvornår de kan undværre bleen om natten, men det er ikke unormalt at bruge natble til man er 4-5 år. 

Det er ikke noget man kan lære ligesom at mærke efter om dagen, da det langt hen af vejen er hormonelt betinget. Man skal producere nok af et vidst hormon til at kroppen nedsætter urin produktionen om natten. - Og det gør de fleste helt små børn bare ikke. Nogle begynder dog tidligere end andre. - F.eks. er min datter på 2 år stortset færdig med natbleen, hun tisser først i den om morgenen, lige inden/efter hun vågner, mens jeg selv havde store problemer og faktisk var vådligger indtil langt ind i teenage årene.

Man kan dog gøre lidt. Hos min datter hjælper det at sige til hende om aftenen at hun har tisset på toilettet, og nu får ble på fordi hun skal sove, men at hun først skal tisse om morgenen når vi er stået op og går på toilettet. Så er bleen som oftest tør om morgenen.

Okay, tak, så tror jeg bare jeg vil tage det roligt, og vente. Og så snakke mere om det inden hun skal sove. Det gør vi i forvejen lidt, men måske vil det gøre en forskel hvis det bliver mere konsekvent, hver aften.

Anmeld Citér

26. juli 2016

Kattha

Viwisa skriver:

Når vi har haft 4-5 tørre bleer i træk om natten har vi prøvet..  Nogle gange gik det, andre ikke og så måtte vi vente nogle uger igen

Tak, så vil jeg glæde mig til der bare er en nat med tør ble, og ellers vente tålmodigt 

Anmeld Citér

26. juli 2016

Augustmama

Vi skiftede også vores pige inden vi selv gik i seng. Og da vi havde færten af hvornår på aften/natten hun tissede tog vi hende op på toilet om natten og hun tissede og så har hun været tør om natten lige siden :-) 

Nu går hun selv ud og tisser om natten hvis hun skal. :-) 

hun bliver 4 til septemper 

Anmeld Citér

26. juli 2016

Kattha

Augustmama skriver:

Vi skiftede også vores pige inden vi selv gik i seng. Og da vi havde færten af hvornår på aften/natten hun tissede tog vi hende op på toilet om natten og hun tissede og så har hun været tør om natten lige siden :-) 

Nu går hun selv ud og tisser om natten hvis hun skal. :-) 

hun bliver 4 til septemper 

Min kæreste foreslog faktisk at vi skal tage hende op og sætte hende på potten, omkring tisse-tidspunktet. Men jeg tænkte bare det var lidt synd at vække hende midt om natten. Lige nu skifter jeg bare bleen i sengen, uden at hun vågner af det. Men måske er det også et forsøg værd, i hvert fald når hun har fået en anden seng om en måneds tid - har stadig tremmeseng pt. Tak for rådet.

Anmeld Citér

26. juli 2016

Tip!

Min søn smed bleen i en weekend, i de følgende dage havde han ble på om natten, da han havde været tør samtlige dage alligevel, så fik han det ikke på til natten. Han har måske haft 2 uheld i flere år. 

Derimod min bonus søn, smed bleen ved 3 års alderen, han bliver 5 til september og har stadig en meget våd natble.  

Det er meget forskelligt fra barn til barn. 

Anmeld Citér

26. juli 2016

Kattha

BC skriver:

Min søn smed bleen i en weekend, i de følgende dage havde han ble på om natten, da han havde været tør samtlige dage alligevel, så fik han det ikke på til natten. Han har måske haft 2 uheld i flere år. 

Derimod min bonus søn, smed bleen ved 3 års alderen, han bliver 5 til september og har stadig en meget våd natble.  

Det er meget forskelligt fra barn til barn. 

Tak for svar. Det var da dejligt det gik så godt med din dreng. Og ja, lyder til det er meget forskelligt, så forventningerne vil være derefter

Anmeld Citér

26. juli 2016

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Vi turde ikke tage bleen af vores søn om natten før han havde været renlig om dagen i næsten et halvt år  men han var så også kun halvandet år da han smed den om dagen. Set i bakspejlet kunne vi godt have undladt at give ham den på til nat, for det kunne tælles på én hånd hvor mange gange han tissede i bleen om natten det halve år. Men vi kunne ikke overskue tis i vores seng, da vi samsov og det derfor gik ud over os alle tre.

Så i lyset af vores egen erfaring, så vil jeg nok anbefale når ungen har haft tørre bleer i nogen nætter  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.