(februar) Dagpleje.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. oktober 2009

finkedinke

Det bliver lige til et kort svar for Min mellemste datter kommer hjem lige om lidt.

Der er undersøgelser der viser at børn har bedst af at være hjemme hos mor og andre der viser at børn har godt af at komme ud. Jeg kan desvære ikke give links til noget som helst og har ikke lige tid til at  lede efter det nu.

Min erfaring som mor er at begge mine børn havde meget krudt i rumpen da de nåede 1 årsalderen og Clare som kun er 8 mdr allerede nu er meget glad fo ra t komme i legestue når jeg besøger dagplejen.
Hvis man går hjemme med de lidt større børn er det rigtigt godt med en legestue eller på anden måde samvær med andre børn. Børn kan give hinanden en anden måde at være sammen på. Somen anden skrev leger de ved siden af hinanden og ikke rigtig med hinanden men det er ik enesbetydende med at de ikke lærer noget af det. De spejler sig igennem legen og samværet.

Oh shit tiden er gået jeg bliver nødt itl at skrive videre senere
Berith

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2009

finkedinke

Nå nu er jeg her igen
Min mand ringede og sagde at han ikke kunne nå at hente den mellemste i børnehaven og så måtte jeg lige skynde mig ud af døren. Jeg kan se at jeg hverken har fået rettet slåfejl eller noget som helst i det andet indlæg.

Men tilbage til emnet:
At du kommer til at have en lang opstart syntes jeg bare er fint. Selve indkøringen må du ikke bruge for lang tid på. Men når han er indkørt vil han med sikkerhed have en del sygedage gennem den første lange tid. Og der vil det være en fordel at du ikke starter på arbejde lige med det samme.

Om han skal indkøres igen efter juleferien kan jeg ikke vurdere uden at kende ham. Nogle børn starter man forfra med og andre børn fortsætter bare som om intet var hændt.
Hvis du får en dagplejer som du er på bølgelængde med, så spørg evt. om du må tage et par billeder af hendes dagpleje-værelse. Print så billederne ud og læs dem som en bog med din dreng i juleferien. Og snak lidt om hvad man laver henne hos dagplejeren. Det vil hjælpe ham til at fastholde erindringen.
Til mine dagplejebørn der startede lige op til julen havde jeg lavet små bøger med billeder af dem selv i dagplejen. Det var en lille bog hvor der var billeder af måltidet, leg, middagsluren, deres plads med deres tøj osv.
Hvis det er muligt så prøve at holde en rytme der ligner dagpleje-dagen i ferien eller brug de sidste par dage på at nærme jer dagplejerytmen igen, så skal han ikke både forholde sig til ændret rytme og genopstart på en gang.

Jeg syntes at der er både fordele og ulemper ved at han starter op i dagpleje tidligt. Dels vil han få udfordringer som du ikke kan give ham selv om du prøver og dels vil du få tid til dig selv og måske kan lave lidt på hjemmefronten som du ikke kan nå når man render efter en lille filur som Lucas hele dagen
Ulemperne er vel primært at du skal give slip!  hvis Lucas ikke er i dagplejen i mange timer hver dag ,så vil der i bund og grund ikke være væsentlige ulemper for han.
Generelt set så er børn nemmere at køre ind jo yngre de er.

En anden skriver til dig omkring opskrivning og plads. Men der vil jeg lige sige at sundhedsplejersken godt kan skubbe lidt på. Det sker jævnligt at der er børn der har brug for at komme hurtigt ud i dagpleje af mange forskellige grunde.

Til slut vil jeg spørge om du har overvejet en vuggestue plads i stedet for dagpleje? En ulempe i dagplejen er at en krudtugle som ham kan komme til at mangle udfordringer når han bliver lidt større. Det betyder meget hvilke andre børn dagplejeren har og om hun er god til at opsøge kolleger med andre krudtugle-drenge.

Anmeld

1. oktober 2009

Diana...

finkedinke skriver:

Nå nu er jeg her igen
Min mand ringede og sagde at han ikke kunne nå at hente den mellemste i børnehaven og så måtte jeg lige skynde mig ud af døren. Jeg kan se at jeg hverken har fået rettet slåfejl eller noget som helst i det andet indlæg.

Men tilbage til emnet:
At du kommer til at have en lang opstart syntes jeg bare er fint. Selve indkøringen må du ikke bruge for lang tid på. Men når han er indkørt vil han med sikkerhed have en del sygedage gennem den første lange tid. Og der vil det være en fordel at du ikke starter på arbejde lige med det samme.

Om han skal indkøres igen efter juleferien kan jeg ikke vurdere uden at kende ham. Nogle børn starter man forfra med og andre børn fortsætter bare som om intet var hændt. Hvis du får en dagplejer som du er på bølgelængde med, så spørg evt. om du må tage et par billeder af hendes dagpleje-værelse. Print så billederne ud og læs dem som en bog med din dreng i juleferien. Og snak lidt om hvad man laver henne hos dagplejeren. Det vil hjælpe ham til at fastholde erindringen.
Til mine dagplejebørn der også startede lige op til julen havde jeg lavet små bøger med billeder af dem selv i dagplejen. Det var en lille bog hvor der var billeder af måltidet, leg og middagsluren, deres plads med deres tøj osv.
Hvis det er muligt så prøve at holde en rytme der ligner dagpleje-dagen i ferien eller brug de sidste par dage på at nærme jer dagplejerytmen igen, så skal han ikke både forholde sig til ændret rytme og genopstart på en gang.

Jeg syntes at der er både fordele og ulemper ved at han starter op i dagpleje tidligt. Dels vil han få udfordringer som du ikke kan give ham selv om du prøver og dels vil du få tid til dig selv og måske kan lave lide på hjemmefronten som du ikke kan når man render efter en lille filur som Lucas hele dagen
Ulemperne er vel primært at du skal give slip, hvis Lucas ikke er i dagplejen i mange timer hver dag ,så vil der i bund og grund ikke være væsentlige ulemper for han. Generelt set så er børn nemmere at køre ind jo yngre de er.

En anden skriver til dig omkring opskrivning og plads. Men der vil jeg lige sige at sundhedsplejersken godt kan skubbe lidt på. Det sker jævnligt at der er børn der har brug for at komme hurtigt ud i dagpleje af mange forskellige grunde.

Til slut vil jeg spørge om du har overvejet en vuggestue plads i stedet for dagpleje? En ulempe i dagplejen er at en krudtugle som ham kan komme til at mangle udfordringer når han bliver lidt større. Det betyder meget hvilke andre børn dagplejeren har og om hun er god til at opsøge kolleger med andre krudtugle-drenge.

Tak fordi du gad tage dig tid til at svare det giver mig lidt at tænke på og gør at jeg ikke har så dårlig somvittighed over for lucas.

Ja jeg ville gerne have haft ham i vuggestue men det er der slet ikke i vore lille by så det er desværre ikke en mulighed.

Knus til dig.

Anmeld

4. oktober 2009

Mca<3

Dutte84 skriver:

Med hensyn til at gå hjemme med sit barn og gå i legestue - Er det noget man skal søge om ved kommunen? Eller hvordan er det?

Man må jo altid gå hjemme hvis manden betaler   Ellers får man ikke lov ...

Anmeld

4. oktober 2009

Moar'en

kom lige til at sidde og tænke ( og det skal jeg jo passe på med) Så jeg har lige et spørgsmål, måske mest til finkedinke. der må da være en del børn der allerede starter i dagpleje når de er ca 6 mdr, ikk'? Min barsel sluttede i hvert fald d. 26 sep og der er endda lagt 33 dage oveni som vi har tilbragt på skejby(Ja puha vi har tilbragt over en mdr på det sygehus). Så kunne jeg selvfølgelig vælge at tage forældre orloven bagefter, men der må da være noget forældre der ikke gør det, eller er jeg helt gal på den?

For hvis jeg bare har lidt ret så er det jo nøjagtigt det samme for dig Diana, på nær at han når at blive 9 mdr.
det var bare lige hvad jeg tænkte.
Knus

Anmeld

5. oktober 2009

Muffinmus

synes det er ok..der er forskel på børn....
Nogen kan hænge i mors skørter i flere år og nogen kan ikke.
Mine SKAL ikke, de har godt af at komme ud blandt andre og hygge sig hver dag. Min søn elskede sin gamle dp, den nye er han også rigtig glad for, men elsker ikke endnu helt
Han kunne IKKE gå hjemme hos mig, han ville kede sig ihjel desværre. Han er en meget aktiv dreng med fart på hele tiden og det ville jeg som mor slet ikke kunne give ham. Det kan kun andre børn.
Fint nok med dem der vælger anderledes, det dur bare ikke til mine børn, de vil gerne stimuleres mere end en legestue i ny og næ.
Her skal Victoria også starte den 1 nov, selv om jeg først skal starte 4 jan.

1- hun er meget aktiv og vil gerne lege med alle
2- hun skal IKKE køres ind i december som jo ellers kunne være en mulighed. December er en skod måned at køre børn ind i.
3- mor bliver i bedre humør af lige at få en puste pause og vil have dobbelt så meget energi end ellers når hun så skal lege med ungerne
4- hun får en dejlig lang indkøring hvor jeg selv styrer hvornår og hvor længe hun er afsted.

Anmeld

5. oktober 2009

finkedinke

Lindskjold skriver:

kom lige til at sidde og tænke ( og det skal jeg jo passe på med) Så jeg har lige et spørgsmål, måske mest til finkedinke. der må da være en del børn der allerede starter i dagpleje når de er ca 6 mdr, ikk'? Min barsel sluttede i hvert fald d. 26 sep og der er endda lagt 33 dage oveni som vi har tilbragt på skejby(Ja puha vi har tilbragt over en mdr på det sygehus). Så kunne jeg selvfølgelig vælge at tage forældre orloven bagefter, men der må da være noget forældre der ikke gør det, eller er jeg helt gal på den?

For hvis jeg bare har lidt ret så er det jo nøjagtigt det samme for dig Diana, på nær at han når at blive 9 mdr.
det var bare lige hvad jeg tænkte.
Knus

Jeg har ingen konkrete tal på hvor gamle børnene er når de starter her hos os. Men umiddelbart vil jeg gætte på at de fleste er mellem 8 og 10 mdr. Vi har også børn på 6 mdr og børn der er over 12 mdr. Men det er dem midt imellem vi har flest af. Det er jo egentlig lidt pudsigt når man tænker på at det er i den samme aldersgruppe at børnene ofte har separationsangst. Men det er jo også der man kan holde barsel til hvis man ikke forlænger dagpengeperioden og får den lave sats.
Men jeg tror det er meget forskelligt  i forhold til hvilket område man bor i, og hvilke erhverv forældrene har.
Clara skal i dagpleje hos mig når hun er 10 mdr.

Som jeg også skrev til Diana er børnene nemmere at køre ind når de er yngre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.