Barsel på kh

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2016

Tiggi

Anonym skriver:

Jeg har termin i februar, dvs jeg kan søge dobbelt klip til december? Får man så dobbelt SU eller hvordan hænger det sammen? Og hvor gør man det henne?

tak fordi du hjælper med info  jeg står netop uden indtægt i januar

Nu har jeg ikke sat mig ind i reglerne for andet end videregående uddannelse så jeg kan tage fejl, men ja du kan søge på su.dk hvor du skal udfylde en blanket og indsende en kopi af din vandrejournal. 

Men ja jeg ville mene du burde kunne få dobbelt klip altså et barselsklip og et normalt su-klip i december, hvilket er to gange su (mener jeg fik 8600 kr udbetalt). Finder lige noget konkret på deres hjemmeside :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2016

Sedigfor

Tiggi skriver:

Lige en ting.

Du siger at i bor i eget hus.

for at få kontanthjælp må du ikke have værdier for over 10.000 kr, så du må ikke have hus eller bil :-) 

det er når man er på kontanthjælp, man må ikke kæbe hus imens. Jeg har haft over 20 tusind på Lin opsparing uden der er sket noget. Bare man snakker med dem og forklare sagen, så er de fleste gange forståelige.

Anmeld Citér

15. juni 2016

Tiggi

Reglerne er lidt anderledes, men synes du skal kigge på det her.  Og giver netop stadig mulighed for dobbelt su i 2 mdr før termin hvis du vælger dobbeltrader og bliver ved med at være aktiv.

http://www.su.dk/su/saerlig-stoette-til-foraeldre-handicappede-mv/foraeldre/du-faar-barn-under-uddannelsen/du-faar-barn-paa-en-ungdomsuddannelse/

• tidligst søge om ekstra SU tre måneder før terminsdatoen
  • få den ekstra SU udbetalt fra to måneder før, du får barnet til tolv måneder efter (men maksimalt i 12 måneder i alt)
  • få den ekstra SU udbetalt som enkeltrater i 12 måneder eller som dobbeltrater i seks måneder. Du kan også kombinere enkelt- og dobbeltrater og for eksempel få udbetalt enkeltrater i seks måneder og dobbeltrater i tre måneder.

Derudover tænker jeg at økonomisk kan det bedst betale sig for dig at komme på kontanthjælp, men hvis faren ønsker en del barsel (en del af det kan også udskydes til bare inden barnet bliver 11 år) så vil i kunne holde mere barsel og holde det lille hjemme længere, eller være sammen hjemme hvis du læser videre og kommer på su og han så kan holde barsel. 

Anmeld Citér

16. juni 2016

Mortilnjord

Jeg er pt. på barsel og på uddannelseshjælp (det er det kontanthjælpen hedder nu, hvis man er under 30 og uden uddannelse). 

Jeg får 10.250 kr udbetalt. 

Desværre træder det nye kontanthjælpsloft i kraft til oktober, hvilket ændrer på en masse af de regler der er nu. Derfor vil jeg sige, ring til jobcenteret i din kommune og snak med dem. 

Du kan se de forskellige satser på borger.dk, men dem kan du ikke regne med, da du først kommer på uddannelseshjælp/kontanthjælp efter det nye kontanthjælpsloft er trådt i kraft. 

Med hensyn til SU og dobbeltklip (fødselsklip) skal du være indmeldt på en uddannelse, når du føder, for at kunne få dobbeltklip. 

Hvis du starter uddannelse igen, inden 12 mdr efter fødslen, kan du søge om dobbeltklip  x det antal måneder der er indtil dit barn fylder 1 år. 

Eksempel: Jeg fødte i september '15 og starter uddannelse i august '16. Jeg kan derfor få 1x ekstra SU. Altså 1 dobbeltklip. 

Håber alt det her gav lidt mening, ellers så sig til, så skal jeg hellere end gerne prøve at forklare det igen 

Anmeld Citér

16. juni 2016

Mortilsnart4

Anonym skriver:

Jeg er gravid med termin i februar. Jeg er pt på SU og tager enkeltfag i fjernundervisning, men afslutter dem i december med eksamen. Derfor kommer jeg til at skulle på barsel på kontanthjælp, men jeg kan slet ikke se nogle satser hvad vi kan gå ud fra nogle steder.

Jeg er 29 år, ingen uddannelse og bor med min kæreste i arbejde 

Er der nogen det kan hjælpe med satser og hvad i evt får?

Jeg kan læse mig til flere forskellige satser og andetsteds på beskæftigelsesministeriets hjemmeside står det noget om barselstillæg... Håber nogen måske kan hjælpe os lidt på vej så jeg kan få ro i mit hoved 

Jeg er på barsel med mit 4 barn på kh jeg får knap 10.500 udbetalt 

jeg er 30 år 

Anmeld Citér

16. juni 2016

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Mortilsnart4 skriver:

Jeg er på barsel med mit 4 barn på kh jeg får knap 10.500 udbetalt 

jeg er 30 år 

Mener du, at du for 4. Gang er på barsel på KH?? 

Anmeld Citér

16. juni 2016

Anonym trådstarter

Nu har jeg læst lidt om det nye kontanthjælpsloft og det har vidst kun indvirkning for folk der får boligstøtte og særlig støtte, men præcis hvad den særlige støtte omhandler kan jeg ikke se nogle steder... Så jeg burde ikke blive ramt af den når vi ikke får noget nogle steder fra som det ser ud nu og satsen vil ligge på omkring 14.500kr... Nærmere kan man vidst ikke komme det pt 

Anmeld Citér

17. juni 2016

Mortilsnart4

SØS skriver:

Mener du, at du for 4. Gang er på barsel på KH?? 

Jeg er på barsel med mit 4 barn på kh 

får det samme som før jeg gik på barsel 

Anmeld Citér

18. juni 2016

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Mortilsnart4 skriver:

Jeg er på barsel med mit 4 barn på kh 

får det samme som før jeg gik på barsel 

Har du været på KH hele tiden - altså før under og efter fire graviditeter? Det håber jeg da egentlig ikke kan lade sig gøre? 

Anmeld Citér

18. juni 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
SØS skriver:

Har du været på KH hele tiden - altså før under og efter fire graviditeter? Det håber jeg da egentlig ikke kan lade sig gøre? 

Alt kan lade sig gøre. 

Jeg har en bekendt der har været på KH siden januar 2012, været på barsel, og nu bare går og hygger sig derhjemme. 

Forstår godt statskassen er tom, når sådan noget kan lade sig gøre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.