At sættes i gang

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.924 visninger
12 svar
0 synes godt om
3. maj 2016

SofieHadberg

Hej. 

Tænkte om nogle af jer der blev sat i gang som førstegangs kan dele lidt af jeres erfaringer? 

Jeg er efter et længere forløb med svangerskabsforgiftning og svær bækkenløsning, rimelig afklaret med at skulle sættes i gang. Når de sætter mig i gang er jeg 38+2 og kunne vel egentligt godt tænke mig at vide lidt om hvordan i andre er sat i gang og hvor længe det tog. Ved vi alle er forskellige og man skal væbne sig med tålmodighed. :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2016

Sedigfor

Fik hindeløsning om Fredagen, fødte dog Tirsdag, så her hjalp det ikke (: men der er mange forskellige måder og ved nogle hjælper det ikke at blive sat i gang (:

Anmeld Citér

3. maj 2016

Berta

Hej

Jeg blev sat igang pga. svangerskabsforgiftning - dog først uge 41+0 (det udviklede sig først der). Jeg fik piller 2 gange første dag og 2 gange på dag 2. Ca kl 17-18 (dag 2) startede veerne i det ganske små - indtil da havde jeg det helt fint - jeg spiste aftensmad og vi hyggede/så fjernsyn i et par timer. Jeg var indlagt så vi var på barselsgangen.

Ca. kl 21 blev veerne så lange og hårde at jeg blev undersøgt af jordemoder - men jeg havde ikke åbnet mig så vi blev på værelset på barselsgangen. Jeg sad under bruseren 1 time tror jeg. Kl. 23 bad jeg om noget smertestillende hvis ikke jeg var kommet længere i fødslen - men der var jeg 6 cm og blev flyttet til fødegangen. Jeg skulle have en epi pga højt BT - og bad om at få den med det samme - jeg skulle bare have noget til at dæmpe de veer - og det gerne NU. Men inden der var taget og kommet svar på blodprøver (som var påvirkede tidl. på dagen) og narkoselægen dukkede op var jeg begyndt at presse. Og kl. 0045 havde jeg født. Det gik stærkt - og jeg var lidt rundt på gulvet lige bagefter. Men alt i alt en super fed oplevelse - og jeg glæder mig til at gøre det igen inden længe.

Jeg har hørt at igangsættelser pga. svangerskabsforgiftninger ofte går lidt nemmere. Men omvendt så er det også relativt tidligt du skal sættes igang og det kan nok godt forlænge forløbet lidt.

Ha tålmodighed når det starter - og lad være med at begynde at tælle timer når du får den første pille eller de tager vandet. Vent (tålmodigt) på at det går igang rigtigt. Jeg tror det er godt at være forberedt på de forskellige scenarier der kan ske efter igangsættelsen - så føles det ikke så overvældende når det går i gang.

Pøj pøj med fødslen.

Anmeld Citér

3. maj 2016

tioyv

Jeg var 37+3 da jeg blev sat igang pga svangersskabsforgiftning, fik 2 piller om tirsdagen og skulle møde på sygehuset onsdag morgen hvis ikk der var sket noget i løbet af tirsdagen, mødte på sygehuset og blev tjekket, de prikkede hul på vandet kl 10.05 fik veer med det samme efter, kl 13 kom jeg på fødegangen og kl 14.30 fik jeg lagt rygmarvsblokade og kl 15.30 fik jeg presseveer og kl 15.45 er hun født..

Anmeld Citér

3. maj 2016

SofieHadberg

Dejligt at høre lidt forskelligt. Jeg ved at det kan være en lang proces at blive sat i gang, og at der er mange måder at gøre det på :-)

Anmeld Citér

3. maj 2016

Rtjm05

SofieHadberg skriver:

Hej. 

Tænkte om nogle af jer der blev sat i gang som førstegangs kan dele lidt af jeres erfaringer? 

Jeg er efter et længere forløb med svangerskabsforgiftning og svær bækkenløsning, rimelig afklaret med at skulle sættes i gang. Når de sætter mig i gang er jeg 38+2 og kunne vel egentligt godt tænke mig at vide lidt om hvordan i andre er sat i gang og hvor længe det tog. Ved vi alle er forskellige og man skal væbne sig med tålmodighed. :-)

Jeg blev sat igang 38+0 pga diabetes 

1 dag fik jeg 1 pille vaginal

2. Dag Fik jeg 2 piller vaginalt

3 dag 2piller vaginalt 

4 dag blev der lagt ballon kateter i 12 timer, derefter havde jeg stadig ikke åbnet mig nok til at de kunne prikke hul på vandet, så jeg fik kejsersnit på 5 dagen 

Anmeld Citér

3. maj 2016

ninibadini

Jeg blev sat i gang da jeg var gået 12 dage over termin. Jeg var slet ikke modnet det mindste og stadig helt lukket. Så jeg fik piller med, som jeg skulle sluge (De havde vist lige lavet om på procedurer, for det plejede at være stikpiller, men jeg ved ikke om det er nemmere at styre når man får dem peroralt?)

Jeg skulle tage seks piller i alt med to timers mellemrum. Så den sidste tog jeg onsdag aften kl 20. Jeg mærkede slet ikke noget hele dagen, men jeg vågnede ved midnat med kraftige veer med meget kort mellemrum. Vi kom ind til kontrol. Her var jeg kun åbnet én cm, så vi blev sendt hjem igen. Men vi var kun hjemme og vende, så blev det så kraftigt at jeg ikke kunne holde til det. I telefonen blev jeg lovet morfin og indlæggelse hvis jeg ikke var åbnet nok til at være i aktiv fødsel. Det var jeg heldigvis, så det er bare gået hurtigt på den times tid.

Herefter gik det dog ikke ret hurtigt. Jeg var i badekar som hjalp rigtig meget. Men da fødslen var ved at gå i stå, tog jm vandet, og det var desværre grønt. Så op på briksen igen, og jeg endte med epiduralblok og vestiumering. Kl 19, efter to timers pres, var han ude. Så altså, jeg fik første pille onsdag kl 10 og havde født torsdag kl 19.

Jeg håber virkelig ikke at jeg skal sættes i gang næste gang. Jeg tror, det var grunden til at veerne kom så kraftigt og konstant lige fra starten, og det har sikkert været grunden til det grønne fostervand. Det ville jeg godt nok gerne have været foruden. Men testen af navlestrengen efter fødslen viste at der havde været ilt nok til ham heldigvis.

Anmeld Citér

3. maj 2016

Dorthe1986

Jeg fødte  9 dage over tid ved igangsættelse. Jeg havde dagen inden ikke mærket liv overhovedet og kunne ikke provokere det frem. Så et smut på fødegangen, hvor der var masser af aktivitet, men jeg kunne intet mærke. De scannede så og vurderede at der ikke var så meget fostervand. Så de ville sætte mig i gang og jeg skulle sluge en kvart pille og så gå rundt lidt. Der skete så ikke det vilde så jeg fik lov at gå hjem og sove og fik så en sovecocktail med hjem. Hvis veerne ikke startede skulle jeg møde op næste morgen hvor de ville prikke hul.

Ingen veer, så klokken 9.30 prikker de mine hinder (ved at sætte en elektrode på hans hovede). Og så skal jeg da ellers lige love for der kom veer. Han er født 16.43 Det gik rigtig fint og stærkt da de først fik hul

Anmeld Citér

3. maj 2016

MissTas

SofieHadberg skriver:

Hej. 

Jeg blev sat i gang 40+0 med to stikpiller om morgenen kl. 8.00, fik to stk igen kl. 16.00 samme dag og begyndte at få veer samme aften. Fødte dagen efter om eftermiddagen. Så her var det en lang affære  

Anmeld Citér

3. maj 2016

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
SofieHadberg skriver:

Hej. 

Jeg blev sat igang dagen inden termin. Jeg blev undersøgt for at kunne anbefale metode. Det blev med vaginale stikpiller. Fik den første samme dag kl 18 ca. Dagen efter igen kl 8 ca. Mit vand gik på termin kl 14 ca. Fik så lagt en til og derefter anlagt vedrop. Fødte dagen efter kl 05.16. 

Jeg er generelt meget tilfreds med forløbet. De var meget gode til at snakke med mig og forklare mig hele tiden omkring forløbet. Men det her var selvfølgelig også ved termin, ikke før. 

Håber at du også får et godt forløb

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.