Hvad skal vi gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2016

rytteriet

Hun skal da ikke gå med ble i bh... Af med den!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2016

Giraffen

Anonym skriver:

Jeg spurgte hende i dag hvorfor hun gerne vil have ble på. Hun svarede at det er fordi hun er bange. Jeg spurgte hvad hun var bange for, men det ville hun slet slet ikke snakke om.

Nu tænker jeg: er hun bange fordi hun ikke trives i børnehaven? 

det er så svært at tale med børn om sådan noget.

jeg fik tilfældigvis min datter til at sige "mor, man kan jo ikke have ble på hvis man går i børnehave" og derfra udledte jeg at hun så brændende ønskede at være blefri, men at hendes krop ikke var klar endnu (den kunne såmænd nok godt tvinges til det, men det har jeg ikke behov for)

Du kan derfor ikke spørge direkte hvad barnet er "bange for" - måske kan i lege nogle rollelege med en dukke med/uden ble og lege jer igennem? 

Men igen tænker jeg det afhænger af opdragelsesstil, personlighed og mavefornemmelse.

Jeg ville ALDRIG bruge belønningssystem eller "straf" til at tvinge min datter blefri. Jeg vil også hellere sidde lidt længere ved hende og kramme hvis hun ikke vil sove, end jeg vil "tage kampen" 

Men andre børn er mere trodsige og snu og skal helt sikkert takles derefter

Kun du kan mærke om hun har brug for grænser og at I tager styringen eller om hun har brug for tid til og om bleen giver hende en tryghed lige nu

Anmeld Citér

7. juni 2016

MEAK

Jeg ville aldrig bruge tvang, synes det er decideret vrøvl at et barn på 3-4 år beskyldes for at manipulere sig til det 

Der kan være så mange årsager til, at hun i en periode har brug for at få ble på igen. Måske noget så banalt som at hun er gledet/faldet lidt ned fra et toilet i bh eller en har trukket ud for hurtigt, kan være nok. I øvrigt har mange børn svært ved at skulle lave stort på toilettet og beder om bleen, selvom de egentlig klarer toiletbesøg fint.

Har I overvejet i stedet for tvang at se om anerkende hende her ved helt simpelt at sige, at mor og far kan se at det er svært for dig helt at undvære bleen lige nu og det er helt ok. Også selv om man går i børnehave. Og så får hun ble på når hun beder om det og I lader hende være i fred. Tal med børnehaven om der er noget, de observerer som ka  have udløst behovet. Det kan jo også være noget andet, der er svært for hende, som gør at hun har brug for at gå tilbage til noget velkendt. 

Jeg er sikker på, at hun nok skal smide den ble igen hvis hun får fred og ro og ikke bliver presset til noget. Det er trods alt de færreste 10 årige med ble i dagtimerne 

I øvrigt har jeg 4 børn og de har været klar på forskellige tidspunkter i deres liv og det har været gjort helt individuelt - feks er nr 3 stoppet med at ville på toilettet - også fordi hun er "bange" - så der er ble på og ingen pres, kun tilbud om at komme på toilettet Maks 1-2 gange dagligt.

Anmeld Citér

8. juni 2016

Anonym trådstarter

BC skriver:

Synes at jer som forældre må tage ansvaret for at bleen skal smides! Fasthold at der ingen bleer er til om dagen! De høre sig natten til.. 

Hold fast i det med belønnings systemet. 

For mig lyder det som om at hun dovner den, og det er nemmest for (jer alle) at hun har ble på! 

Hvorfor skal hun have den på i bh? 

Hvad er jeres dialog med dem omkring at hun skal blive ble fri? 

Min bonus søn der lige er fyldt 3 år smider bleen ret snart, han kan mærke at han skal tisse og så er det ved at være nu! 

Jeg er faktisk 100% sikker på at hun ikke "dovner den". Hun er er bange for at sidde på toilettet i børnehaven og hun bliver sur/ked af det når man bare så meget nævner toilettet i børnehaven. 

I børnehaven siger de at de hellere vil have at hun skal være tryg og så gå med den ble i længere tid, end at hun bliver rigtig ked af det når hun skal på toilettet.

Anmeld Citér

8. juni 2016

Anonym trådstarter

rytteriet skriver:

Hun skal da ikke gå med ble i bh... Af med den!

Det er bare lidt svært at tvinge bleen af hende og få hende til at sidde på et toilet hun er bange for, ik´?

Anmeld Citér

8. juni 2016

Anonym trådstarter

Giraffen skriver:

det er så svært at tale med børn om sådan noget.

jeg fik tilfældigvis min datter til at sige "mor, man kan jo ikke have ble på hvis man går i børnehave" og derfra udledte jeg at hun så brændende ønskede at være blefri, men at hendes krop ikke var klar endnu (den kunne såmænd nok godt tvinges til det, men det har jeg ikke behov for)

Du kan derfor ikke spørge direkte hvad barnet er "bange for" - måske kan i lege nogle rollelege med en dukke med/uden ble og lege jer igennem? 

Men igen tænker jeg det afhænger af opdragelsesstil, personlighed og mavefornemmelse.

Jeg ville ALDRIG bruge belønningssystem eller "straf" til at tvinge min datter blefri. Jeg vil også hellere sidde lidt længere ved hende og kramme hvis hun ikke vil sove, end jeg vil "tage kampen" 

Men andre børn er mere trodsige og snu og skal helt sikkert takles derefter

Kun du kan mærke om hun har brug for grænser og at I tager styringen eller om hun har brug for tid til og om bleen giver hende en tryghed lige nu

Det var et godt forslag! Det vil jeg prøve når vi kommer hjem

Anmeld Citér

8. juni 2016

Pikku Myy

Anonym skriver:

Jeg er faktisk 100% sikker på at hun ikke "dovner den". Hun er er bange for at sidde på toilettet i børnehaven og hun bliver sur/ked af det når man bare så meget nævner toilettet i børnehaven. 

I børnehaven siger de at de hellere vil have at hun skal være tryg og så gå med den ble i længere tid, end at hun bliver rigtig ked af det når hun skal på toilettet.

Ved I hvorfor hun er bange for toilettet i børnehaven? Måske var det i virkeligheden den frygt, der skal arbejdes med. Så kan det være bleen følger med

Anmeld Citér

8. juni 2016

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Ved I hvorfor hun er bange for toilettet i børnehaven? Måske var det i virkeligheden den frygt, der skal arbejdes med. Så kan det være bleen følger med

Hun har lige fortalt mig at det er fordi hun er bange for at de voksne skulle blive sure hvis hun tissede i bukserne. Hun sagde også at hun ikke kan lide at være der og at hun er bange for de voksne Pædagogerne siger at hun er glad dernede og hun har venner i bh. Min datter har også selv sagt at hun kan lide at være der før.

Da hun fortalte mig at hun ikke lide at være der brød hun fuldstændig sammen og græd i lang tid

Nu ved jeg sgu ikke helt hvad der skal ske...

Anmeld Citér

8. juni 2016

Pikku Myy

Anonym skriver:

Hun har lige fortalt mig at det er fordi hun er bange for at de voksne skulle blive sure hvis hun tissede i bukserne. Hun sagde også at hun ikke kan lide at være der og at hun er bange for de voksne Pædagogerne siger at hun er glad dernede og hun har venner i bh. Min datter har også selv sagt at hun kan lide at være der før.

Da hun fortalte mig at hun ikke lide at være der brød hun fuldstændig sammen og græd i lang tid

Nu ved jeg sgu ikke helt hvad der skal ske...

Det lyder da godt nok helt vildt trist. Er der en risiko for at hun projicerer alt det her toilet-halløj over i pædagogerne og børnehaven? At hun på en eller anden måde bruger historien om pædagogerne til at fortælle dig noget om hendes frygtfor at fejle. Det kan selvfølgelig også være den anden vej rundt. At hendes problemer med toilettet bunder i at hun ikke er tryg. Jeg har ingen guldkorn. For min søn handlede problemerne med toiletbesøg om at de i bund og grund ikke er særlig private i institutionerne. Hvad er din fornemmelse? Har hun virket glad for børnehaven indtil nu?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.