Efterfødselsreaktion/ depression

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

809 visninger
8 svar
1 synes godt om
3. maj 2016

Anonym trådstarter

Godaften. Min søn er 18 dage Gammel og jeg mistænker at jeg har en efterfødsels reaktion. Jeg synes han er sød og dejlig, men er slet ikke vildt forelsket i ham eller føler moderkærlighed. Jeg er panisk over at være alene med ham fordi jeg ikke føler jeg kan passe ordentligt på ham. Jeg elsker når min mor dagligt kommer og passer ham. Han kan græde og jeg trøster ham kun pga ansvarsfølelse og fordi han ellers skriger. Jeg søger derfor beretninger fra andre om hvordan i havde det under en fødselsdepression? Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg bare er i søvnunderskud eller om det er mere end det

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Godaften. Min søn er 18 dage Gammel og jeg mistænker at jeg har en efterfødsels reaktion. Jeg synes han er sød og dejlig, men er slet ikke vildt forelsket i ham eller føler moderkærlighed. Jeg er panisk over at være alene med ham fordi jeg ikke føler jeg kan passe ordentligt på ham. Jeg elsker når min mor dagligt kommer og passer ham. Han kan græde og jeg trøster ham kun pga ansvarsfølelse og fordi han ellers skriger. Jeg søger derfor beretninger fra andre om hvordan i havde det under en fødselsdepression? Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg bare er i søvnunderskud eller om det er mere end det

For det første : Du skal ringe til din sundhedsplejerske i morgen - og fortælle hvordan du har det 

For det andet ...

Har du underlige tanker omkring hvad der kan ske når du er alene med ham ?  

Har du sovet ?  Ca hvor meget søvn får du hver dag / nat  ... Hvis det er under 3 timer i døgnet - og han sover mere end det - så lad rod og vasketøj være  Og hør din mor om hun vil komme med mad i et par dage ... 

Er det svært at få ro til at falde i søvn ? 

Spekulerer du meget ? 

Det kan virke underligt med alle mine spørgsmål .. Men søvnmangel er farligt -der er en god grund til at det er et torturredskab at tage folks søvn ... du kan sagtens "bare" være i voldsomt underskud af søvn, men hvis det kommer for langt ud kan det sagtens ende i en voldsom psykisk reaktion som fx en psykose - jeg har selv været der og genkender tegnene fra vores dag 8 og 9 - blev indlagt på dag 10

Anmeld Citér

3. maj 2016

Bissen

Anonym skriver:

Du kan sende mig en privat besked så fortæller jeg gerne, men vil helst ikke i debatten når man ikke kan svare anonymt  

Anmeld Citér

3. maj 2016

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

For det første : Du skal ringe til din sundhedsplejerske i morgen - og fortælle hvordan du har det 

For det andet ...

Har du underlige tanker omkring hvad der kan ske når du er alene med ham ?  

Har du sovet ?  Ca hvor meget søvn får du hver dag / nat  ... Hvis det er under 3 timer i døgnet - og han sover mere end det - så lad rod og vasketøj være  Og hør din mor om hun vil komme med mad i et par dage ... 

Er det svært at få ro til at falde i søvn ? 

Spekulerer du meget ? 

Det kan virke underligt med alle mine spørgsmål .. Men søvnmangel er farligt -der er en god grund til at det er et torturredskab at tage folks søvn ... du kan sagtens "bare" være i voldsomt underskud af søvn, men hvis det kommer for langt ud kan det sagtens ende i en voldsom psykisk reaktion som fx en psykose - jeg har selv været der og genkender tegnene fra vores dag 8 og 9 - blev indlagt på dag 10

Nej ingen underlige tanker som sådan. Føler bare ikke jeg kan aflæse hans signaler og jeg føler mig ret kold når jeg kigger på ham. Når han fx græder så vækker det ikk noget i mig andet end irritation. Jeg sover 3-4 timer i døgnet sammenlagt. Har svært ved at finde ro til at sove i løbet af dagen når han sover.

Anmeld Citér

3. maj 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Nej ingen underlige tanker som sådan. Føler bare ikke jeg kan aflæse hans signaler og jeg føler mig ret kold når jeg kigger på ham. Når han fx græder så vækker det ikk noget i mig andet end irritation. Jeg sover 3-4 timer i døgnet sammenlagt. Har svært ved at finde ro til at sove i løbet af dagen når han sover.

Med kun 3-4 timers søvn i døgnet og svært ved at finde ro når han sover så tror jeg du er godt på vej til at udsætte dig selv for en slags tortur - og det lån nemlig sagtens vise sig ved irritation over at han græder i stedet for den reaktion du selv forventer at du burde have ... Det er ikke forkert at blive irriteret men jeg er ret sikker på det er en reaktion på at dine energireserver er ved at være brugt op 

Er du bange for ikke at høre ham ? Eller er der bare 1000 andre ting du føler du burde gøre eller hvordan ? 

Anmeld Citér

4. maj 2016

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Med kun 3-4 timers søvn i døgnet og svært ved at finde ro når han sover så tror jeg du er godt på vej til at udsætte dig selv for en slags tortur - og det lån nemlig sagtens vise sig ved irritation over at han græder i stedet for den reaktion du selv forventer at du burde have ... Det er ikke forkert at blive irriteret men jeg er ret sikker på det er en reaktion på at dine energireserver er ved at være brugt op 

Er du bange for ikke at høre ham ? Eller er der bare 1000 andre ting du føler du burde gøre eller hvordan ? 

Jeg kan ikke finde roen til at falde i søvn. Jeg sidder og spekulerer over hvornår han mon vågner igen og om han vil græde, om jeg kan trøste ham osv. Jeg får så dårlig samvittighed over at han har fået en mor som ikke er vildt forelsket i ham. En mor der faktisk helst vil have ham i andres arme fremfor egne.

Anmeld Citér

4. maj 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg kan ikke finde roen til at falde i søvn. Jeg sidder og spekulerer over hvornår han mon vågner igen og om han vil græde, om jeg kan trøste ham osv. Jeg får så dårlig samvittighed over at han har fået en mor som ikke er vildt forelsket i ham. En mor der faktisk helst vil have ham i andres arme fremfor egne.

Den der dybfølte kærlighed kommer for mange først efter en måned eller senere du skal jo lære ham at kende ... Der er ingen grund til at have dårlig samvittighed over det !

Hmm og i stedet for at sidde og spekulere dø prøv at lægge dig ned ... Find noget afslappende musik eller måske nogle åndedrætsøvelser på youtube eller iTunes - koncentrer dig om at lytte ... Det har hjulpet mig rigtigt meget  

Anmeld Citér

4. maj 2016

lineog4

Først sender jeg lige en kram gennem cyperspace, for ligegyldigt hvad man kalder det så står du lige nu et sted der dræner dig for energi og du bumler med den kroniske dårlige samvittighed. 

Med baby i maven, har man utrolig mange romantiske drømme, man hører om den absolutte kærlighed, om den kæmpe forelskelse osv. Og når det så ikke opstår, ja hvad så....? 

Jeg har prøvet begge dele, den totale lykke og kæmpe kærlighed på et split selund, men også at sidde med et barn hvor der egentlig ikke var de store følelser og de var nemmest hvis andre tog ham. 

Mit endte ikke i en decideret depression, men hvis jeg var dig rakte jeg armene ud mod SP og fik en snak (det gjorde jeg ikke). Det er hårdt at sidde med det som skulle være det bedste i verden og man så egentlig er uden de store følelser, jeg følte mig så forkert, utaknemmelig, dårlig mor og ja alt, og derfor sagde jeg det ikke til nogen, men udførte de omsorgshandlinger der var normalt og inderst inde håbede jeg bare han ville sove hele tiden eller en anden ville tage ham. Jeg skrev ned i processen og ved derfor det vendte da han var 7 uger, men tænker jeg tilbage blev det aldrig helt som med de andre og i retroperspektiv kan jeg se at jeg var dum jeg ikke bad om hjælp.

Anmeld Citér

4. maj 2016

serinasmor

Hvordan går det i dag ? 

Har du fået snakket med sundhedsplejersken ? 

Har du fået hvilet/sovet lidt mere  ?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.