Terminsdato beregning ect ? Har været til scanning... hjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.439 visninger
16 svar
0 synes godt om
28. september 2009

Snuffler25

Hejsa alle I kloge piger

Har lige brug for lidt hjælp, for fik ikke spurgt jordmoder om det, da jeg var til scanning i fredags - der er jo nok indtryk af alt muligt andet i forvejen hehe

Hun konstaterede at min terminsdato er 11 april. Jeg var i fredags 11+5 uger henne. Dvs. idag er jeg 12+1 uger henne.

Dette har hun vel konstateret udfra mål på baby ikke? Hun startede med at spørge hvornår min sidste 1. mens dag var og det var d. 29 juni. Så det antal uger jeg troede jeg var henne, passer jo så ikke helt i forhold til det hun ændrede det til i fredags.

Vil det sige, at vi undfangede baby for præcis 12+1 uger siden idag?
Dvs. vi har undfanget omkring d. 5-6 juli... og jeg havde sidste 1. mens dag d. 29/6, det er en lille uge inden? - var det så slet ikke mens jeg havde der (husker det ikke) eller KAN man godt undfange så hurtigt efter mens, troede jeg ikke var muligt?

Håber nogen af jer søde piger kan hjælpe mig med denne udregning  Eller bare fortælle mig, hvordan jordmoderen fandt ud af at jeg er 11+5 uger henne i fredags?

På forhånd tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2009

linemus

Ja, jm angiver terminsdato udfra målene på babyen på scanningen. Når du er 12+1 uger henne, vil det ikke sige, at baby blev undfanget for 12+1 uger siden, for de første 1-2 uger eksisterer fosteret slet ikke, nøjagtig som når du udregner termin udfra din sidste mens 1. dag.

Afvigelsen fra det du selv havde regnet dig frem til, kan skyldes, at der er forskel på længde af mens-cyklus, forskel på hvornår man har æl, og hvornår baby er undfanget.

Håber det er forståeligt

- Line

Anmeld

28. september 2009

Henriette72

Når lægen beregner terminsdatoen,  gør h*n det ud fra at man har en cyklus på 28 dage og ÆL 14 dage efter mens 1. dag.

Jordmoderen beregner det ud fra hvor stort barnet er...

F.eks. jeg har en cyklus på 28 dage men har ÆL 18 dage efter. Iflg. lægen har jeg termin 14. marts 2010, fordi han regner 28/14 men iflg. jordmoderen har jeg termin 15. marts 2010, fordi hun kunne se hvor stort barnet er. Jeg holer mig nu stadig til 14. marts fordi der skal ikk måles ret meget forkert på barnets størrelse, før det rykker terminen enten frem eller tilbage.

Jeg håber det giver mening?

Knus

Anmeld

28. september 2009

Snuffler25

Det er stadig lidt svært for mig at få det til at passe hehe... men hvis retningslinien er, at jordmoderen måler barnets størrelse og derved fastsætter hvor gammelt det er og hvornår termin ligger - så er det vel det man skal stole på  

Det KAN vel ikke være en fejl at jeg er det antal uger henne som jordmoderen siger, fordi barnet har en størrelse og det er den størrelse som fortæller det hele.. og så pyt med alt andet ikke?

Jeg har hele tiden troet at baby blev undfanget d. 16-17 juli, da havde jeg positiv ÆL og der knaldede vi bare igennem haha og havde ikke ret meget sex før eller efter disse datoer... så var bare selv så sikker

Mine cyklusser har været enormt ustabile, har haft cyklus på 27 dage, 33 dage og 40 dage.. men jordmoder tager ikke gennemsnit eller andet af disse dage, hun måler det KUN udfra baby's størrelse?

svært at hitte ud af sådan noget hehe :p
Meget meget sjovt og man vil jo gerne vide det

Anmeld

28. september 2009

Snuffler25

57 læst  tråd, men kun 2 har svaret? Er der ikke nogle flere, som vil fortælle om deres erfaring?

Anmeld

28. september 2009

dorthemus

Snuffler25 skriver:

57 læst  tråd, men kun 2 har svaret? Er der ikke nogle flere, som vil fortælle om deres erfaring?

Hej er en af dem der har kigget men kan ikke svare dig....jeg er kun 5+4 henne og synes også denne regnen sig frem og tilbage er svær at hitte rundt i
I mit eget tilfæde er der ikke så meget at rafle om, da jeg brugte ÆL-test og blev insemineret samme dag den var positiv

Håber der kommer flere brugbare svar

Knus
Dorthe

Anmeld

28. september 2009

RumlesMor

Hej Snuffler25,

Jeg startede med at min læge skønnede en termin der hed d. 02 april, men så var jeg til en termins-scanning og der flyttede de min termin til d. 11 april.

Så lige nu står vi to ens...

I morgen skal jeg til min NF-scanning, og er spændt på om de så smider en ny dato i hovedet på mig. Jeg har dog opgivet at gætte på hvornår barnet er undfanget...så vidt jeg kan forstå, kan der gå op til 3 uger efter sex til ægget befrugtes.

Jeg glæder mig bare til at se den lille i morgen...og hvis alt er vel, at fortælle min 3 årig pige at hun skal være storesøster!!

Anmeld

28. september 2009

Mullemus86

Hej.. Udfra min sidste mens. førstedag, regnede jeg mig frem til en termin der sagde d.4. januar.. Lægen sagde d. 3.. Til både tryghedsscanning, nf og md, har de holdt fast på d.9.. Men, nu må vi se, hvornår han vil ud

Anmeld

28. september 2009

mor-til-vanessa

Snuffler25 skriver:

Hejsa alle I kloge piger

Har lige brug for lidt hjælp, for fik ikke spurgt jordmoder om det, da jeg var til scanning i fredags - der er jo nok indtryk af alt muligt andet i forvejen hehe

Hun konstaterede at min terminsdato er 11 april. Jeg var i fredags 11+5 uger henne. Dvs. idag er jeg 12+1 uger henne.

Dette har hun vel konstateret udfra mål på baby ikke? Hun startede med at spørge hvornår min sidste 1. mens dag var og det var d. 29 juni. Så det antal uger jeg troede jeg var henne, passer jo så ikke helt i forhold til det hun ændrede det til i fredags.

Vil det sige, at vi undfangede baby for præcis 12+1 uger siden idag?
Dvs. vi har undfanget omkring d. 5-6 juli... og jeg havde sidste 1. mens dag d. 29/6, det er en lille uge inden? - var det så slet ikke mens jeg havde der (husker det ikke) eller KAN man godt undfange så hurtigt efter mens, troede jeg ikke var muligt?

Håber nogen af jer søde piger kan hjælpe mig med denne udregning  Eller bare fortælle mig, hvordan jordmoderen fandt ud af at jeg er 11+5 uger henne i fredags?

På forhånd tak

sådan som jeg regner det ud er du i uge 14. du skriver din sidste mens 1.dag var den 29. juni det får jeg til at være 13+0 ( uge 14 ) og så er terminen den 5 april 2010

hvis du har termin som scanning viste, den 11.04-2010 så er du 12+1 ( uge 13 ) og så er bebs undfanget  den 19.7-2009.

men du kan gå ind på libero.dk og klikke på at være gravid og hvornår kommer barnet så kan du både regne ud fra mens dato og termin dato...

de første 2 uger er graviditeten er du slet ikke gravid med bliver alligevel regnet med... du kan også købe bogen fra gyldendal om graviditet, den er ret god. kan man læse uge for uge og fødsels før og efter og alt hvis man har lyst.

hel¨d og lykke
liv 30+0

Anmeld

29. september 2009

christina2412

hejsa.

tillykke med graviditeten

du kan slet ikke regne med hvornår jeres barn er udfanget ud fra din sidste mens når den ikke er reelmæssigt..

jeg har reelmæssit mens mellem 28-29 dage imellem og har altid haft det, men jeg har kun æggeløsning max 2 gange om året.

jeg var først sat til at føde d 16/10-2009 men da jeg kom til nf blev jeg lige sat tilbage så min termin nu først er d 12/11-2009. noget surt men sådan var det jo

men så er det jo de kan måle det meget mere præcis til nf.

så det du har fået af vide til nf kan du regne med altså +/- dage som der altid nu er.

christina 33+5

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.