Få børn under uddannelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. juni 2016

Bb2015

Jeg fik barselsklip udover de "normale" SU klip  og man kan vælge forskellige former - almindelige som er samme beløb som ved alm SU over 1 år eller dobbelt klip som så er et halvt års barsel med dobbel SU (dog går en deeel til skat) og så mix klip som jeg ikke helt har forstået - tror man skal være aktiv stadig der. 

Men jo det var noget andet end alm SU og ikke en del af dine SU klip da jeg gik på barsel i start 2015. Men ved at der er ændret lidt på reglerne for nylig og ville nok kontakte en vejleder og hører præcis hvordan det foregår i dag 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juni 2016

Anonym1985

De 70 klip er til HELE uddannelsen, således man har til en bachelor og kandidat som er normeret til at tage 5 år ialt + 10 klip til at fjumre rundt med.

Hvis man er indskrevet på en uddannelse og kan dokumentere terminsdato inden uddannelsens udløbsdato. Så kan man få forlænget uddannelsen med 12 måneder pga. barsel. Ligeledes kan man søge om ekstra SU-klip, kaldet barselsklip. 

MEN tjek studieordningen for din uddannelse og ikke mindst dobbelt tjek ift. hvornår du er indskrevet og om du er underlagt nye betingelser mhp. fremdriftsreformen.

Anmeld Citér

28. juni 2016

Anonym1985

Monica89 skriver:

Så man for både normal su og barselsklip oven i? Talte med en su vejleder i forgårs som sagde til mig at jeg kun vil få ca 5000kr udbetalt på barsel under su, som enlig forsørger. Ville ellers havde startet på uddannelse 1/8, har termin 5 feb. Men kan ikke pga 5000kr udbetalt om måneden ikke er nok 

Så tror jeg du skal ringe ind og forhøre dig igen. Hvilken uddannelse er du indskrevet på?

Hvis du er under uddannelse som elektriker og får lærlingeløn f.eks., så er der helt andre regler ang. SU. Derfor kan det variere fra uddannelse til uddannelse.

Men kan være din vejleder har snakket om enkeltklip så?

Du kan jo også vælge at få udbetalt de ekstra barselsklip som mixklip eller dobbeltklip.

Derudover så sidder du som enlig forsørger hvortil jeg ligeledes er ret sikker på at du kan få ekstra tillæg, desuden boligstøtte såfremt du sidder i en lejet lejlighed.

Synes du skal tage et ekstra kig på dine financielle muligheder under uddannelse, fordi det lyder usandsynligt at du vil sidde med blot 5000,- pr. mdr. Er du hjemmeboende eller under 20 år?, søgt ind på en ungdomsuddannelse?

Ellers kan du finde rigtig mange svar på su.dk

Pøj pøj

Anmeld Citér

29. juni 2016

MissMoon

Anonym1985 skriver:

Så tror jeg du skal ringe ind og forhøre dig igen. Hvilken uddannelse er du indskrevet på?

Hvis du er under uddannelse som elektriker og får lærlingeløn f.eks., så er der helt andre regler ang. SU. Derfor kan det variere fra uddannelse til uddannelse.

Men kan være din vejleder har snakket om enkeltklip så?

Du kan jo også vælge at få udbetalt de ekstra barselsklip som mixklip eller dobbeltklip.

Derudover så sidder du som enlig forsørger hvortil jeg ligeledes er ret sikker på at du kan få ekstra tillæg, desuden boligstøtte såfremt du sidder i en lejet lejlighed.

Synes du skal tage et ekstra kig på dine financielle muligheder under uddannelse, fordi det lyder usandsynligt at du vil sidde med blot 5000,- pr. mdr. Er du hjemmeboende eller under 20 år?, søgt ind på en ungdomsuddannelse?

Ellers kan du finde rigtig mange svar på su.dk

Pøj pøj

Jeg er 27, er alene med min datter på 4 fra tidligere forhold. Er gravid igen med termin til februar. Efter bolig støtte betaler jeg 6500kr i husleje. For 8200 udbetalt, på uddannelseshjælp. Har søgt ind på hotel og restaurant skolen med start 1/8. Fik forklaret jeg havde ret til 12 barsels klip, men de var en hel normal su som udeboende, og det lød på 5000kr udbetalt.  Fik godt at vide jeg ku vælge at tage dobbel klip, men det betyder også jeg kun for en barsel på 6 måneder. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.