Skoleparat eller ej?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juni 2016

Bebsen

Mullesmith skriver:

Mine drenge (tvillinger) fra november 2010 er startet op i SFO her 1 april. Der har allerede været et par episoder hvor de ikke vil gøre det der bliver sagt og bare fjoller og skaber uro i klassen. Jeg kan ikke finde ud af om de simpelthen bare skal vente er år og tilbage i børnehaven igen, og om man overhovedet kan det. De er jo kun 5 år og kan derfor i princippet godt gå i børnehave endnu. Mit største ønske var at de evt. Kunne gå i hver deres klasse men der er desværre kun en klasse i år og derfor er det ikke en mulighed. Jeg ved ikke om det ville være træls for dem at skulle tilbage i børnehave eller om de egentlig vil føle det som rigtig rart bare at kunne have mere leg i hverdagen. Hvornår ved man egentlig at de er parate?

5 årige drenge er ikke lavet til at sidde stille og høre efter 

Min egen er fra august 2010 og også startet i TSFO i april. Indtil videre har de nærmest intet lavet der har med skole at gøre, de er på tur hver dag, men lærere og jeg selv er klar over det bliver en udfordring for min dreng efter sommerferien og den alm skole rammer ham, at sidde stille og koncentrere sig om noget der ikke interesserer ham er han SLET ikke god til, men både skole og bh har vurderet ham til skoleklar, for han ér jo bare en 5 årig dreng og det bliver hårdt, men skolen er meget sådan, at sådan ér drenge jo. Jeg er meget mere bekymret end de er. Jeg har så også valgt en friskole med mindre klasser 

Har du snakket med skolen, om hvad de tænker? Jeg tænker der ikke er noget mærkeligt eller unormalt eller andet i det du beskriver... De er 2*5årige krudtugler  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2016

Mullesmith

modesty skriver:

Der er lavet undersøgelser der viser at drenge født i årets sidste 3 mdr kommer til at halte bagefter fagligt resten af deres liv hvis de kommer i skole som 5-årige. Selvfølgelig er alt baseret på gennemsnit og generaliseringer, men vi er ret opmærksomme på det med vores dreng (som er fra oktober '11). Hvis du allerede nu synes at der tegner sig et negativt billede, synes jeg at du skal tage en alvorssnak med SFOen (er lærerne inde over allerede nu?). Men jeg synes også at man skal være opmærksom på hvad det kan gøre for børnenes selvværd (negativt) at de skal rykkes så meget rundt - og tilbage til et sted de har sagt farvel til.

Ja læren er inde over nu men det er mest pædagogerne i SFO som vi taler med. Ja jeg synes der er en svær situation, også fordi de faktisk er flade for skolen som det ser ud nu.

Anmeld Citér

8. juni 2016

Skouboe

MoarHvidovre skriver:

Min dreng har lige haft en kugledyne i prøve 1 mdr. Nu sover han med en kædedyne som vi skal aflevere igen efter sommerferien. Jeg har lånt dem igennem Legeteket i vores kommune.

Det er rigtig godt, at få dem til, at falde til ro. Dog kan min dreng godt stadigvæk have svært ved, at sove. Lige nu forsøger vi med havbrusen han kan lytte til.

Håber det bedste for dine drenge

Har I prøvet soveklapper? Vores yngste falder helt ned så snart hun får sine på. 

Anmeld Citér

8. juni 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mullesmith skriver:

Mine drenge (tvillinger) fra november 2010 er startet op i SFO her 1 april. Der har allerede været et par episoder hvor de ikke vil gøre det der bliver sagt og bare fjoller og skaber uro i klassen. Jeg kan ikke finde ud af om de simpelthen bare skal vente er år og tilbage i børnehaven igen, og om man overhovedet kan det. De er jo kun 5 år og kan derfor i princippet godt gå i børnehave endnu. Mit største ønske var at de evt. Kunne gå i hver deres klasse men der er desværre kun en klasse i år og derfor er det ikke en mulighed. Jeg ved ikke om det ville være træls for dem at skulle tilbage i børnehave eller om de egentlig vil føle det som rigtig rart bare at kunne have mere leg i hverdagen. Hvornår ved man egentlig at de er parate?

Det kræver en krystalkugle at vide, hvornår de er parate. Personligt ville jeg udskyde skolestart, hvis jeg var i tvivl. Det er jo ikke bare i begyndelsen af skoleforløbet, manglende parathed og modenhed kan give problemer - som lærer i de ældste klasser møder jeg så mange drenge, som har svært ved at tage ansvar, svært ved at forholde sig til abstrakt stof og problemstillinger, som kræver en vis modenhed - og om hvem vi bare må konstatere, at "diagnosen" udelukkende hedder "sund og rask, men umoden knægt". Det er ufedt for dem socialt, og det giver unødige, faglige problemer. Og alt for ofte er det netop drenge, der kom lige tidligt nok i skole. 

Jeg synes også, det taler for udskydelse af skolestart, at de ikke kan komme i hver deres klasse. Ikke som det bærende argument, men oven i de andre forhold. 

Jeg ville tale både med skolen og børnehaven og høre, hvad de tænker. 

Anmeld Citér

9. juni 2016

Mullesmith

Mor og meget mere skriver:

Det kræver en krystalkugle at vide, hvornår de er parate. Personligt ville jeg udskyde skolestart, hvis jeg var i tvivl. Det er jo ikke bare i begyndelsen af skoleforløbet, manglende parathed og modenhed kan give problemer - som lærer i de ældste klasser møder jeg så mange drenge, som har svært ved at tage ansvar, svært ved at forholde sig til abstrakt stof og problemstillinger, som kræver en vis modenhed - og om hvem vi bare må konstatere, at "diagnosen" udelukkende hedder "sund og rask, men umoden knægt". Det er ufedt for dem socialt, og det giver unødige, faglige problemer. Og alt for ofte er det netop drenge, der kom lige tidligt nok i skole. 

Jeg synes også, det taler for udskydelse af skolestart, at de ikke kan komme i hver deres klasse. Ikke som det bærende argument, men oven i de andre forhold. 

Jeg ville tale både med skolen og børnehaven og høre, hvad de tænker. 

Har talt med skolen idag og de mener at min ene søn er klar til skole men den anden er ikke, så det bliver højst sandsynligt ham der er 1min yngre der skal have 9mdr mere i børnehave. Jeg håber ikke de kommer til at savne hinanden for meget 

Anmeld Citér

9. juni 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Skouboe skriver:

Har I prøvet soveklapper? Vores yngste falder helt ned så snart hun får sine på. 

Nej, det har vi aldrig prøvet. Hvad er det? Fedt, at det hjælper din pige

Anmeld Citér

9. juni 2016

Miti's mama

Mullesmith skriver:

Jo selvfølgelig har vi det og der var der ikke noget alarmerende. Men nu synes jeg at det begynder at se anderledes ud i forhold til det hele. De bar begge svært ved at stoppe når de får besked på at nu skal de ikke fjolle mere og er flere gange blevet sendt i pauserummet (ved ikke helt hvad det er), jeg synes bare det er utroligt synd for dem begge hvis de allerede nu har svært ved det hele inden de overhovedet rigtig er startet i 0.

Jeg underviser i både 2., 6. og 8. klasse. Min erfaring er at der er mange børn der ikke lærer at høre efter før de når 7. klasse. Så jeg ville ikke holde dem tilbage fordi de er smidt i pauserummet, det er en del af læringsprocessen. Men tag en snak med pædagoerne dernede, de må have en god fornemmelse hvorhenne de er i forhold til de andre børn. Det skulle jo helst blive en god oplevelse for alle.

Anmeld Citér

9. juni 2016

Skouboe

MoarHvidovre skriver:

Nej, det har vi aldrig prøvet. Hvad er det? Fedt, at det hjælper din pige

De kaldes også sovemasker. Udover at de gør det mørkt, er der også noget afslappende ved at få noget over øjnene. Lidt ligesom at dyrke yoga eller meditation med bind for øjnene. Det er et forsøg værd. 

https://rejsegear.dk/kategori/rejseudstyr/sovemaske/

Anmeld Citér

9. juni 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Skouboe skriver:

De kaldes også sovemasker. Udover at de gør det mørkt, er der også noget afslappende ved at få noget over øjnene. Lidt ligesom at dyrke yoga eller meditation med bind for øjnene. Det er et forsøg værd. 

https://rejsegear.dk/kategori/rejseudstyr/sovemaske/

Tak for tippet - det skal helt sikkert prøves

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.