Eksperthjælp: Hjælp eller hetz

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.212 visninger
1 svar
0 synes godt om
22. juni 2016

Christina Haansbæk

Hej Christina.. jeg skriver til fordi jeg føler lidt en pædagog i min datters institution køre på hende konstant og alt er galt, beskriver her den kørte version: da min datter var 3,1 år startede det første, pædagog mente hun skulle havde briller fordi hendes søn skiller lig så meget på øjnene, tager min datter til øjensynlig læge det var bare en tricks,hun så perfekt. Anden gang er min datter 3.3 år.. Sprog, de synes ikke om hun bruger længere sætninger, dette bliver målet til jorden, ved hjælp frå en støtte pædagog som har observeret på hende, allerede efter en måned
.. Så er vi nået til 3.5 år, pædagog sviner mig til da jeg kommer og henter hende, da de ikke har skiftet hende i tide og resultat er rødhale samt stafilykokker, hun kommer ikke og siger når der er noget i hendes ble, hvilket jeg så stiller? Til ble børn skal tjekkes, og siger alle børn ikke kommer hvis de hygger sig og leger. Nu er hun så 3,6 år, de klager over hun ikke vil gå længe ture, og påpeger vi slæber for meget på hende.. Hvilket de i bund og rund ikke kan udtale sig om. Vi har en klapvogn vi bruger i ny og næ, når hun bliver træt, det gør hun som regel efter 1.5 km..der har hun så også været i bevægelse i børnehaven hele dagen, hun har altid brugt en og samme fod til at gå op af med, hun skifter ikke, det samme med hendes brødre og motorisk fejler de intet. Føler mig magtesløs, da jeg ser det som hetz mod hende, fordi hun ikke gør som andre. Håber du måske kan give mig et råd. Mvh mortilstædigdame

Christinas svar

Kære Mor Til Stædig Dame.

Mange tak for dit brev.

Ud fra det du beskriver kan jeg sagtens forstå at du føler dig magtesløs. Du oplever, at du ikke ved hvornår pædagogen påpeger en ny bekymring vedr. dit barn. Og jeg forestiller mig at du oplever at du/dit barn bliver overvåget og vurderet.

Ofte ser jeg i min praksis det omvendte af hvad du beskriver - at der bliver iværksat for lidt omkring børn hvor der er en bekymring. Man ser tiden an og pludselig et der gået lang tid fra bekymringen opstod til der reelt bliver gjort noget.

Når jeg læser dit brev tænker jeg om der kan være tale om en engageret pædagog som hellere vil reagere lidt for hurtigt end lidt for sent. At pædagogen faktisk kun vil dit barn det bedste og handler ud fra egen erfaring og viden.

Det jeg kan anbefale dig at gøre er at indkalde til et møde med pædagogen og lederen af institutionen og fortælle hvordan du oplever forløbet med de ting der er blevet påpeget omkring dit barn. Hvad det gør ved dig og hvad det gør ved din relation til institutionen. Spørg ind til hvad der ligger til grund for det hele, hvordan de ser dit barn og prøv at skab et samlet overblik. Ofte bliver den daglige kommunikation nogle korte beskeder i garderoben, så at have roen og tiden til at tale sammen er jeg sikker på vil kunne løse meget.

De bedste hilsner
Christina Haansbæk

Christina tilbyder udredning, råd og vejledning, motorisk testning samt behandling af børn i alderen 0-15 år. Typiske problemstillinger kan være motorisk forsinkelse, motorisk uro, hypermobilitet, kranie skævhed, usikker hånddominans samt sansemotoriske vanskeligheder. Christina er mobil børnefysioterapeut og kører i Hovedstadsområdet samt Nordsjælland.

Se Christinas hjemmeside: FysioterapiTilBørn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2016

Kildebakken

Alle forældre til børn i institutioner i dag bliver mødt med denne form for observationer. I dette tilfælde er pædagogen den som er ansvarlig for at kommunikere med jer om disse ting. Alle børn testes i sprog og motorik og man retter hurtigt op på afvigelser. Børn i dag opholder sig store dele af deres vågne tid i institutionen, så måske er det ikke så skidt at man har en form for systematisk overvågning af udviklingen. Men ja det kan føles drøn ubehageligt, når pædagogen påpeger ting og sager. Jeg tror ikke jeg ville føle mig "svinet til", men måske stemme på nogle andre politikere næste gang, for hele systemet er gennemsyret af tankegangen bag. Jeg ville absolut ikke tage et møde med leder og pædagog etc, for det vil skabe en dårlig dialog med personalet på stuen. Istedet ville jeg forsigtigt tale med de andre forældre på stuen, så jeg fik bekræftet ovenstående.

Du har med sikkerhed en helt fantastisk pige og gør det rigtig godt som mor, hvil i det, istedet for at lade et fejlfindingssystem ødelægge din dag

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.