Hvordan kan jeg blive bedre til at opdrage dem?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2016

loop

Jeg går snart ud af mit gode skind! Mine tvillingedrenge på 5år er simpelthen til tider så ustyrlige og vil ikke høre efter med mindre man konstant skal finde på en eller anden konsekvens, hvis de ikke gør som der bliver sagt. De taler grimt og siger pik og fuck dig! De slås og tumler rundt, larmer og skriger. Og de fleste gange griner de af en hvis man skælder ud  kan godt være jeg er uddannet pædagog, men jeg er simpelthen udmattet og fortabt i forhold til at kunne holde en ordentlig tone altid og kommer tit til at råbe "nu holder i fandeme op"! Min mand og jeg talte om idag at prøve at indføre time out på badeværelset når en af dem ikke gør det der bliver sagt! Vi har indskrænket brugen af tablet til weekenden og jeg er altid i nakken af dem i forhold til at de skal blive siddende ved bordet når vi spiser og hænge deres jakker op, sætte sko på plads, vaske hænder osv. Når der er grimt sprog så beder jeg altid om at stoppe med at sige de grimme ting og hvis ikke så er de blevet sendt på værelset, som nu bliver til toilettet. De har for nyligt fået hver deres værelse så vi kan arbejde på at de skal sove tidligere og ikke fjolle sådan rundt. Når de er hver for sig, fx når den ene af dem er ved mormor, så er de nogen helt andre børn, og simpelthen så søde, men når de genforenes efter at have været adskilt så bryder helvede løs en hel dag før de nogenlunde kan falde bare lidt til ro igen. Hvad kan jeg gøre? Kan man ikke få en eller anden expert ud og give nogen råd? 

De mangler positiv opmærksomhed.

Selvom dine børn har den alder kan du kontakte sundhedsplejersken for gåde råd/hjælp.

F.eks oprydning af deres værelser. Vis dem at oprydning kan være hyggeligt, når man hjælpes ad. Gør det sammen med dem, så de lærer hvordan man rydder op. Sæt musik på de kan lide, dans legomændene ned i opbevaringskassen osv. Når jeg rydede op sammen med mine de store fandt de tit på noget imens, de så kunne lege bagefter. Lad den lille ligge på et tæppe inde hos jer imens, så kan han ligge og kigge på og i kan snakke med ham. Men de store mærker at de har 1. prioriteten for en stund.

Ros dem hver gang de gør noget godt.

Du skal have det hele vendt væk fra skæld ud og straf, til samarbejde og positiv opmærksomhed.

Lav også noget med dem hver især helt alene evt bare en gåtur/cykeltur. Hvad i laver er ikke vigtigt. Det vigtige er at de føler sig prioriteret.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2016

Mullesmith

loop skriver:

De mangler positiv opmærksomhed.

Selvom dine børn har den alder kan du kontakte sundhedsplejersken for gåde råd/hjælp.

F.eks oprydning af deres værelser. Vis dem at oprydning kan være hyggeligt, når man hjælpes ad. Gør det sammen med dem, så de lærer hvordan man rydder op. Sæt musik på de kan lide, dans legomændene ned i opbevaringskassen osv. Når jeg rydede op sammen med mine de store fandt de tit på noget imens, de så kunne lege bagefter. Lad den lille ligge på et tæppe inde hos jer imens, så kan han ligge og kigge på og i kan snakke med ham. Men de store mærker at de har 1. prioriteten for en stund.

Ros dem hver gang de gør noget godt.

Du skal have det hele vendt væk fra skæld ud og straf, til samarbejde og positiv opmærksomhed.

Lav også noget med dem hver især helt alene evt bare en gåtur/cykeltur. Hvad i laver er ikke vigtigt. Det vigtige er at de føler sig prioriteret.

Det gør jeg nu også, der er ikke kun sur og streng mor der er tilstede. Jeg har endda idag haft dem begge med på shopping og ude at drikke slush ICE og bare gå og kigge på ting og sager, mens farmand var hjemme ved lillebror. Jeg har også tit bare en med nede efter rundstykker en søndag morgen. Jeg er meget Opmærksom på at de skal have meget positiv kontakt også og jeg har prøvet at lave oprydning hyggeligt, men det ender med at jeg er den eneste der er rydder op  

Anmeld Citér

6. juli 2016

ønskebørn74

Mullesmith skriver:

Jeg går snart ud af mit gode skind! Mine tvillingedrenge på 5år er simpelthen til tider så ustyrlige og vil ikke høre efter med mindre man konstant skal finde på en eller anden konsekvens, hvis de ikke gør som der bliver sagt. De taler grimt og siger pik og fuck dig! De slås og tumler rundt, larmer og skriger. Og de fleste gange griner de af en hvis man skælder ud  kan godt være jeg er uddannet pædagog, men jeg er simpelthen udmattet og fortabt i forhold til at kunne holde en ordentlig tone altid og kommer tit til at råbe "nu holder i fandeme op"! Min mand og jeg talte om idag at prøve at indføre time out på badeværelset når en af dem ikke gør det der bliver sagt! Vi har indskrænket brugen af tablet til weekenden og jeg er altid i nakken af dem i forhold til at de skal blive siddende ved bordet når vi spiser og hænge deres jakker op, sætte sko på plads, vaske hænder osv. Når der er grimt sprog så beder jeg altid om at stoppe med at sige de grimme ting og hvis ikke så er de blevet sendt på værelset, som nu bliver til toilettet. De har for nyligt fået hver deres værelse så vi kan arbejde på at de skal sove tidligere og ikke fjolle sådan rundt. Når de er hver for sig, fx når den ene af dem er ved mormor, så er de nogen helt andre børn, og simpelthen så søde, men når de genforenes efter at have været adskilt så bryder helvede løs en hel dag før de nogenlunde kan falde bare lidt til ro igen. Hvad kan jeg gøre? Kan man ikke få en eller anden expert ud og give nogen råd? 

Det lyder som her hos os for 2 mdr siden. Og vores bliver først 3 år til oktober.. Vi har indført time out i en stol imod vægen i det rum vi er i. Skejer den anden ud bliver der sat to stole med ryggen imod hinanden. Hvis stridigheder er om et legetøj, er reglen en advarsel eller vi tager det væk. Nu skal vi så igang med kræsenhed, har fået så meget nok af dem på det område..

Kampen er sat igang.. 

Anmeld Citér

7. juli 2016

Mullesmith

ønskebørn74 skriver:

Det lyder som her hos os for 2 mdr siden. Og vores bliver først 3 år til oktober.. Vi har indført time out i en stol imod vægen i det rum vi er i. Skejer den anden ud bliver der sat to stole med ryggen imod hinanden. Hvis stridigheder er om et legetøj, er reglen en advarsel eller vi tager det væk. Nu skal vi så igang med kræsenhed, har fået så meget nok af dem på det område..

Kampen er sat igang.. 

Det fungere bare slet ikke med det timeout her! Det gør det hele værrer. Jeg skal flyve rundt og sørge for de bliver på værelser eller hvor de nu har timeout! Jeg magter sku ikke st rende rundt og lege klovn.

Anmeld Citér

7. juli 2016

M (:

Mullesmith skriver:

Måske du skal øve dig i at være meget tydelig i at korrigere drengene til hvad de SKAL/MÅ i stedet for at fokusere på, hvad de IKKE må ("hold så op"). Og bruge "lokkemad" frem for trusler. 

F.eks. Når du har ... (ryddet op på dit værelse/hængt din jakke op/hvad det kunne være) så kan vi ... (Læse en bog, spille fodbold, lege på værelset osv.). 

Det samme med time out. Når du har ... (Siddet her i 5 minutter og tænkt over din opførsel) så kommer mor, og så kan vi ... (Snakke om det, være en del af fællesskabet, fortsætte legen osv.). 

Og så holde fast i, at der IKKE kan ske noget hyggeligt førend de har LØST den opgave der skulle løses først! 

Kram og god "arbejdslyst" med projektet! 

Anmeld Citér

8. juli 2016

ønskebørn74

Mullesmith skriver:

Det fungere bare slet ikke med det timeout her! Det gør det hele værrer. Jeg skal flyve rundt og sørge for de bliver på værelser eller hvor de nu har timeout! Jeg magter sku ikke st rende rundt og lege klovn.

Værelset hjalp eller ikke her. Kun stolen og en væg og så at blive stående de to min det nu tager. 

Anmeld Citér

9. juli 2016

Mum33

For det første, så stort kram til dig. Det må være mega hårdt i længden. Jeg er meget uenig i de andres udtalelser, at det er en del af alderen og at sådan er det bare. Jeg har tre drenge og ingen af dem har hverken opført sig sådan eller talt så grimt. Jeg har dog altid været meget tydelig i hvad der er god og dårlig opførsel, og jeg glider aldrig af på en konflikt. Regler er regler, og jeg accepterer ikke dårlig opførsel. 

Jeg har god erfaring med at tale om situationen efterfølgende. Forklare dem hvad der skete og hvordan de burde have reageret. 

Sidder de meget ved en skærm? Hvis jeg var dig ville jeg bruge denne del som belønning. God opførsel og ingen grimme ord så må man få en halv times skærmtid om aftenen. 

Jeg ville nok kontakte sundhedsplejersken, da det lyder som om det allerede er løbet lidt af sporet for jer. Specielt hvis de skal til at i skole, da denne adfærd kan give dem en svært start i skolen.

håber i finder en løsning 

Anmeld Citér

12. juli 2016

put

Det lyder som mine drenge bortset fra de er 5 og 3 år. Jeg synes det hjælper at aflede dem hvis det er ved at kører af sporet. Jeg bruger ikke straf som fx time out osv. Da jeg synes det er synd. Et barn på 5 års hjerne er ikke udviklet til at kunne forstå konsekvensen af handlingen og de er også impulsstyrede. Istedet for at fortælle dem hvad de ikke må og sige NEJ. Fortæller jeg dem hvad de gerne må eller afleder som sagt. Ofte hjælper det også hvis de kommer op at toppes, at fjerne dem begge fra situationen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.