Mullesmith skriver:
Mine drenge (tvillinger) fra november 2010 er startet op i SFO her 1 april. Der har allerede været et par episoder hvor de ikke vil gøre det der bliver sagt og bare fjoller og skaber uro i klassen. Jeg kan ikke finde ud af om de simpelthen bare skal vente er år og tilbage i børnehaven igen, og om man overhovedet kan det. De er jo kun 5 år og kan derfor i princippet godt gå i børnehave endnu. Mit største ønske var at de evt. Kunne gå i hver deres klasse men der er desværre kun en klasse i år og derfor er det ikke en mulighed. Jeg ved ikke om det ville være træls for dem at skulle tilbage i børnehave eller om de egentlig vil føle det som rigtig rart bare at kunne have mere leg i hverdagen. Hvornår ved man egentlig at de er parate?
Det kræver en krystalkugle at vide, hvornår de er parate. Personligt ville jeg udskyde skolestart, hvis jeg var i tvivl. Det er jo ikke bare i begyndelsen af skoleforløbet, manglende parathed og modenhed kan give problemer - som lærer i de ældste klasser møder jeg så mange drenge, som har svært ved at tage ansvar, svært ved at forholde sig til abstrakt stof og problemstillinger, som kræver en vis modenhed - og om hvem vi bare må konstatere, at "diagnosen" udelukkende hedder "sund og rask, men umoden knægt". Det er ufedt for dem socialt, og det giver unødige, faglige problemer. Og alt for ofte er det netop drenge, der kom lige tidligt nok i skole.
Jeg synes også, det taler for udskydelse af skolestart, at de ikke kan komme i hver deres klasse. Ikke som det bærende argument, men oven i de andre forhold.
Jeg ville tale både med skolen og børnehaven og høre, hvad de tænker.
Anmeld
Citér