Nå nu er jeg her igen

Min mand ringede og sagde at han ikke kunne nå at hente den mellemste i børnehaven og så måtte jeg lige skynde mig ud af døren. Jeg kan se at jeg hverken har fået rettet slåfejl eller noget som helst i det andet indlæg

.
Men tilbage til emnet:
At du kommer til at have en lang opstart syntes jeg bare er fint. Selve indkøringen må du ikke bruge for lang tid på. Men når han er indkørt vil han med sikkerhed have en del sygedage gennem den første lange tid. Og der vil det være en fordel at du ikke starter på arbejde lige med det samme.
Om han skal indkøres igen efter juleferien kan jeg ikke vurdere uden at kende ham. Nogle børn starter man forfra med og andre børn fortsætter bare som om intet var hændt.
Hvis du får en dagplejer som du er på bølgelængde med, så spørg evt. om du må tage et par billeder af hendes dagpleje-værelse. Print så billederne ud og læs dem som en bog med din dreng i juleferien. Og snak lidt om hvad man laver henne hos dagplejeren. Det vil hjælpe ham til at fastholde erindringen.
Til mine dagplejebørn der startede lige op til julen havde jeg lavet små bøger med billeder af dem selv i dagplejen. Det var en lille bog hvor der var billeder af måltidet, leg, middagsluren, deres plads med deres tøj osv.
Hvis det er muligt så prøve at holde en rytme der ligner dagpleje-dagen i ferien eller brug de sidste par dage på at nærme jer dagplejerytmen igen, så skal han ikke både forholde sig til ændret rytme og genopstart på en gang.
Jeg syntes at der er både fordele og ulemper ved at han starter op i dagpleje tidligt. Dels vil han få udfordringer som du ikke kan give ham selv om du prøver

og dels vil du få tid til dig selv og måske kan lave lidt på hjemmefronten som du ikke kan nå når man render efter en lille filur som Lucas hele dagen

Ulemperne er vel primært at du skal give slip! hvis Lucas ikke er i dagplejen i mange timer hver dag ,så vil der i bund og grund ikke være væsentlige ulemper for han.
Generelt set så er børn nemmere at køre ind jo yngre de er.
En anden skriver til dig omkring opskrivning og plads. Men der vil jeg lige sige at sundhedsplejersken godt kan skubbe lidt på. Det sker jævnligt at der er børn der har brug for at komme hurtigt ud i dagpleje af mange forskellige grunde.
Til slut vil jeg spørge om du har overvejet en vuggestue plads i stedet for dagpleje? En ulempe i dagplejen er at en krudtugle som ham kan komme til at mangle udfordringer når han bliver lidt større. Det betyder meget hvilke andre børn dagplejeren har og om hun er god til at opsøge kolleger med andre krudtugle-drenge.