Et par spørgsmål om at være hjemmegående

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.091 visninger
20 svar
7 synes godt om
24. april 2016

LBK

det er da noget jeg flere gange har overvejet nu hvor nummer tre er kommet..

er man berettiget til nogen for for indtægt når man frivilligt går hjemme (fx kontanthjælp)

har i holdt jeres børn hjemme indtil skolealderen eller har de alligevel været i institution. 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

24. april 2016

MysteriousAngel

Profilbillede for MysteriousAngel
LBK skriver:

er man berettiget til nogen for for indtægt når man frivilligt går hjemme (fx kontanthjælp)

har i holdt jeres børn hjemme indtil skolealderen eller har de alligevel været i institution. 

Nej hvorfor skulle du være berettiget til støtte for at gå hjemme frivilligt??  I nogle kommuner kan man få lidt for at gå hjemme med børnene så de ikke skal i institution. Ved ikke om det er sådan i din, det må du undersøge. Men kontanthjælp kan du ikke få, heller ikke dagpenge.

Anmeld Citér

24. april 2016

LBK

MysteriousAngel skriver:

Nej hvorfor skulle du være berettiget til støtte for at gå hjemme frivilligt??  I nogle kommuner kan man få lidt for at gå hjemme med børnene så de ikke skal i institution. Ved ikke om det er sådan i din, det må du undersøge. Men kontanthjælp kan du ikke få, heller ikke dagpenge.

Det forestillede jeg mig heller ikke men aner intet ind det og vil nu undersøge lidt om det...

Anmeld Citér

24. april 2016

tossen93

Profilbillede for tossen93

Hvis i er gift, får han dit fradrag mener jeg.

Jeg har gået hjemme det sidste års tid, så hvis du har nogle spørgsmål kan du bare sjrive privat besked.

Anmeld Citér

24. april 2016

Tiggi

Fandt en artikel fra 2015 som forklarer reglerne .

Er 38 ud af de 98 kommuner i Danmar har indført tilskud til pasning af egne børn, men er max 1 år pr. barn.  Men ja læs nedenfor.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2015-10-28-se-listen-her-faar-du-penge-for-at-passe-dit-eget-barn

Det er dagtilbudsloven, som giver kommunerne mulighed for at give tilskud til privat pasning af egne børn.

Hvis kommunen vælger at åbne op for muligheden, så er det blandt andet et krav, at ansøgerne:

- Ikke modtager offentlige overførselsindkomster eller får løn.

- Har opholdt sig i Danmark i de seneste 7 ud af 8 år. Kravet gælder dog ikke nødvendigvis EU-borgere.

Derudover kan tilskuddet kun gives tre gange til samme husstand, kan ikke overstige beløbet for maksimale dagpenge, og kan kun gives i én samlet periode mellem 8 uger og 1 år.

Kommunen kan også fastsætte regler for hvilke aldersgrupper af børn, der kan være omfattet af tilskudsordningen.

Kilde: Retsinformation.

Anmeld Citér

24. april 2016

LBK

Tiggi skriver:

Fandt en artikel fra 2015 som forklarer reglerne .

Er 38 ud af de 98 kommuner i Danmar har indført tilskud til pasning af egne børn, men er max 1 år pr. barn.  Men ja læs nedenfor.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2015-10-28-se-listen-her-faar-du-penge-for-at-passe-dit-eget-barn

Det er dagtilbudsloven, som giver kommunerne mulighed for at give tilskud til privat pasning af egne børn.

Hvis kommunen vælger at åbne op for muligheden, så er det blandt andet et krav, at ansøgerne:

- Ikke modtager offentlige overførselsindkomster eller får løn.

- Har opholdt sig i Danmark i de seneste 7 ud af 8 år. Kravet gælder dog ikke nødvendigvis EU-borgere.

Derudover kan tilskuddet kun gives tre gange til samme husstand, kan ikke overstige beløbet for maksimale dagpenge, og kan kun gives i én samlet periode mellem 8 uger og 1 år.

Kommunen kan også fastsætte regler for hvilke aldersgrupper af børn, der kan være omfattet af tilskudsordningen.

Kilde: Retsinformation.

Tusind tak. Det vil jeg studiere

Anmeld Citér

24. april 2016

LBK

tossen93 skriver:

Hvis i er gift, får han dit fradrag mener jeg.

Jeg har gået hjemme det sidste års tid, så hvis du har nogle spørgsmål kan du bare sjrive privat besked.

Tusind tak. Det vil jeg gøre 

Anmeld Citér

24. april 2016

God-mor

Profilbillede for God-mor
Har en dejlig pige fra 13 og en skøn søn fra 17
LBK skriver:

Jeg har gået hjemme i alt 1 år udover min barsel, i min datters knap 3 årige liv. Jeg har ikke fået penge nogle steder fra, da min kommune ikke gav tilskud til pasning af eget barn, men nogle kommuner giver dette tilskud i 1 år pr. barn. Min datter startede først i dagpleje da hun var 16 måneder, og nu er vi så flyttet til en anden kommune, så nu går hun hjemme ved mig indtil hun skal i børnehave 1/6. Jeg må sige at jeg aldrig har fortrudt, men nu hvor hun er i børnehavealderen mærker jeg på hende, at hun vil have glæde af at komme i børnehave nogle timer om dagen og få lidt stimuli derfra og lærer af det sociale game der er blandt børn i den alder. Hun har nydt det såvel som jeg, og jeg ville aldrig være den tid med hende foruden. Vores familieliv har også haft stor gavn af det, trods min manglende indtægt, fordi tid og nærvær er så meget vigtigere end penge. 

Anmeld Citér

24. april 2016

januar16

Profilbillede for januar16

Som de andre skriver så kan du kun få penge hvis din kommune er med i den ordning.

Kontanthjælp og dagpenge er til dem der står til rådighed for arbejdsmarkedet og derfor også er villig til at tage job. Som hjemmegående har man netop fravalgt arbejdsmarkedet (for en stund) og er derfor ikke berettiget til den form for understøttelse.

Anmeld Citér

24. april 2016

migxher

Profilbillede for migxher

I min kommune kan man få tilskud 1 år til at gå hjemme jeg får 4926 udbetalt. Men det er vist forskellig fra kommune til kommune. Nogen steder kan man slet intet få. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.