Jeg ville aldrig bruge tvang, synes det er decideret vrøvl at et barn på 3-4 år beskyldes for at manipulere sig til det
Der kan være så mange årsager til, at hun i en periode har brug for at få ble på igen. Måske noget så banalt som at hun er gledet/faldet lidt ned fra et toilet i bh eller en har trukket ud for hurtigt, kan være nok. I øvrigt har mange børn svært ved at skulle lave stort på toilettet og beder om bleen, selvom de egentlig klarer toiletbesøg fint.
Har I overvejet i stedet for tvang at se om anerkende hende her ved helt simpelt at sige, at mor og far kan se at det er svært for dig helt at undvære bleen lige nu og det er helt ok. Også selv om man går i børnehave. Og så får hun ble på når hun beder om det og I lader hende være i fred. Tal med børnehaven om der er noget, de observerer som ka have udløst behovet. Det kan jo også være noget andet, der er svært for hende, som gør at hun har brug for at gå tilbage til noget velkendt.
Jeg er sikker på, at hun nok skal smide den ble igen hvis hun får fred og ro og ikke bliver presset til noget. Det er trods alt de færreste 10 årige med ble i dagtimerne 
I øvrigt har jeg 4 børn og de har været klar på forskellige tidspunkter i deres liv og det har været gjort helt individuelt - feks er nr 3 stoppet med at ville på toilettet - også fordi hun er "bange" - så der er ble på og ingen pres, kun tilbud om at komme på toilettet Maks 1-2 gange dagligt.
Anmeld
Citér