Hvordan kan jeg blive bedre til at opdrage dem?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.145 visninger
17 svar
20 synes godt om
5. juli 2016

Mullesmith

Jeg går snart ud af mit gode skind! Mine tvillingedrenge på 5år er simpelthen til tider så ustyrlige og vil ikke høre efter med mindre man konstant skal finde på en eller anden konsekvens, hvis de ikke gør som der bliver sagt. De taler grimt og siger pik og fuck dig! De slås og tumler rundt, larmer og skriger. Og de fleste gange griner de af en hvis man skælder ud  kan godt være jeg er uddannet pædagog, men jeg er simpelthen udmattet og fortabt i forhold til at kunne holde en ordentlig tone altid og kommer tit til at råbe "nu holder i fandeme op"! Min mand og jeg talte om idag at prøve at indføre time out på badeværelset når en af dem ikke gør det der bliver sagt! Vi har indskrænket brugen af tablet til weekenden og jeg er altid i nakken af dem i forhold til at de skal blive siddende ved bordet når vi spiser og hænge deres jakker op, sætte sko på plads, vaske hænder osv. Når der er grimt sprog så beder jeg altid om at stoppe med at sige de grimme ting og hvis ikke så er de blevet sendt på værelset, som nu bliver til toilettet. De har for nyligt fået hver deres værelse så vi kan arbejde på at de skal sove tidligere og ikke fjolle sådan rundt. Når de er hver for sig, fx når den ene af dem er ved mormor, så er de nogen helt andre børn, og simpelthen så søde, men når de genforenes efter at have været adskilt så bryder helvede løs en hel dag før de nogenlunde kan falde bare lidt til ro igen. Hvad kan jeg gøre? Kan man ikke få en eller anden expert ud og give nogen råd? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2016

karivinc

Drenge i den alder kan være en mundfuld! Jeg synes personligt at time-out og metoden med at tage deres legetøj fra dem virker, da det får dem til at tage en seriøst!

Men nogen gange magter jeg bare ikke kampen og ignorerer deres dårlige opførsel for bare at få fred. Gider heller ikke altid at være "den sure" 

Anmeld Citér

5. juli 2016

Mullesmith

karivinc skriver:

Drenge i den alder kan være en mundfuld! Jeg synes personligt at time-out og metoden med at tage deres legetøj fra dem virker, da det får dem til at tage en seriøst!

Men nogen gange magter jeg bare ikke kampen og ignorerer deres dårlige opførsel for bare at få fred. Gider heller ikke altid at være "den sure" 

Jeg føler mig også virkelig tit som en sur og streng mor, og jeg tænker konstant over hvordan jeg i nogen situationer kunne have handlet anderledes og ikke mistet besindelsen og bare blevet  rasende . De er to i samme alder med samme irriterende drillende opførsel og de ved lige hvordan de skal pisse mig af. Men hvornår lære de at gøre det der bliver sagt? Hvis det her skal fortsætte til de flytter hjemme fra så tror jeg at jeg er flyttet inden 

Anmeld Citér

5. juli 2016

Bshizzle

Som jeg læser det, så gør du mange af de rigtige ting med at de skal huske at sidde ved bordet, hænge jakker op, sige fra når de grimme ord kommer mm.. 

Min søn blir 5 til Okt, og han kan osse være en mundfuld når han er i sit umulige hjørne 

Men jeg bruger timeout ! 

Her bruger jeg bare hans værelse, for der går ikke 10 sek så ved han godt det er forkert og SÅ kedeligt at være uvenner 

Må jeg spørge hvorfor i bruger toilettet? 

Tænker at det er bedre at bruge et hjørne i huset på en stol eller ligende.. 

Ved godt mange ikke vil bruge timeout på barnets værelse, men her hjælper det faktisk da sønnen hurtigt falder til ro. 

Og JA!!!!! Jeg HADER når han griner mig op i hovedet når han får skæld ud..!!!  

Kunne forstille mig at som tvilling, så efterlignere de meget hinanden? 

Når den ene får skæld ud, så kigger det andet barn med og lærer af de grimme ting det andet barn gør? 

Skil dem evt fra hinanden og ta diskutionen med det barn som ikke hører efter i et andet rum. 

Anmeld Citér

5. juli 2016

Mullesmith

Bshizzle skriver:

Som jeg læser det, så gør du mange af de rigtige ting med at de skal huske at sidde ved bordet, hænge jakker op, sige fra når de grimme ord kommer mm.. 

Min søn blir 5 til Okt, og han kan osse være en mundfuld når han er i sit umulige hjørne 

Men jeg bruger timeout ! 

Her bruger jeg bare hans værelse, for der går ikke 10 sek så ved han godt det er forkert og SÅ kedeligt at være uvenner 

Må jeg spørge hvorfor i bruger toilettet? 

Tænker at det er bedre at bruge et hjørne i huset på en stol eller ligende.. 

Ved godt mange ikke vil bruge timeout på barnets værelse, men her hjælper det faktisk da sønnen hurtigt falder til ro. 

Og JA!!!!! Jeg HADER når han griner mig op i hovedet når han får skæld ud..!!!  

Kunne forstille mig at som tvilling, så efterlignere de meget hinanden? 

Når den ene får skæld ud, så kigger det andet barn med og lærer af de grimme ting det andet barn gør? 

Skil dem evt fra hinanden og ta diskutionen med det barn som ikke hører efter i et andet rum. 

Jeg tænkte bare at toilettet var meget mere kedeligt. Det er så provokerende når man står der uden for døren til en der er igang med timeout og så begynder sen anden at skeje ud, jeg kan jo ikke være 2 steder på en gang, så nogen gange er det problematisk med timeout når jeg er alene med dem, plus jeg også har lille Felix på 5mdr.  Man føler jo nogen gange de bare styre hele huset med den opførsel. Det er simpelthen utroligt. Og vi kan ikke have alle 3 med ude i offentligheden samtidig fordi så går der bare kaos i det hele. Jeg hader det. Manglende respekt og ødelægger deres legetøj og roder hele værelset til uden grund, bare kaster rundt med LEGO og den anden dag var de lukker ude i haven indtil de havde ryttet en masse op som de bare havde smidt ud af vinduet. Naboen må nogen gange tænke vi er sindsyge fordi de rendte derude og hylede over at skulle rydde op efter dem selv, mens jeg stod i døren og nægtede dem indgang før der var cleanet 

Anmeld Citér

5. juli 2016

Benjamins'mor

Åh hvor jeg kender det. Min 5-årig søn kan godt nok også være strid. 

Hvis han bliver sur bliver der både råbt "fuck dig, dumme kælling" osv. Jeg blev på et tidspunkt så frustreret at jeg snakkede med børnehaven om det, fik afvide at bandeordene osv var for at prøve grænser af, han har aldrig brugt dem nede i børnehaven, men har lært dem af de større børn. 

Og jeg HADER også når han griner mig op i hovedet, det sker ret ofte og så bliver jeg bare mere irriteret. Fx. har han en tildens til at rydde ALT, og jeg mener virkeligt ALT, på hans værelse ud på gulvet, og når han så bliver bedt om at hjælpe med at rydde det op får man enten svaret "næh, det gider jeg ikke" eller "det kan jeg ikke finde ud af" eller også griner han mig bare op i hovedet. Og det er bestemt ikke fordi han ikke kan rydde op, han gør det både i børnehaven og hjemme hos andre og nogen dage er han også sød til det herhjemme. 

Jeg har brugt metoden at hvis han ikke kunne hjælpe med at rydde det op, så kunne vi pakke det ned og sætte det i skuret i stedet. Det hjalp en del i starten. 

Anmeld Citér

5. juli 2016

migxher

I forhold til grim sprog så tænker jeg at de nok eksperimentere lidt med ord, og synes måske ordne er spændende og sjove spændende, netop fordi det er lidt forbudt.

Hvad er det for nogle ord de helt præcist siger som i ikke vil have? Fordi jeg tænker måske at det vil hjælpe ikke at give det så meget opmærksomhed, og måske bare ignorer det. Så det ikke er så spændende. Eller lave en aftale om at de må gå et andet sted hen og få afløb for de grimme ord, ex haven, værelset osv. Fordi du synes det er træls at høre på. Og så forklare dem hvad de ord de siger betyder og at de ord faktisk kan gøre folk kede af det.

En jeg kender have faktisk held med at hende og hendes søn på 6 år sammen skrev alle de grimme ord ned og puttede i en kasse. Engang i mellem tog de så ordne op og læste højt og sagde sammen, og så var det pludselig ikke så spændende mere da han pludselig havde fået lov at lege lidt med dem og få afløb. 

I forhold til sko på plads, vaske hænder osv så er det nok bare sådan det er med børn. Gentagelse, gentagelse og atter gentagelse. Børn glemmer så hurtigt og tænker tit ikke over det selvom de har fået det af vide en million gange  

Derudover synes jeg nu at deres adfærd lyder helt normalt for børn på deres alder. Så hæng i!

Derudover så tror jeg simpelthen ikke på at trusler og time out og andre former for straf virker i det lange løb. Selvom det måske virker som det rigtige her og nu hvis man er presset men det er jo bare min holdning. I skal jo gøre hvad der virker for jer. 

Jeg kan varmt anbefale Fie Hørbys, drop opdragelsen. Super bog hvis man gerne vil have et alternativ til trøster og straf.

Anmeld Citér

6. juli 2016

Babilooo

Mullesmith skriver:

Jeg går snart ud af mit gode skind! Mine tvillingedrenge på 5år er simpelthen til tider så ustyrlige og vil ikke høre efter med mindre man konstant skal finde på en eller anden konsekvens, hvis de ikke gør som der bliver sagt. De taler grimt og siger pik og fuck dig! De slås og tumler rundt, larmer og skriger. Og de fleste gange griner de af en hvis man skælder ud  kan godt være jeg er uddannet pædagog, men jeg er simpelthen udmattet og fortabt i forhold til at kunne holde en ordentlig tone altid og kommer tit til at råbe "nu holder i fandeme op"! Min mand og jeg talte om idag at prøve at indføre time out på badeværelset når en af dem ikke gør det der bliver sagt! Vi har indskrænket brugen af tablet til weekenden og jeg er altid i nakken af dem i forhold til at de skal blive siddende ved bordet når vi spiser og hænge deres jakker op, sætte sko på plads, vaske hænder osv. Når der er grimt sprog så beder jeg altid om at stoppe med at sige de grimme ting og hvis ikke så er de blevet sendt på værelset, som nu bliver til toilettet. De har for nyligt fået hver deres værelse så vi kan arbejde på at de skal sove tidligere og ikke fjolle sådan rundt. Når de er hver for sig, fx når den ene af dem er ved mormor, så er de nogen helt andre børn, og simpelthen så søde, men når de genforenes efter at have været adskilt så bryder helvede løs en hel dag før de nogenlunde kan falde bare lidt til ro igen. Hvad kan jeg gøre? Kan man ikke få en eller anden expert ud og give nogen råd? 

Du nævnte i forgårs at din ene søn havde opfører sig meget mærkeligt, da han var alene. Hvad med at få en PPR psykolog koblet på. De kan give nogle gode redskaber og teknikker.

Anmeld Citér

6. juli 2016

Mullesmith

Smølfine123 skriver:

Du nævnte i forgårs at din ene søn havde opfører sig meget mærkeligt, da han var alene. Hvad med at få en PPR psykolog koblet på. De kan give nogle gode redskaber og teknikker.

Ja han var fjollet hele dagen og savnede sin bror.  Det er når de er sammen at de kan drive mig til vanvid indimellem. 

Anmeld Citér

6. juli 2016

lineog4

De er lige startet i SFO, de er lige blevet storebrødre - to store omvæltninger. Det betyder ikke de skal opføre som de selv lyster , men måske st du skal vælge dine kampe med omhu. 

Fx ordene, jeg har som en anden skrev lavet en kasse da min mellemste var i gang med den historie. Han kunne så selv skrive dem, han skrev dem ned og en gang om ugen sagde vi alle ordene sammen, vi råbte dem, vi hviskede dem, vi sang dem og vi grinte og grinte. 

Derudover har vi stjernekort i perioder, total bolchepædaogik. Stjernekortet har en positiv formulering: jeg kan sidde ved bordet til alle har spist fx, stjerne hver gang det lykkes. Enten kan man have når du får 10 stjerneraå får du en selvvalgt præmie, eller man kan sige du skal have stjerner 20 dage ud af 25 fx. Og så skal de være med til at vælge præmien. Virker her hjemme og i skolen hver gang. Men yderst vigtigt det er positiv formulering og ikke negativt. 

Vi har også haft mman fik 2 kroner når man var med til at fylde opvaskermaskine og det man sparede op til var fredagsslikket - der var meget konkret og hjalp, kunne jo også være bønner eller andet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.