Hvordan i al verden lære man at sy?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2016

Aristocats

lineog4 skriver:

I fast stof eller strækstof? Har du er mønster?

Strækstof - og ja, jeg har et par "nybegynder" mønstre jeg har købt 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2016

Aristocats

Diosa85 skriver:

Hmm. Det vigtigste er jo selvfølgelig at vide hvordan selve maskinen fungerer.

man tråder den med overtråd og undertråd på to spoler. Deler forskelligt fra maskine til maskine hvordan det gøres. Men der er altid en vejledning med. 

Man kan ikke bruge maskinen uden både over og undertråd da de begge bruges til at sy. 

man lægger stoffet under sy foden på maskinen med ønsket sømrum (sømrum er afstanden mellem stofkant og nålen, det mest normale er 1 cm). 

Så syer man altid frem og tilbage i starten det er der en knap til at gøre. Det er for at sørger for tråden ikk går op. 

Så trykker man ellers på pedalen i ønsket tempo. 

En god ide er altid at sy i zig zag rundt i kanten af stoffet for at undgå at det trevler  

kunne sagtens fortsætte. Der er mange ting ved sådan et monstrum. Men skulle mene det er det mest basale

Tusinde tak, skal helt klart gemme de her tips. 

Anmeld Citér

6. juli 2016

Aristocats

MRS.Thomsen skriver:

Hvad med aftenskole? Lige som man kan lære at spille guitar og lave krukker i ler, er der sikkert også kurser i syning. Det er sikkert kun en gang om ugen og aftenskolerne plejer at starte efter sommerferien. 

Kunne godt være jeg skulle se på det, hvis det kan passe ind 

Anmeld Citér

6. juli 2016

lineog4

Aristocats skriver:

Strækstof - og ja, jeg har et par "nybegynder" mønstre jeg har købt 

Okay hvis det er strækstof skal du finde en stræksøm på din maskine - lige ud vil ikke nødvendigvis holde da den ikke kan give sig. 

Så afhænger det af om det er en kjole med raglan ærmer eller påsatte ærmer hvordan du skal starte. 

Men aller først handler det om at klippe stoffet, tegn mønsteret og læg det på stoffet og klip. Du er velkommen til at sende mig et billede når du har lagt det på så kan jeg fortælle om det er lagt rigtigt og guide dig

Anmeld Citér

6. juli 2016

Diosa85

Aristocats skriver:

Tusinde tak, skal helt klart gemme de her tips. 

Selv tak. 

Som sagt så er der meget mere man skal vide. 

Hvilken søm man skal benytte afhænger af hvilket stof man skal bruge f.eks.

Anmeld Citér

7. juli 2016

S.S.Robin

Aristocats skriver:

Jeg ville altså virkelig være taknemmelig, hvis der var nogle, der ville forklare mig "the basics", så at sige. Starter mere eller mindre helt fra bunden af. Kan intet med en symaskine.  Så hvis nogle sy-kyndige mennesker lige ville dele lidt ud, ville jeg være meget glad! 

Jeg syr rigtig meget selv og helt basis vil nok være at lære maskinen at kende. Ret godt endda. 

Og så er det en god ting med masser af tålmodighed og fingerfærdighed. 

Evt kan du søge lidt på YouTube og så selv prøve nogle ting af. Jeg synes selv den bedste måde at lære på er igennem erfaring og gentagelser.

Held Og lykke med projektet 

Anmeld Citér

8. juli 2016

Aristocats

lineog4 skriver:

Okay hvis det er strækstof skal du finde en stræksøm på din maskine - lige ud vil ikke nødvendigvis holde da den ikke kan give sig. 

Så afhænger det af om det er en kjole med raglan ærmer eller påsatte ærmer hvordan du skal starte. 

Men aller først handler det om at klippe stoffet, tegn mønsteret og læg det på stoffet og klip. Du er velkommen til at sende mig et billede når du har lagt det på så kan jeg fortælle om det er lagt rigtigt og guide dig

Tak, det er noteret - nu skal jeg bare i gang. Og tusinde tak for at du vil se på det, kan godt være der kommer et billede så jeg kan vide mig sikker 

Anmeld Citér

8. juli 2016

Aristocats

Diosa85 skriver:

Selv tak. 

Som sagt så er der meget mere man skal vide. 

Hvilken søm man skal benytte afhænger af hvilket stof man skal bruge f.eks.

Det er også noteret, må jeg lige se nærmere på. Tænker at det eventuelt er noget jeg kan Google mig frem til, men hvem ved. Regner dog med jeg skal sy mest i stræk stof. 

Anmeld Citér

8. juli 2016

ErDuHerIkkeSnart

Start med noget nemt og lære din maskine lidt at kende �� Gode begynder begynderprojekter er fx sengetøj eller en mulepose... man kan lære uendeligt meget ved bare at turde prøve sig frem. Jeg er blevet mega grebet af det, og kunne intet for et års tid siden... senest har jeg syet en slyngevugge - så der sker hurtigt fremskridt hvis du har tålmodighed nok ☺

Anmeld Citér

8. juli 2016

Diosa85

Aristocats skriver:

Det er også noteret, må jeg lige se nærmere på. Tænker at det eventuelt er noget jeg kan Google mig frem til, men hvem ved. Regner dog med jeg skal sy mest i stræk stof. 

Google er altid en god hjælp. Ellers tror jeg også du kan finde videoer på youtube

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.